חדשות בעולם

טראמפ: הסכם הגרעין – נוראי וחד צדדי, מאמין שאיראן תדבר איתנו בקרוב

בכירים במשטר האיראני דחו את הצעתו של טראמפ להיפגש "ללא תנאים מוקדמים" והבהירו כי על ארצות הברית לכבד את איראן ולחזור להסכם הגרעין

ׁ(צילום: שאטרסטוק)ׁ(צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חזר והביע הלילה (רביעי) את אמונתו כי המשטר האיראני יסכים בקרוב להגיע לשולחן המשא ומתן עם ארצות הברית.

במהלך עצרת בטמפה, פלורידה – שנערכה לקראת בחירות האמצע שיתקיימו בארצות הברית בחודש נובמבר – אמר טראמפ: "אני מקווה שזה ילך טוב עם איראן. יש להם כרגע הרבה קשיים. יש לי הרגשה שהם ידברו איתנו בקרוב. ואולי לא – וגם זה בסדר".

דבריו של טראמפ נאמרו יומיים לאחר שהצהיר כי יהיה מוכן להיפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני "ללא תנאים מוקדמים". במהלך מסיבת עיתונאים משותפת בבית הלבן עם ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, אמר טראמפ כי יסכים להיפגש עם בכירים באיראן. הוא ציין כי אינו בטוח שהאיראנים יהיו מוכנים להיפגש כעת, אך הוסיף: "אני מאמין שהם, בסופו של דבר, מן הסתם ירצו להיפגש, ואני מוכן להיפגש בכל זמן שהם ירצו".

במהלך עצרת הבחירות בטמפה, טראמפ לא החמיץ את ההזדמנות לתקוף שוב את הסכם הגרעין עם איראן שנחתם על ידי קודמו בתפקיד, ברק אובמה. לאחר ששלשום כינה את ההסכם כ"מגוחך" ו"בזבוז של נייר", אמר הנשיא האמריקני כי מדובר בהסכם "נוראי וחד צדדי": "זה מופע אימים". כזכור, בחודש מאי הודיע טראמפ על פרישתה של ארצות הברית מההסכם.

הצהרתו המפתיעה של טראמפ במסיבת העיתונאים בבית הלבן זכתה לתגובות צוננות באיראן. יועצו הפוליטי של רוחאני, חמיד אבו טאלבי, אמר כי כדי שניתן יהיה "לסלול את דרך החתחתים לשיחות בין איראן ואמריקה", על ארצות הברית "לכבד את זכויותיו של העם האיראני, להפחית את העוינות ולחזור להסכם הגרעין המקורי". שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הגיב בחשבון הטוויטר שלו על הצעתו של טראמפ. זריף כתב איראן וארצות הברית כבר דיברו במשך שנתיים, במהלך המשא ומתן לחתימה על הסכם הגרעין: "יצרנו הסכם רב-צדדי ייחודי - הסכם הגרעין. הוא עובד. ארצות הברית יכולה להאשים רק את עצמה על שיצאה החוצה ועזבה את השולחן". זריף הוסיף כי "איומים, סנקציות ותעלולי יחסי ציבור לא יעבדו. נסו [במקום זאת] לכבד - את האיראנים ואת ההתחייבויות הבינלאומיות".

ראש המועצה האסטרטגית האירנית לקשרי חוץ, כמאל חראזי, אמר כי להצעתו של טראמפ להיפגש "אין ערך". הוא ציין כי לארצו יש "ניסיון רע" במשא ומתן עם ארצות הברית, והוסיף כי ארצות הברית ממילא מפרה את התחייבויותיה. סגן יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי מוטהרי, דחה אף הוא על הסף את הצהרתו של טראמפ ואמר כי משא ומתן עמו כעת יהיה בבחינת "השפלה". בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א אמר מוטהרי כי "אם טראמפ לא היה פורש מהסכם הגרעין ולא מטיל סנקציות (חדשות) על איראן, לא הייתה כל בעיה לשאת ולתת עם אמריקה".

גם מפקד משמרות המהפכה האיראניים, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, הוסיף את קולו לרשימת המתנגדים למפגש עם טראמפ. הוא הגדיר את טראמפ כ"חובבן" ואמר כי אף נשיא איראני לא יסכים להיפגש איתו: "מר טראמפ! איראן אינה צפון קוריאה. גם נשיאי ארצות הברית אחריך לא יזכו לכך [שאיראן תדבר איתם]".

קול אחר בטהראן בעניין הצעתו של טראמפ, השמיע עלי אכבר נאטק נורי, איש דת שמרני בכיר וחבר במועצה לאבטחת האינטרס של המשטר. נאטק נורי, לשעבר יועצו של מנהיג איראן עלי ח'אמנאי, אמר כי אין לשלול על הסף את המחווה שעשה טראמפ ויש לקיים עליה דיון במועצה העליונה לביטחון לאומי ולשקול אותה. עם זאת, הוא ציין כי אין לשמוח ולהתרגש המידה מההצעה: "טראמפ עלול לנצל את התרגשות היתר. זה יכול להיות מבחן עבורנו".

תגיות:איראןדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה