דברי תורה

האם קורח יעלה בעתיד מתוך האדמה?

מִי תָפַס אֶת שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם כַּאֲשֶׁר טָבְעוּ בַקַּרְקַע בִּזְמַן הַחֻרְבָּן, וּמִי שָׂמָח? עַל כָּךְ וְעַל הַלֶּקַח – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם ה' אב התשע"ח |עודכן
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"מִזְמוֹר לְאָסָף", וַהֲלֹא אֵינוֹ אֶלָּא "בְּכִי לְאָסָף", קִינָה לְאָסָף, נְהִי לְאָסָף - מַה תַּלְמוּד לוֹמַר "מִזְמוֹר לְאָסָף"? מְלַמֵּד שֶׁהָיָה אָסָף וּנְבִיאִים שְׂמֵחִין בּוֹ בַדָּבָר, מָשְׁלוּ מָשָׁל - לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה: לְבַת עֲנִיִּים שֶׁהָלְכָה לְמַלֹּאת מַיִם מִן הַבּוֹר, וְנִפְסַק דְּלִי שֶׁל חֶרֶס וְנָפַל לְתוֹךְ הַבּוֹר, וְהָיְתָה בַּת עֲנִיִּים בּוֹכָה וּמְצַוָּחַת. בָּאתָה בַת הַמֶּלֶךְ לְמַלֹּאת מַיִם מִן הַבּוֹר, וְנִפְסַק דְּלִי שֶׁל זָהָב וְנָפַל לְתוֹךְ הַבּוֹר, הָיְתָה בַּת עֲנִיִּים שְׂמֵחָה וּמְרַקֶּדֶת, אָמְרוּ לָהּ, עַד עַכְשָׁיו אַתְּ בּוֹכָה וּמְצַוַּחַת וְעַכְשָׁיו אַתְּ שְׂמֵחָה וּמְרַקֶּדֶת, אָמְרָה לָהֶן: מִי שֶׁמַּעֲלֶה דְּלִי שֶׁל זָהָב הוּא מַעֲלֶה דְּלִי שֶׁל חֶרֶס, כָּךְ אָסָף וּנְבִיאִים כֵּיוָן שֶׁרָאוּ שֶׁעֲתִידִין שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם לִבְנוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "טָבְעוּ בָאָרֶץ שְׁעָרֶיהָ", מִיָּד הָיָה אָסָף וּנְבִיאִים שְׂמֵחִין בּוֹ בַּדָּבָר, אָמַר אָסָף, מִי שֶׁעָתִיד לִבְנוֹת אֶת יְרוּשָׁלַיִם הוּא יַעֲלֶה אֶת אֲבִי אַבָּא מִן הַקַּרְקָע (אליהו רבה, פרשה כ"ח)

פֶּרֶק הַתְּהִלִּים שֶׁבּוֹ מְנֻבָּא חֻרְבַּן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וִירוּשָׁלַיִם, נִפְתָּח בַּפָּסוּק: "מִזְמוֹר לְאָסָף: אֱלֹהִים, בָּאוּ גוֹיִם בְּנַחֲלָתֶךָ, טִמְּאוּ אֶת הֵיכַל קָדְשֶׁךָ, שָׂמוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם לְעִיִּים".

מִזְמוֹר? קִינָה!

מְלַמֵּד שֶׁבִּשְׁעַת הַנְּבוּאָה שָׂמְחוּ אָסָף הַנָּבִיא וְתַלְמִידָיו הַנְּבִיאִים.

מָשָׁל - לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה: לְבַת עֲנִיִּים שֶׁהָלְכָה לִשְׁאֹב מַיִם מִן הַבְּאֵר, וְנִקְרַע הַחֶבֶל שֶׁבְּיָדֶיהָ, וּדְלִי הַחֶרֶס נָפַל לְתַחְתִּית הַבּוֹר, וְהָיְתָה בוֹכָה וּמְקוֹנֶנֶת עַל הַדְּלִי שֶׁאָבַד לָהּ. אַחַר כָּךְ בָּאָה בַת הַמֶּלֶךְ לְמַלֵּא מַיִם מִן הַבּוֹר, וְנִקְרַע אַף הַחֶבֶל שֶׁבְּיָדֶיהָ, וּדְלִי הַזָּהָב שֶׁלָּהּ נָפַל לְתַחְתִּית הַבּוֹר. שָׂמְחָה בַת הָעֲנִיִּים וְרָקְדָה, בְּאָמְרָהּ: מִי שֶׁיִּדְלֶה לְבַת הַמֶּלֶךְ אֶת דְּלִי הַזָּהָב שֶׁלָּהּ יִדְלֶה עֲבוּרִי אֶת דְּלִי הַחֶרֶס שֶׁלִּי.

הַנִּמְשָׁל: אָסָף וְתַלְמִידָיו הַנְּבִיאִים הָיוּ מִבְּנֵי בָנָיו שֶׁל קֹרַח, וְכַאֲשֶׁר רָאוּ בִּנְבוּאָה אֶת שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם טוֹבְעִים שָׂמְחוּ וְאָמְרוּ: מִי שֶׁעָתִיד לִבְנוֹת אֶת יְרוּשָׁלַיִם וּלְהַעֲלוֹת אֶת שְׁעָרֶיהָ, הוּא יַעֲלֶה אֶת אֲבִי אָבִינוּ, קֹרַח, מִן הָאֲדָמָה.

 

מָה הַקֶּשֶׁר בֵּין שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם לְבֵין קֹרַח?

הָאַדְמוֹ"ר רַבִּי צְבִי אֱלִימֶלֶךְ שַׁפִּירָא מִדִּינוֹב, בַּעַל "בְּנֵי יִשָּׂשכָר", מֵבִיא  מִסְּפָרִים קַדְמוֹנִיִּים כִּי שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם טָבְעוּ בָאֲדָמָה לְיַד קֹרַח וְהוּא תְפָסָם בְּיָדָיו, וּלְפִיכָךְ אָמְרוּ צֶאֱצָאָיו שֶׁכַּאֲשֶׁר הקב"ה יַעֲלֶה שְׁעָרִים אֵלּוּ, יַעֲלֶה עִמָּם קֹרַח.

מַה מִּסְתַּתֵּר מֵאֲחוֹרֵי הַדְּבָרִים?

וּבְכֵן, הָבָה נִסְקֹר אֶת הִשְׁתַּלְשְׁלוּת הָאֵרוּעִים.

בָּעַנְוְתָנוּתוֹ כִּי רַבָּה, הָלַךְ מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בְּעַצְמוֹ לַעֲדַת קֹרַח לְשַׁכְנְעָם לִפְרֹשׁ מִן הַמַּחֲלֹקֶת, וְכָךְ זָכָה לְהַצִּיל אַרְבָּעָה מִדִּינָהּ שֶׁל גֵּיהִנֹּם, הֲלֹא הֵמָּה: שְׁלֹשֶׁת בְנֵי קֹרַח וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת. כִּי כַאֲשֶׁר הֵם רָאוּ אֶת מֹשֶׁה מַגִּיעַ, הִרְהֲרוּ בִתְשׁוּבָה וְחָזְרוּ בָהֶם , וּלְפִיכָךְ  מְעִידָה עֲלֵיהֶם הַתּוֹרָה : "וּבְנֵי קֹרַח לֹא מֵתוּ".

זָכָה קֹרַח שֶׁצֶּאֱצָאָיו נִצְּלוּ מִגּוֹרָלוֹ הַמָּר. נִרְאֶה שֶׁמֵּאָז הִבָּלְעוֹ בָּאֲדָמָה, הֵם נִקְשְׁרוּ בְּאֹפֶן מְיֻחָד לִירוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ. כַּמָּה וְכַמָּה מִזְמוֹרֵי תְהִלִּים שֶׁאָמַר דָּוִד בִּשְׁמָם קְשׁוּרִים לִירוּשָׁלָיִם. "שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי קֹרַח: גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד, בְּעִיר אֱלֹהֵינוּ הַר קָדְשׁוֹ" . "לַמְנַצֵּחַ עַל הַגִּתִּית, לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר. מַה יְּדִידוֹת מִשְׁכְּנוֹתֶיךָ, ה' צְבָאוֹת. נִכְסְפָה וְגַם כָּלְתָה נַפְשִׁי לְחַצְרוֹת ה'" . "לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר שִׁיר, יְסוּדָתוֹ בְּהַרְרֵי קֹדֶשׁ… נִכְבָּדוֹת מְדֻבָּר בָּךְ עִיר הָאֱלֹהִים סֶלָה" .

מַה לְּצֶאֱצָאָיו שֶׁל קֹרַח וְלִירוּשָׁלָיִם?

וּבְכֵן, כְּפִי שֶׁרָאִינוּ בַּמַּאֲמָר הַקּוֹדֵם, קֹרַח קִנֵּא, אַךְ כַּמּוּבָן, לֹא כָךְ הוּא הִצִּיג אֶת הַדְּבָרִים לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ וְלֹא לָאֲנָשִׁים שֶׁהָיוּ אִתּוֹ. בִּפְנֵיהֶם הוּא הָיָה צָרִיךְ לְהַצִּיג אִידֵיאוֹלוֹגְיָה סְדוּרָה וּמְשַׁכְנַעַת, וְאָכֵן הָיְתָה כָזוֹ עִמּוֹ.

קֹרַח טָעַן "כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים" – אֵין צֹרֶךְ בְּמַנְהִיג שֶׁיּוֹרֶה לָעָם מַה לַּעֲשׂוֹת, כֻּלָּנוּ עָבַרְנוּ אֶת הַיָּם, חָוִינוּ אֶת מַעֲמַד הַר סִינַי, אֵין הָעָם שֶׁלָּנוּ זָקוּק לַאֲנָשִׁים שֶׁיִּהְיוּ בוֹלְטִים יוֹתֵר מֵאֲחֵרִים, כֻּלָּם שָׁוִים בִּקְדֻשָּׁתָם. קֹרַח קִדֵּשׁ מִלְחָמָה נֶגֶד עֶקְרוֹן הַצִּיּוּת לִגְדוֹלֵי הַדּוֹר.

כָּךְ הִיא דַרְכּוֹ שֶׁל מִי שֶׁרוֹצֶה לִהְיוֹת בִּלְתִּי כָפוּף לְחֹק וּלְמָרוּת, שֶׁהוּא מֵסִיר מֵעָלָיו כָּל סַמְכוּת; וּבְהֶעְדֵּר סַמְכוּת, אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה.

מֶה עָמַד בִּבְסִיס הַוִּכּוּחַ?

כַּאֲשֶׁר אָנוּ בוֹחֲנִים אֶת הַהִסְטוֹרְיָה הָעַתִּיקָה שֶׁלָּנוּ, אֵינֶנּוּ יְכוֹלִים לְהִתְעַלֵּם מִן הָעֻבְדָּה שֶׁבְּכָל דּוֹר, מַמָּשׁ בְּכָל דּוֹר, קַיֶּמֶת לְפָחוֹת דְּמוּת אַחַת זוֹהֶרֶת, הָעוֹלָה עַל כֻּלָּם, וּמְשַׁמֶּשֶׁת כְּמִגְדַּלּוֹר לָאֻמָּה, אוֹ לְפָחוֹת לְמִי שֶׁרוֹצֶה אוֹר. מָה הַסִּבָּה לְכָךְ? אֵיךְ אֵרַע שֶׁלֹּא הָיָה אֲפִלּוּ דוֹר אֶחָד שֶׁבּוֹ הָיוּ כֻלָּם שָׁוִים?

בַּעַל "חוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת"  מַסְבִּיר, שֶׁהוֹאִיל וּבְנֵי הָאָדָם זְקוּקִים לְהִתְאַמֵּץ כְּדֵי לְהִתְנַהֵג כְהֹגֶן וְלִפְרֹשׁ מִדְּבָרִים שֶׁאֵין רָאוּי לַעֲשׂוֹתָם, לְפִיכָךְ מַעֲמִיד הקב"ה בְּכָל דּוֹר אֲנָשִׁים "פְּרוּשִׁים גְּמוּרִים, הַנִּבְדָּלִים וּפְרוּשִׁים מִכָּל עִסְקֵי הָעוֹלָם, כְּדֵי שֶׁכָּל סוּגֵי בְנֵי הָאָדָם יִלְמְדוּ מֵהֶם אֶת הַפְּרִישׁוּת הַנִּצְרֶכֶת לָהֶם, כְּפִי שֶׁהִיא מַתְאִימָה לְהַנְהָגוֹתֵיהֶם וּלְמִדּוֹתֵיהֶם" .

כְּלוֹמַר: כָּל אָדָם מִתְמוֹדֵד, אִישׁ אִישׁ בְּדַרְגָּתוֹ, וְכָל אָדָם זָקוּק לְמִישֶׁהוּ שֶׁיְּהַוֶּה עֲבוּרוֹ מוֹפֵת, כִּי בְהֶעְדֵּר תַּמְרִיץ, עָלוּל הָאָדָם לִשְׁקֹעַ בַּהֲוָיַת הַחֹמֶר בְּלֹא דִרְבּוּן לְהִשְׁתַּפֵּר.

קֹרַח מֵאֵן לְהַכִּיר בְּכָךְ וְטָעַן שֶׁכֻּלָּם בְּסֵדֶר, אֵין בַּמֶּה לְהִשְׁתַּפֵּר, וּלְפִיכָךְ אֵין צֹרֶךְ בְּמִישֶׁהוּ שֶׁיִּבְלֹט מֵעַל כֻּלָּם.

מִי שֶׁטָּעַן שֶׁאֵין צֹרֶךְ בְּמַנְהִיג שֶׁיִּבְלֹט מֵעַל כֻּלָּם, סוֹפוֹ שֶׁשָּׁקַע מִתַּחַת לְכֻלָּם.

צֶאֱצָאָיו, אֲשֶׁר חָזְרוּ בִתְשׁוּבָה, בִּטְּאוּ בְאֹפֶן מְיֻחָד אֶת תְּפִיסָתָם הַשּׁוֹנָה מִשֶּׁל סָבָם, בָּעֲבוֹדָה שֶׁקִּבְּלוּ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ כִּלְוִיִּים. הֵם הָיוּ הָאַחֲרָאִים עַל הֲגָפַת שַׁעֲרֵי הַמִּקְדָּשׁ וּפְתִיחָתָם, לְפִי שֶׁהֵם הִסְכִּימוּ לְקַבֵּל עֲלֵיהֶם כָּל תַּפְקִיד שֶׁיֻּטַּל עֲלֵיהֶם. יֵשׁ הִיֶרַרְכִיָה! כַּאֲשֶׁר טָבְעוּ שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלַיִם בָּאָרֶץ, נִתְפַּס קֹרַח בָּהֶם מִפְּנֵי שֶׁהִכִּיר בְּטָעוּתוֹ וּבְכָךְ הִצְהִיר כִּי הוּא מוּכָן לְקַבֵּל עָלָיו כָּל תַּפְקִיד שֶׁיַּטִּיל עָלָיו הַבּוֹרֵא; וּלְפִיכָךְ, כַּאֲשֶׁר נִזְכֶּה וַה' יָרִים אֶת הַשְּׁעָרִים מִקֶּרֶב הָאֲדָמָה, יַעֲלֶה עִמָּם גַּם קֹרַח.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>

 

תגיות:קורחותן חלקנוירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה