חדשות בארץ

שקט מתוח בדרום: צה"ל הנחה את היישובים לחזור לשגרה מלאה

ראשי יישובים בדרום הארץ מותחים ביקורת על ההחלטה שהתקבלה בישראל להפסיק את האש וטוענים: החמאס שולט באש ובהפסקת האש

סוללת כיפת ברזל, אמש בשדרות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)סוללת כיפת ברזל, אמש בשדרות (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

לילה שקט ומתוח עבר על יישובי הדרום לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש בין ישראל והחמאס, שזוכה משני הצדדים לכותרת "שקט ייענה בשקט". לאחר הערכת מצב, הודיע היום (שישי) דובר צה"ל על חזרה לשגרה מלאה ביישובי עוטף עזה. הנחיה דומה ניתנה בשעות הבוקר לתושבי נתיבות ומרכז הנגב.

את הדיווח הראשוני על הפסקת האש, שהושגה בתיווכם של מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, מסרו ערוץ "אל-ג'זירה" ואמצעי תקשורת פלסטיניים. בדיווחים נאמר תחילה כי הפסקת האש תיכנס לתוקף בשעה 22:45, אך בהמשך הוזזה שעת היעד לחצות הלילה. הידיעות על הפסקת האש הגיעו מפי מקורות בחמאס, ובהמשך מפי מקורות דיפלומטיים, בעוד גורמים רשמיים בישראל הכחישו בעילום שם את קיומו של הסכם עם החמאס. גורם בטחוני בכיר הבהיר היום כי ישראל לא הסכימה להפסקת אש, מפני שהחמאס סירב להתחייב להפסקה מוחלטת של פעולות האיבה, ולכן "מדיניות התגובה מול עזה נשארה כשהייתה".

הקבינט המדיני-בטחוני התכנס אמש בקריה בתל אביב לדון בהסלמה בדרום. בתום ישיבה של קרוב לארבע שעות, שהסתיימה בסביבות השעה עשר בערב, יצאה הודעה רשמית - וסתמית למדיי - לפיה הקבינט "הנחה את צה"ל להמשיך לפעול בעוצמה נגד גורמי הטרור". למעשה, מבחינת צה"ל אקורד הסיום של הסבב הנוכחי היה הפלתו לפנות ערב (בסביבות השעה שש) של בניין רב קומות בשכונת רימאל בעזה, ששימש כמפקדה עבור מנגנון בטחון הפנים של החמאס. התמונות וסרטוני הוידיאו מזירת ההרס שהופצו ברשתות החברתיות הקנו מימד של "תמונת ניצחון" לישראל. עם זאת, העובדה היא שחמאס הוא שהכתיב את קצב התנהלותו של סבב הלחימה: הוא שפתח בו כאשר שיגר את הרקטות לעבר שדרות (שלשום), הוא שהבהיר כי מבחינתו הסבב הסתיים והחזרה לשקט תלויה בישראל (אתמול בצהריים), והוא שהצליח לקבּע בתודעה את התחושה שהוא שקבע מתי לבסוף האש תיפסק. גורמים בישראל (בעיקר קציני צה"ל שמתראיינים לתקשורת, מקבלי ההחלטות שותקים בשלב זה או מדברים בעילום שם) טוענים כי החמאס ספג מכה קשה במהלך הסבב, אך שליטתו של חמאס ב'גובה הלהבות' גורמת לחמיצות, ויש שאף טוענים כי מדובר בהחמצה שתוביל לסבבים נוספים שילכו ויסלימו בעוצמתם. את הביקורת מובילים ראשי מועצות בדרום הארץ ופרשנים בתקשורת, משני עבריה של הקשת הפוליטית.

ביקורת בדרום: הפסקת האש - טעות

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, הביע הבוקר ביקורת על ההחלטה שהתקבלה בישראל להפסיק את האש: "אני מבין את הרצון להגיע למשא ומתן, אבל לדעתי הפסקת האש היא טעות", אמר דוידי והוסיף: "נצטרך להגיע למבצע, למגר את הטרור הזה. המלחמה לסירוגין לא בריאה לנו ולא בריאה למדינת ישראל".

תמיר עידאן, ראש מועצת שדות נגב, מתח ביקורת על כך שראשי היישובים קיבלו את העדכון על הפסקת האש דווקא מהחמאס, ועל כך שלא הושגה הכרעה: "אנו נמצאים בסוג של מלחמה כבר ארבעה חודשים, ולא נסכים להמשיך לחיות במצב בו אנו וחיי תושבינו תלויים בהחלטות של החמאס. האם המשך טרור העפיפונים והבלונים הינו בגדר הפסקת אש? האם ירי של רקטה אחת ביום זה בסדר?". הוא ציין כי "ברור לחלוטין שהפסקת האש הזו לא מביאה איתה תקוות גדולות לשקט ארוך טווח, כי אין כאן שום רתיעה של חמאס מהמהלכים האחרונים. עובדה היא שהוא זה שיוזם וקובע מתי תתחיל לחימה ומתי היא תסתיים. החמאס שולט באש וגם בהפסקת האש". עידאן הוסיף כי בדרום "מצפים למבצע צבאי שיכריע את חמאס, או להסדר מקיף וארוך טווח שיכלול את כל סוגי הטרור ואת כל הארגונים ויבטיח הפסקת ההתעצמות הצבאית של חמאס".

גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול, היה יותר אופטימי בתגובתו: "מציאות מתמשכת של ארבעה חודשים של מתיחות בטחונית הגיעה אתמול לנקודת קיצון. עברנו יממה של מטחי ירי כבדים ליישובינו וביטול פעילויות חינוך ואירועי תרבות וקהילה. בשעות האחרונות יש שקט, ואנו מקווים שהמתיחות האחרונה היתה בגדר ׳עלייה לצורך ירידה׳ שלאחריה יגיע הסדר שיבטיח שקט ארוך טווח". ירקוני הבהיר כי "אירועי החודשים האחרונים והמעברים החדים משגרה לחירום משפיעים משמעותית על תושבי עוטף עזה. אנו מצפים מהממשלה שכל הסדר רגיעה מדיני כלכלי שמתגבש עם רצועת עזה יכלול גם הסדר כלכלי והשקעה משמעותית ביישובי העוטף. השקעה שתאפשר לנו את המשך הפיתוח ואת חיזוק ההתיישבות לצד הגבול".

תת-אלוף במילואים צביקה פוגל, ראש מטה פיקוד דרום לשעבר, טען כי הפסקת האש הינה בבחינת "כתב כניעה". בראיון לניסים משעל ברדיון 130FM אמר פוגל: "אני עוצר את עצמי מלהקיא מבושה. הרמנו דגל לבן ונכנענו. לא יכול להיות שצבא של מדינה כמו שלנו, שיודע להכריע שלוש מדינות ערביות במקביל, לא מסוגל להכריע אויב כמו ארגון החמאס". פוגל הדגיש כי הגעה להכרעה אינה מחייבת לכבוש את רצועת עזה: "לצה"ל ולשב"כ יש מודיעין מעולה, הם יודעים בדיוק איפה ישן כל אחד ממפקדי החמאס ואיפה נמצא כל מחסן. ומה שנשאר לנו לעשות הוא לקבל את האומץ הנדרש, להיכנס פנימה, לעשות את זה, ולצאת החוצה. אני לא ממליך את אנשי הפת"ח, אבל לתפיסתי אי אפשר להמשיך לחיות עם האיום הזה שבו מי שקובע לי את סדר היום הוא יחיא סינוואר או איסמאעיל הנייה". 

יוסי יהושוע, הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות", סבור כי סבב הלחימה הנוכחי היה, מבחינת התגובה הישראלית, כמו קודמיו - "עוד מאותו הדבר. כלומר: מוצבים, מחסנים, ופירים של מנהרות. צה"ל בעצם נמנע מגביית מחיר ממשי מפעילי חמאס, ובכך 'נשמרים הכללים' לפיהם חמאס יורה לטווחים מוגבלים וצה"ל מגיב באופן דומה לסבבים הקודמים". יהושוע טוען כי לא ניתן יהיה להגיע להסדרה ארוכת טווח, בתנאים נוחים עבור ישראל, בלי שתונחת "מכה משמעותית" על הזרוע הצבאית של החמאס: "אם הדיווחים הפלסטינים אמש על השגת רגיעה נכונים, אז לפחות ברמה התודעתית יכולה ישראל לסמן וי. מבחינה מבצעית, הסבב הזה נגמר ללא הישגים משמעותיים. לפי הדיווחים אמש, המתווה שהושג לרגיעה הוא 'שקט תמורת שקט'. המשמעות: ההתלקחות הבאה עלולה להיות קרובה מאוד".

תגיות:עוטף עזההפסקת אש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה