חדשות בעולם

מרגש: נחשפה בימת בית הכנסת הגדול בוילנה שנהרס על ידי הנאצים והסובייטים

בית הכנסת הגדול של וילנה נבנה בשנות השלושים של המאה ה- 17 והיה "הלב הפועם" של יהדות ליטא.

ארון הקודש של בית הכנסת, בין 1930-1920 (נחלת הכלל)ארון הקודש של בית הכנסת, בין 1930-1920 (נחלת הכלל)
אא

צוות ארכיאולוגים בינלאומי הודיע היום (חמישי) על חשיפתה של בימת בית הכנסת הגדול של העיר וילנה. זאת במסגרת עבודות הנערכות בשנים האחרונות בעיר לגילוי שרידיו של בית הכנסת, שנהרס עד היסוד על ידי הנאצים והסובייטים. כך מדווחת סוכנות הידיעות AFP.

בית הכנסת העתיק נבנה בשנות השלושים של המאה ה- 17. הוא נחשב ל"לב הפועם" של יהדות ליטא, ושכן במרכז המיתחם הגדול של בנייני הקהילה היהודית בעיר וילנה, שזכתה לכינוי "ירושלים דליטא". מיתחם זה כלל כ- 20 בתי כנסת ובתי מדרש, מקוואות, מרכז קהילתי, הספריה הרבנית הידועה סטרשון, וכן את בית הכנסת של הגר"א – הגאון רבי אליהו מוילנה.

לפני מלחמת העולם השנייה, כשליש מ- 60 אלף תושביה של וילנה היו יהודים. עם כיבושה של ליטא על ידי גרמניה ביוני 1941 מידי ברית המועצות, החלו הנאצים ברציחתם המאורגנת של התושבים היהודים. הם שרפו את בית הכנסת הגדול והרסו אותו חלקית. הסובייטים, שחזרו וכבשו את ליטא בסתיו 1944, השלימו את המלאכה הבזויה. על חורבותיו של בית הכנסת נבנה בשנות החמישים גן ילדים, שבהמשך הפך לבית ספר.

בשנים האחרונות נערכות בוילנה חפירות ארכיאולוגיות לשחזור הרובע העתיק של העיר. בהדרגה נחשפים ממצאים מעברה היהודי של וילנה. בקיץ 2015 נערך סקר רדאר חודר קרקע שגילה כי מתחת לבית ספר מסתתרים שרידיו של בית הכנסת העתיק, וייתכן שאף שרידים של מקוואות. בקיץ שעבר נחשפו במקום שני מקוואות. היום, כאמור, הודיע צוות הארכיאולוגים בראשותו של פרופסור יוחנן (ג'ון) זליגמן מרשות העתיקות על גילויה של בימת בית הכנסת העתיק.

זליגמן – העומד בראש המשלחת הכוללת ארכיאולוגים מליטא, ארה"ב וישראל – אמר כי מדובר בהתפתחות מרגשת ביותר. הבימה אותרה מתחת למשרדו של מנהל בית הספר הליטאי. שלטונות ליטא סגרו בשנה שעברה את בית הספר. הבניין אמור להיהרס, ולקראת שנת 2023 יוקם במקום אתר זיכרון בו יוצגו מוצגים מהמורשת היהודית.

[התמונה: בית הכנסת בשנות השלושים. נחלת הכלל]

תגיות:בתי כנסתוילנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה