בריאות ונפש

תפילה, תשובה וצדקה: כיצד הם מצילים את האדם ממוות?

אמרו חז"ל (מסכת ראש השנה טז ע"ב): ארבעה דברים מקרעים גזר דינו של אדם, ואלו הם: צדקה, צעקה [תפילה], שינוי השם, ושינוי מעשה [תיקון מעשיו] - כיצד?

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

קרע רוע גזר דיננו

אמרו חז"ל (מסכת ראש השנה טז ע"ב): ארבעה דברים מקרעים גזר דינו של אדם, ואלו הם: צדקה, צעקה [תפילה], שינוי השם, ושינוי מעשה [תיקון מעשיו].

צדקה - שנאמר: "וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת". צעקה - שנאמר: "וַיִּצְעֲקוּ אֶל ה' בַּצַּר לָהֶם, וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם". שינוי השם - שנאמר: "שָׂרַי אִשְׁתְּךָ, לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ, וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן". שינוי מעשה - שנאמר: "וַיַּרְא הָאֱלֹהִים אֶת מַעֲשֵׂיהֶם, כִּי שָׁבוּ מִדַּרְכָּם הָרָעָה".

 

צדקה

יתן החולה צדקה כמיטב יכולתו, וגם אחרים יתנו צדקה לרפואתו, שנאמר (משלי י ב, יא ד): "וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת."

 

פדיון נפש

סגולה חשובה ישנה בעשיית "פדיון נפש" לחולה, כמובא בספרים הקדושים, וילך אצל חכם הבקי בעניינים אלו, ויעשה כמו שכתב מרן החיד"א בספרו "תהילות יוסף". ועיין בספר התהילים השלם המבואר והמדוייק "עטרת פז", שבסופו הובא נוסח "פדיון נפש", ועוד כמה וכמה תפילות לחולה מרבותינו הקדמונים זיע"א.

 

תשובה

יפשפש החולה במעשיו היכן צריך לחדול מהרע, והיכן לתקן ולשפר, שהתשובה היא אחד מהדברים שקורעים גזר דינו של אדם. וכן אמרו חז"ל: "תשובה, תפילה וצדקה, מעבירים את רוע הגזירה". ואמרה תורה (שמות טו כו): "וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ, וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה, וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו, וְשָׁמַרְתָּ כָּל חֻקָּיו, כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם, לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ, כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ".

 

הוספת שם

על ידי שינוי שמו של החולה, מתכפרים עוונותיו, וממשיכים לו נפש חדשה, כאילו אין זה אותו אדם אלא אחר הוא, ועליו לא נגזרה גזירה לא טובה חס ושלום. וטוב שיעשו כן בעשרה אנשים, ובתפילה מיוחדת שתוקנה לכך, כמובא להלן. (א כז)

לא ישנו את שמו של החולה לגמרי, אלא יוסיפו לו שם חדש על שמו, ויקראוהו בשני השמות, בתחילה בשם החדש ואחר כך בשם הקודם. (א כז)

כתב רבנו האר"י ז"ל: כאשר נולד האדם, ואביו ואמו קוראים לו בשם העולה בדעתם, אינו באקראי ובהזדמן, כאשר יעלה המזלג, אלא הקב"ה שם בפיהם השם ההוא המוכרח אל הנשמה ההיא כפי המקום אשר חוצב משורש אדם העליון. והשם הזה נרשם למעלה בכסא הכבוד. וכתב מרן החיד"א ששם האדם הוא נשמתו, ולכן השונא אינו מזכיר את שם שונאו, כי בשמו רמוז שרשו ומעלתו, ומעורר שרשי נשמתו שיבוא לו שפע. אבל האוהב אדרבה שמח בזה שמעורר עליו שפע. ולכן נאמר "ראה קראתי בשם", להשפיע חכמה על נשמתו. וה' יתברך שם בפי אביו ואמו לקרוא את שם בנם לפי שורש נשמתו ובחינתו. וכיון שכל אדם שואב חיותו על ידי אותיות שמו, לכן אין לעקור את השם אלא להוסיף שם חדש. (א כח)

יש להבהיר, שאין לאדם לשנות את שמו על פי דעתו והשערתו, ועליו להתייעץ עם תלמיד חכם, וככל אשר יאמר, כן יעשה.

אם החולה יש בו סכנה, מותר להוסיף לו שם אפילו בשבת. (סימן רפח סעיף י. א כח)

חולה שהוסיפו לו שם, אך לא הבריא, ונפטר לבית עולמו, אין צריך להזכיר את שמו החדש הן בהשכבה והן במצבה. ורק אם בחסדי השם יתברך הבריא, ונשאר שמו כך לפחות 30 יום לאחר שהבריא, אז השם החדש נעשה שמו. (ד נו)

 

סדר שינוי השם לחולה

חולה שיש בו סכנה שהחליטו להוסיף שם חדש על שמו, יאספו עשרה אנשים, והבקי שבהם אוחז ספר תורה בידיו, ואומר בנוסח זה:

מצלאין אנחנא קדם אלהנא מלכא דעלמא, רופא חינם ונאמן מלך רחמן מלא רחמים, שישלח דברו הטוב וְיִרְפָּא רפואה שלימה את החולה המוטל על ערש דוי פלוני בן פלונית, ויתמלא ברחמים עליו, ויסיר ממנו כל חולי ומחלה, וכמו שנאמר: וְהֵסִיר יְהֹוָה מִמְּךָ כָּל חֹלִי, וְכָל מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ לֹא יְשִׂימָם בָּךְ. ונאמר: וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ, כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם, לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ, כִּי אֲנִי יְהֹוָה רֹפְאֶךָ. בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתָיִם שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב אָמַר יְהֹוָה וּרְפָאתִיו. וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ. רְפָאֵנִי יְהֹוָה וְאֵרָפֵא הוֹשִׁיעֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה כִּי תְהִלָּתִי אָתָּה. ויקרא שמו בישראל פלוני [השם החדש ואחר כך הנוסף], וישמח בשמו לרפואה שלימה כדכתיב: וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם, וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם, כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ. וכתיב: וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה.

יהי רצון מלפניך יְהֹוָה אלהינו ואלהי אבותינו שיהיה שמו לברכה, ולבטל מעליו כל גזירות קשות ורעות, ולקרוע גזר דינו מעליו ומעל כל אשר לו. ואם נקנסה מיתה חס ושלום, על פלוני זה [לומר כאן את שמו החדש] לא נקנסה. ואם נגזרה גזירה רעה חס ושלום, על פלוני זה [לומר כאן את שמו החדש] לא נגזרה, שאיש אחר הוא, וכבריה חדשה הוא, וכקטן שנולד לחיים טובים ולאריכות שנים ולמילוי ימים, ולקיים בו מקרא שכתוב: שָׁמַעְתִּי אֶת תְּפִלָּתֶךָ, רָאִיתִי אֶת דִּמְעָתֶךָ, הִנְנִי רֹפֶא לָךְ, בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי תַּעֲלֶה בֵּית יְהֹוָה.

אֵל מֶלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רַחֲמִים וּמִתְנַהֵג בַּחֲסִידוּת, מוֹחֵל עֲוֹנוֹת עַמּוֹ, מַעֲבִיר רִאשׁוֹן רִאשׁוֹן. מַרְבֶּה מְחִילָה לַחַטָּאִים, וּסְלִיחָה לַפּוֹשְׁעִים. עֹשֶׂה צְדָקוֹת עִם כָּל־בָּשָׂר וְרוּחַ, לֹא כְרָעָתָם לָהֶם גּוֹמֵל. אֵל הוֹרֵתָנוּ לוֹמַר מִדּוֹת שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה, זְכֹר לָנוּ הַיּוֹם בְּרִית שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה, כְּמוֹ שֶׁהוֹדַעְתָּ לֶעָנָו מִקֶּדֶם, וְכֵן כָּתוּב בְּתוֹרָתָךְ: וַיֵּרֶד יְהֹוָה בֶּעָנָן, וַיִּתְיַצֵּב עִמּוֹ שָׁם, וַיִּקְרָא בְשֵׁם, יְהֹוָה, וְשָׁם נֶאֱמַר:

וַיַּעֲבֹר יְהֹוָה עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא, יְהֹוָה, יְהֹוָה אֵל רַחוּם וְחַנּוּן, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה. וכופל "ויעבור" ג' פעמים.

מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע, לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ, כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא. יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ, יִכְבֹּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ, וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאותָם. תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב, חֶסֶד לְאַבְרָהָם, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ מִימֵי קֶדֶם. וכופל ג' פעמים.

אנא יְהֹוָה, יהמו נא רחמיך על החולה הזה, ותשלח לו דברך הטוב ותרפאהו רפואה שלימה, ותקיים בו מקרא שכתוב: אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ, וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח. ונאמר: כִּי אַעֲלֶה אֲרֻכָה לָךְ, וּמִמַּכּוֹתַיִךְ אֶרְפָּאֵךְ. ונאמר: רְפָאֵנִי יְהֹוָה וְאֵרָפֵא, הוֹשִׁיעֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה, כִּי תְהִלָּתִי אָתָּה. ונאמר: בָּרֲכִי נַפְשִׁי אֶת יְהֹוָה, וְאַל תִּשְׁכְּחִי כָּל גְּמוּלָיו. הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי, הָרֹפֵא לְכָל תַּחֲלֻאָיְכִי. הַגּוֹאֵל מִשַּׁחַת חַיָּיְכִי, הַמְעַטְּרֵכִי חֶסֶד וְרַחֲמִים. הַמַּשְׂבִּיעַ בַּטּוֹב עֶדְיֵךְ, תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי. ואומר: יוֹדוּ לַיְהֹוָה חַסְדּוֹ, וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם. וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה, וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה.

מלך מלכי המלכים ברחמיו יחלימהו ויחייהו, מלך מלכי המלכים ישלח לו ממרומיו מרפא וארוכה, מרפא ברכה, מרפא רצון ונדבה, מרפא חסד ואהבה, מרפא חנינה וחמלה, מרפא רחמים חיים ושלום, מלך מלכי המלכים ברחמיו יענהו בעת צרה, כמו שנאמר:

 

לַמְנַצֵּחַ, מִזְמוֹר לְדָוִד: יַעַנְךָ יְהֹוָה בְּיוֹם צָרָה, יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב: יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ: יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה: יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא: נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ, וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל, יְמַלֵּא יְהֹוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ: עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהֹוָה מְשִׁיחוֹ, יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ: אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים, וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר: הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ, וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד: יְהֹוָה הוֹשִׁיעָה, הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ.

וטוב שיתן מיד צדקה לעניים, כמיטב יכולתו. (א כז)

תגיות:תשובהבהלכה ובאגדהצדקהתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה