חדשות בארץ

ראשי העדה הדרוזית: מקבלים עקרונית את מתווה נתניהו, נמשיך בדיונים

בהודעה שהוציא ראש הממשלה נאמר כי הושג מתווה היסטורי שיחולל מהפך במעמדם החוקי של הדרוזים. בעדה עצמה הדעות חלוקות ביחס למתווה

נתניהו וראשי העדה הדרוזית, אתמול (צילום: לע"מ)נתניהו וראשי העדה הדרוזית, אתמול (צילום: לע"מ)
אא

ראשי העדה הדרוזית הודיעו אמש (רביעי) כי הם מקבלים באופן עקרוני את המתווה שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתרון המשבר שהתגלע בעקבות המחאה הדרוזית נגד חוק הלאום.

בתום ישיבה ארוכה שהתקיימה בכפר יאסיף – בה השתתפו קצינים בכירים לשעבר, ראשי רשויות, חברי כנסת ובכירים נוספים –  פרסמו המשתתפים הודעה מסכמת, בה נאמר: "העדה הדרוזית מודה לראש הממשלה על המאמצים הגדולים שהשקיע לעיגון מעמדה החוקתי של העדה הדרוזית במדינת ישראל. אין ספק שנוצר חלון הזדמנויות לתקדים היסטורי לקידום העדה ומעמדה". עם זאת, הנציגים הדרוזים הבהירו בהודעתם כי מדובר בהסכמה עקרונית בלבד למתווה, וכי הם ימשיכו את הדיונים מול צוות ראש הממשלה "על בסיס עקרונות המתווה אשר הוצע לצורך הגעה למסמך הבנות המקובל על שני הצדדים".

עוד נאמר, כי עצרת ההזדהות למען שוויון מלא לעדה הדרוזית תתקיים כמתוכנן במוצאי שבת בכיכר רבין. הבכירים הדרוזים הדגישו כי נושא השירות הצבאי והגיוס הוא "מחוץ לוויכוח הציבורי" וקראו לבני העדה "לנהוג באחריות תוך כיבוד החוק והסמלים שלמענם יצאנו למאבק זה".

ההודעה שיצאה מכפר יאסיף באה לאחר שהצוות המיוחד בראשות ראש הסגל וממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יואב הורוביץ, הציג אתמול בפני נציגי העדה הדרוזית את המתווה שגובש על ידו. לאחר הפגישה הוציא נתניהו הודעה בה נאמר: "השגנו היום מתווה היסטורי שמביא מהפך במעמד החוקי של בני המיעוטים המשרתים בכוחות הביטחון, ובפרט בני העדה הדרוזית". המתווה המוצע כולל את עיגונו בחוק של מעמד העדות הדרוזית והצ'רקסית. חוק זה יוקיר את תרומתה של העדה הדרוזית למדינת ישראל בבניין הארץ, בחיזוק הביטחון ובעיצוב פני החברה הישראלית כחברה שוויונית ומגוונת. החוק יכלול תמיכה במוסדותיה הדתיים, החינוכיים והתרבותיים של העדה הדרוזית. הוא יחזק את היישובים הדרוזיים תוך מתן פתרונות לבנייה למגורים והקמת יישובים חדשים לפי הצורך. החוק גם ידאג לשימור המורשת הדרוזית ולהנחלתה. זכאותם להטבות של בני המיעוטים, מכל הדתות והעדות, המשרתים בכוחות הביטחון, תעוגן בחוק במטרה להשיג שוויון חברתי, ותרומתם למדינה תוכר בחוק יסוד. הליכי החקיקה יחלו במושב החורף הקרוב של הכנסת ויושלמו בתוך 45 יום. ועדת שרים מיוחדת שתוקם לנושא העדה הדרוזית, בראשות נתניהו, תקדם את המתווה ותפקח על יישומו.

למרות הניסוח האופטימי של ההודעה והבעת הנכונות להמשך המשא ומתן עם נתניהו, בקרב העדה הדרוזית ישנם חילוקי דעות האם מתווה נתניהו עונה על הדרישות שהציבו הדרוזים עם תחילת המחאה נגד חוק הלאום. תת-אלוף במילואים אמל אסעד, ממובילי המאבק הדרוזי בחוק הלאום וממארגני העצרת המתוכננת בכיכר רבין, טען – בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו – כי הצעתו החדשה של נתניהו "משפילה עוד יותר מחוק הלאום עצמו": "אנו מציעים לבטל/לתקן/לשנות את החוק המיותר הזה ולהגדיר בבירור כי מדינת ישראל היא המדינה שלנו לא פחות משהיא המדינה של אזרחיה היהודים", כתב אסעד. גם רפיק חלבי, ראש מועצת דלית אל-כרמל, התבטא באופן דומה. "במסמך שקיבלנו אין כלום", אמר חלבי בראיון לגלי צה"ל, "צריך לבטל את חוק הלאום ולהכניס בתוכו את עקרון השוויון".

תגיות:דרוזיםחוק הלאום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה