חדשות בארץ

החמאס מאיים על ישראל, הסנקציות האמריקניות על איראן נכנסו לתוקף

האיחוד האירופי נגד הסנקציות, בג"ץ העניק שלושה חודשים נוספים להשלמת חקיקת חוק הגיוס, ומשלחת טורקית תצא לוושינגטון. כל מה שחשוב לדעת

אא

בטחוני/מדיני

תקרית אש בדרום: שני צלפים פלסטינים מהזרוע הצבאית של החמאס ירו היום מצפון רצועת עזה לעבר כוח של חיילי צה"ל. לא היו נפגעים בקרב החיילים. בתגובה, תקף טנק צה"ל את העמדה באזור בית לאהיא ממנה נורתה האש. שני המחבלים נהרגו. להרחבה לחץ כאן

בעזה נשמעו קריאות לנקמה בעקבות הריגתם של שני אנשי הזרוע הצבאית של הארגון. דובר הארגון, פאוזי ברהום, אמר בהצהרה לעיתונות כי החמאס רואה בחומרה את הפגיעה באנשיו והוא מטיל על ישראל את האחריות להשלכות של הסלמה זו: "ההתנגדות אינה יכולה לתת לכיבוש לכפות מדיניות של הפצצת המוצבים ופגיעה בלוחמים מבלי שישלם את המחיר על כך".

הזרוע הצבאית של החמאס האשימה את ישראל בבדיית שקרים במטרה להצדיק את ירי הטנק. לטענתה, הירי של אנשיה בוצע במהלך אימון שנערך במוצב "אשקלון" של הארגון בצפון הרצועה, כחלק מתצוגת תכלית של יחידות קומנדו של החמאס, וכלל לא כוון לעבר חיילי צה"ל. בתרגיל נכחו גם בכירים בהנהגת החמאס.

ההערכה הערב בצה"ל היא כי ירי הצלפים הפלסטיניים אכן לא כוון לעבר חיילי צה"ל, אלא היה חלק מתצוגת אש שנערכה במוצב החמאס. ישראל הבהירה כי תגובה של חמאס להרג אנשיו תוביל לתגובה ישראלית קשה והולמת, ותפגע בנסיונות להגיע להסדרה בין הצדדים.

הקבינט המדיני-בטחוני יתכנס מחרתיים לדיון נוסף בנסיונות להגיע להסדרה עם החמאס. משלחת חמאס בראשות סאלח אל-עארורי, הנמצאת ברצועה, אמורה לחזור מחר לקאהיר ולמסור את תשובת החמאס להצעת ההסדרה המצרית.

בינתיים, טרור ההצתות נמשך: עשר שריפות פרצו היום בעוטף עזה כתוצאה משיגור בלוני תבערה מהרצועה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר הבוקר כי המשטר הסורי מתכוון לבנות מחדש את צבאו. ליברמן, שביקר בתרגיל של חיל השריון בצפון, אמר: "אנו רואים את צבא סוריה שלא מסתפק בהשתלטות על כל השטח הסורי, אלא בפירוש בונה צבא יבשה רחב, חדש, שיחזור לממדיו הקודמים ואף מעבר לזה. לכן, אנחנו עוקבים אחרי כל ההתפתחויות ואנחנו מוכנים לכל תרחיש". להרחבה לחץ כאן

העיתון "ניו יורק טיימס" טוען כי המוסד הוא שעומד מאחורי חיסולו בסוף השבוע של המדען הסורי הבכיר, ד"ר עזיז אסבר. אסבר, מדען בכיר בתכנית לפיתוח טילים של המשטר הסורי, נהרג בלילה שבין שבת לראשון בפיצוץ מטען חבלה מספר דקות לאחר שיצא מביתו בעיר מסיאף ונכנס למכוניתו. ככל הנראה, המטען הוטמן בתוך המכונית. בפיצוץ נהרג גם נהגו של אסבר. להרחבה לחץ כאן

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, סירב להגיב לדיווח ב"ניו יורק טיימס". בראיון לרשת ב' הסכים ארדן לומר כי "מדובר באיש שהיה מעורב בהצטיידות המשטרים הגרועים ביותר בעולם בכלי נשק איכותיים. זה שהוא לא נמצא בעולם הזה הופך אותו למקום טוב יותר".

שר הביטחון אביגדור ליברמן החל בהתייעצויות לקראת מינוי הרמטכ"ל הבא של צה"ל. הוא נפגש הערב עם ארבעת המועמדים – האלופים אביב כוכבי, ניצן אלון, יאיר גולן ואיל זמיר.

 

בארץ

תושבת אשדוד, שבנה בן השנתיים וחצי נפל אתמול מהרכב בו נהגה במהלך נסיעה בצומת סואנת בעיר, הגיעה לחקירה במשטרה ומסרה את גרסתה לאירוע. האם בת ה- 29 טענה כי לא שמה לב שבנה אינו חגור. רשיונה נשלל ל- 60 יום. בחסדי שמיים, חייו של הילד ניצלו הודות לשני אזרחים שסיכנו את חייהם כדי למשוך אותו מתוך הצומת.

בג"ץ הורה על דחיית יישומו של פסק הדין לביטול חוק הגיוס בשלושה חודשים בלבד. המדינה ביקשה מבג"ץ לדחות את ביטול החוק עד אפריל 2019, כדי לאפשר לקואליציה להשלים את הליך חקיקתו של חוק הגיוס החדש, אך בג"ץ העניק אורכה קצרה בלבד – עד ה- 2 לדצמבר.

סערת חוק הלאום: "עדאלה", המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי, הגיש עתירה לבג"ץ נגד חוק הלאום. העתירה הוגשה בשמם של ועדת המעקב העליונה, הרשימה המשותפת וראשי הרשויות הערביות. בעתירה צוין כי מדובר ב"חוק גזעני שפוגע בזכויות הציבור הערבי". זו העתירה השישית שמוגשת לבג"ץ נגד חוק הלאום. שלשום הגישו נציגים של החברה הבדואית עתירה דומה.

יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, מוחמד ברכה (לשעבר חבר כנסת), מסר כי ראשי הוועדה ייפגשו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, כדי להוביל לביטול החוק: "אנו משוכנעים שהחוק הזה יבוטל, גם אם זה יהיה כרוך בנפילת נתניהו".

חברת "אלביט מערכות" הודיעה כי זכתה בחוזה בהיקף של כ- 85 מיליון דולר ממשרד הביטחון. במסגרת החוזה תספק החברה חליפות לוחמה אלקטרונית עבור ספינות הקרב "סער 6" שיאבטחו את המים הכלכליים של ישראל. ביצוע החוזה ישתרע על פני תקופה של 10 שנים.

ילדה בת שבע טבעה הערב בבריכה בחיפה. בוצעה בה החייאה, והיא שבה להכרה מלאה. מצבה מוגדר כעת קל.

ארגוני הנכים הגיעו היום לנמל התעופה בן גוריון כדי לחדש את מחאתם: עשרות מהם חסמו לזמן קצר את כביש היציאה מקומת הטיסות הנכנסות בטרמינל שלוש.

משרד הבריאות הודיע הערב כי שביתת האחיות, שהחלה הבוקר במחאה על אי יישום המלצות הוועדה למיגור האלימות במערכת הבריאות, הגיעה לסיומה. בהסתדרות האחיות עדיין לא אישרו זאת, אך ככל הנראה הושגה התקדמות משמעותית בין האחיות והאוצר, במסגרתה הוסכם על הוספת תקנים לאחיות והוספת מאבטחים בסמוך לחדרי המיון.

 

בעולם

הסנקציות החדשות של ארצות הברית על משטר האייתולות נכנסו הבוקר לתוקפן - שלושה חודשים לאחר שטראמפ הודיע על פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אלו הן הסנקציות ה'נושכות' ביותר שהוטלו אי פעם, ובנובמבר הן יוחרפו לשלב נוסף. מי שיעשה עסקים עם איראן לא יעשה עסקים עם ארצות הברית. אני מבקש שלום עולמי, לא פחות". דבריו של טראמפ כוונו, בין היתר, לעברן של מדינות האיחוד האירופי, שהוציאו אתמול הודעה משותפת בה הבהירו כי לא ייענו לתביעה האמריקנית להפסיק את הסחר עם איראן. להרחבה לחץ כאן

פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, אמרה היום כי על אירופה להחליט בעצמה עם מי היא מנהלת מסחר. מוגריני הוסיפה כי האיחוד מעודד חברות ויזמים להגדיל את היקף המסחר שלהם עם איראן, במטרה לדאוג לכך שאיראן תפיק רווחים כלכליים מהסכם הגרעין, ובכך לעודד אותה לשמור על הסכם הגרעין.

יועצתה של מוגריני, נטלי טוצ'י, החריפה עוד יותר את הטון האירופי נגד הסנקציות. בראיון ל- BBC אמרה טוצ'י כי האיחוד האירופי עשוי להטיל סנקציות משלו על חברות שיפסיקו את הסחר עם איראן.

גם מוסקבה מבהירה כי אינה שבעת רצון מהסנקציות האמריקניות על איראן: משרד החוץ הרוסי פרסם הודעה מטעמו כי נאמר כי הוא "מאוכזב מאוד" מהטלת הסנקציות.

בכיר בממשל האמריקני אמר, בתדרוך לעיתונאים, כי יותר ממאה חברות בינלאומיות הביעו הסכמה לנטוש את השוק האיראני. התאגיד הגרמני "דיימלר", המייצר את רכבי "מרצדס", הודיע כי יפסיק את פעולתו באיראן בשל הסנקציות האמריקניות.

סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" מדווחת כי שרי החוץ של טורקיה וארצות הברית שוחחו ביניהם בטלפון. על פי הידיעה, המסתמכת על מקור דיפלומטי, מבלוט צ'בושולו ומייק פומפאו דנו ביחסים בין שתי המדינות ובפתרונות אפשריים למתחים השוררים ביניהן.

היחסים בין ארצות הברית וטורקיה, שחוו בשנים האחרונות מהמורות רבות, הורעו לאחרונה בעקבות סירובה של טורקיה לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברונסון, המוחזק במעצר. ברונסון, המתגורר בטורקיה למעלה מעשרים שנה, נעצר לפני קרוב לשנתיים: הוא מואשם בקשר עם ארגונו של איש הדת הטורקי פתהוללה גולן, שהמשטר הטורקי מגדירו כארגון טרור ומחשיבו כאחראי לנסיון ההפיכה הכושל שהתרחש במדינה ביולי 2016. הממשל האמריקני הודיע בשבוע שעבר על הטלת סנקציות על שרי המשפטים והפנים של טורקיה, שמילאו תפקיד מרכזי במעצרו של ברונסון. בתגובה, הודיע נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, על סנקציות מקבילות.

ובאותו עניין: מקורות דיפלומטיים בטורקיה מוסרים כי משלחת בראשות סגן שר החוץ סדאט אונאל תצא מחרתיים לארצות הברית, במטרה לדון במתיחות בין וושינגטון ואנקרה. כלי תקשורת מקומיים בטורקיה טענו כי יציאתה של המשלחת מתאפשרת בעקבות הבנות אליהן הגיעו שתי המדינות בנוגע לסנקציות שהטילה ארצות הברית בשבוע שעבר על טורקיה.

תגיות:ארדואןחוק הלאוםפדריקה מוגריני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה