השבת שלי

זמירות שבת והרבה סלטים בריאים: השבת של לאה דרור

איך מתכוננים אצלכם לשבת? מה התפריט השבתי שלכם? איך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: הזמרת לאה דרור מספרת לנו על השבת שלה

  • ז' אב התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"חד משמעית, מנוחה. מנוחה מהעבודה במשך כל השבוע וזמן להיות עם המשפחה. כגיורת, יש משהו שמרגש אותי מאד בשבת, כי זה יום שמסמל את היהדות מבחינתי. לפני שהתגיירתי, הייתי חייבת לחלל שבת כי גוי ששומר שבת דינו מיתה, וזה היה קשה, ההבנה הזאת שאם את רוצה להיות יהודייה את חייבת לחלל שבת. אחרי הגיור היה כיף גדול שאני יכולה לשמור שבת כהלכתה. חייבת לומר שזה מעורר בי התרגשות עד היום".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? ומה זה כולל?

"האמת? בתקופה שאני עמוסה מאד עם הופעות ועם עבודה אני פשוט לא מבשלת. יש לי מבשלת ביום חמישי, ואת יום שישי אני מנצלת למנוחה או למשהו כיפי. במשך השנים הבנתי שאני מעדיפה לעבוד ולא לבזבז את הזמן על מה שאחרים יכולים לעשות בשבילי. ראיתי שאני פשוט נגמרת בשבועות עמוסים ולכן בזמני עומס יש לי מנקה ויש לי מבשלת, כי אני בדעה שכדאי לאישה להוריד מעצמה עול, אם היא יכולה.

"כשאני כן מבשלת, אני ממש זריזה ומתוקתקת, אז אני מרשה לעצמי להתחיל בהכנות מאוחר. יודעת שאספיק הכל כי אני בשלנית זריזה שיכולה להרים בשלוש שעות שבת שלמה למשפחה של שישה. גם אחרי שבוע עמוס במיוחד, אני מרשה לעצמי ללכת לישון ביום שישי, כשבינתיים הילדים חוזרים ובעלי דואג להאכיל ולהשכיב אותם. בשלוש או בארבע אני קמה ומתחילה לבשל לשבת. אני לא בלחץ כי כאמור, אני יכולה לתקתק שבת ממש מהר".

תארי את תפריט השבת שלכם?

"כנראה שהאוכל אצלנו טעים, כי הרבה אוהבים להתארח אצלנו. אני לא מארחת הרבה, אבל כשאני מארחת – בדרך כלל רוצים לחזור אלינו שוב. למנה ראשונה יש לנו דגים, סלמון או שניצל נסיכת הנילוס, בדרך כלל, כי אוהבים אצלנו שניצל. ליד הדגים יהיו תמיד סלטים. משתדלת לגוון כי אני ממש מקפידה ומשתדלת לבשל ולאכול בריא. איזה סלטים? סלטי חסה עם מנגו ואגוזים, סלט מלפפונים עם גזר וכוסברה והמון לימון, שאפילו הילדים יכולים להכין. יש סלט קינואה, סלט ביצים וסלט ירקות חי. אני גם קונה שומשום מלא וטוחנת לבד לטחינה, ומכינה גם חומוס ביתי. יש בו המון ברזל וסידן וזה ממש נותן כוח. ההכנה, חשוב לציין, לא מסובכת בכלל. גם מטבלים אוהבים אצלנו. הבת שלי עושה סלט עגבניות טחון עם שום ועשבי תיבול, לימון ומלח, ומחסלים את זה. כמה שניות של עבודה ויוצא מטבל משגע. לפעמים אני מכינה ממרח זיתים טעים ומשביע שהולך מצוין עם קרקרים או על החלה. אני אוהבת שיש הרבה צבעים בשולחן. זה עושה חשק לאכול.

"לפעמים אני מכינה מרק כתום למנה שנייה, אבל בדרך כלל לא. דווקא נראה לי שהשבת נכין, כי עשית לי חשק למרק, תוך כדי שיחה. בכלל, אני מאד ספונטנית באוכל. מה שמתחשק אז מכינים ומאלתרים המון. רוצים חצילים? נטגן חצילים מהר ויהיה סלט טעים. מתחשק קינוח מאננס? נאלתר משהו ברגע.

"למנה עיקרית יהיה בשרי, כמובן, אף על פי שבדרך כלל, כשמגיעים לשלב הזה אני כבר לא יכולה לגעת בכלום. הכי קל זה לזרוק עוף בתנור בכל פעם בווריאציות אחרות. פעם ברוטב ופעם יבש. למרות שגם אני וגם בעלי רוסיים במקור, אנחנו אוהבים אוכל ישראלי עם הרבה כמון וחוויאג'. לפעמים יהיה בקר או גולש עם רוטב, שניצלים פריכים וכדומה. לגבי קינוחים, לפעמים אני מכינה עוגה ולפעמים לא. הרבה פעמים אחרי שבוע מעייף אני עושה את המינימום. כשיש אורחים אני מפנקת, אבל לעצמנו אני לא משתגעת.

"בשבת בבוקר אנחנו נוהגים לא לחמם אוכל על הפלטה, ולכן אני משתדלת לדאוג מראש לאוכל טעים כמו קציצות או שניצלים, כדי שיהיה מה לאכול. חמין אוכלים אצלנו לפעמים, לא באופן קבוע".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"יש לי שתי בנות גדולות, הגדולה בת עשר והשנייה בת שבע וחצי, והן אחראיות על השולחן השבתי. חילקתי ביניהן את העבודה כך שאחת מסדרת ומפנה בערב והשנייה בבוקר, וזה שחרר אותי לגמרי. הן עורכות מהמם, עם צלחות ומפיות, ומקשטות את השולחן. אני מגישה בחד פעמי, כי השולחן גדול ויש הרבה סועדים, ואין לי כוח לעמוד שעות ולשטוף כלים אחרי הסעודה.  

"בלי קשר לכלים האמיתיים שלא אוכלים בהם, אני דווקא אוהבת להשקיע במפיות ואוהבת להשקיע במראה של האוכל על השולחן, שיהיה צבעוני ואסתטי. יש תמיד על השולחן מטבלים צבעוניים וסלט חי שאני שמה בכלי זכוכית מרכזי וגדול. מניסיון, כשהאוכל מוגש בצורה אסתטית ומושכת, אוכלים אותו".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"טוב, זה מובן מאליו, לא? החלק הכי אהוב עלי בשבת זה הזמירות. אני נהנית לשמוע את הילדים שרים, עונג שבת אמיתי. ליד השולחן אני גם אוהבת שהם מספרים פרשת שבוע, רק בשבוע שעבר הגדולה שלי עשתה לנו הרצאה מרתקת, וזה נחת. אוהבת גם לראות את הילדים כולם לבושים ומטופחים ליד השולחן. יש בזה סיפוק עצום. את כל זה אני עשיתי היום? כמובן, חייבת להוסיף שבעלי עוזר המון בשישי, כך שתחושת הסיפוק משותפת".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"קודם כל, משתדלת שיהיו בגדים יפים ונאים, שירגישו שזה יום מיוחד שמתלבשים בו אחרת. יש לי ילד אחד בן ארבע שהוא ממש פדנט ויש לו חוש אסתטי מפותח, ואני נהנית לראות איך הוא אוהב ורוצה ללבוש את בגדי השבת. חוץ מזה, אני שולחת אותם לבית כנסת עם אבא, שיושב ולומד איתם ומקדיש להם זמן וזה כיף. בעלי עובד בהיי טק ולא רואים אותו כמעט במשך השבוע, ובשבת יש זמן איכות מיוחד שאין כל השבוע. זה חלק מהכיף בשבת, לשחק עם אבא ולהיות איתו".

שבת בלתי נשכחת?

"כשהיינו זוג צעיר התארחנו פעם בירושלים, והאווירה השבתית הייתה משהו שלא שוכחים. לראות את כל הירושלמים הולכים בנחת ברחוב, כשיש שלווה מופלאה באוויר ומין תחושה של קדושה שאי אפשר לתאר. זו הרגשה עילאית, רק לנשום את האוויר של השבת כשאין מכוניות זה תענוג. אני רוצה מאד לקחת את הילדים שלי לשם בהזדמנות, לחוות את החוויה הזאת של שבת בירושלים בשכונה חסידית. מתגעגעת לזה עד היום".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

אתן לך את אחד הסלטים הכי אהובים עלינו. אפילו הילדים יכולים להכין אותו מרוב שהוא פשוט, והוא מרענן וקיצי וטעים להפליא.

סלט מלפפונים מרענן

מגרדים ארבעה מלפפונים לפרוסות דקיקות במגרדת.

מוסיפים גזר אחד וחצי בצל אדום.

מוסיפים חצי חבילת כוסברה, מלח ושמן לפי הטעם, ומיץ מלימון שלם סחוט ומערבבים.

בתאבון!

רוצים לספר לנו על שולחן השבת שלכם? כתבו אל support@htv.co.il ונחזור אליכם.

תגיות:השבת שלילאה דרור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה