דברי תורה

כיצד ייתכן ששניים יבצעו את אותו מעשה, אך כל אחד יקבל שכר שונה?

הַאִם יִתָּכֵן שֶׁאוֹתוֹ מַעֲשֶׂה הַמְבֻצָּע בְּאֹפֶן זֵהֶה עַל יְדֵי כַמָּה בְנֵי אָדָם, יִתְקַבֵּל בְּאֹפֶן שׁוֹנֶה לְגַמְרֵי בְּתַכְלִית מַהוּתוֹ? בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ נָדוּן בִּשְׁאֵלָה זוֹ תּוֹךְ כְּדֵי עִסּוּק בְּנוֹשֵׂא "צַדִּיק וְרַע לוֹ רָשָׁע וְטוֹב לוֹ"

  • פורסם ב' אלול התשע"ח |עודכן
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כְּתִיב "טוֹב כַּעַס מִשְּׂחוֹק", וּכְתִיב "לִשְׂחוֹק אָמַרְתִּי מְהוֹלָל"... לָא קַשְׁיָא, "טוֹב כַּעַס מִשְּׂחוֹק" - טוֹב כַּעַס שֶׁכּוֹעֵס הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַצַּדִּיקִים בָּעוֹלָם הַזֶּה, מִשְּׂחוֹק שֶׁמְּשַׂחֵק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הָרְשָׁעִים בָּעוֹלָם הַזֶּה. "וְלִשְׂחוֹק אָמַרְתִּי מְהוֹלָל" - זֶה שְׂחוֹק שֶׁמְּשַׂחֵק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִם הַצַּדִּיקִים בָּעוֹלָם הַבָּא (שבת דף ל/ב)

נֶאֱמַר בְּסֵפֶר קֹהֶלֶת: "טוֹב כַּעַס מִשְּׂחוֹק". מַשְׁמַע שֶׁאֵין עֵרֶךְ לִשְׂחוֹק, וּמֵאִידַךְ גִּיסָא נֶאֱמַר בְּסֵפֶר קֹהֶלֶת: "לִשְׂחוֹק אָמַרְתִּי מְהוֹלָל" – שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ מְהַלֵּל אֶת הַשְּׂחוֹק!

מַה פֵּשֶׁר סְתִירָה זוֹ?

הַפָּסוּק הַמְשַׁבֵּחַ אֶת הַכַּעַס עַל פְּנֵי הַשְּׂחוֹק מְכֻוָּן לַכַּעַס שֶׁמַּרְאֶה הקב"ה לַצַּדִּיקִים בָּעוֹלָם הַזֶּה בַּהֲבִיאוֹ עֲלֵיהֶם יִסּוּרִים כְּדֵי לְטַהֲרָם וּלְחַטְּאָם, שֶׁכַּעַס זֶה טוֹב מִן הַשְּׂחוֹק שֶׁמַּרְאֶה הקב"ה לָרְשָׁעִים בָּעוֹלָם הַזֶּה כְּדֵי לִגְמֹל לָהֶם עַל מְעַט הַמִּצְווֹת שֶׁעָשׂוּ וִיאַבְּדוּ אֶת חֶלְקָם לָעוֹלָם הַבָּא.

הַפָּסוּק "לִשְׂחוֹק אָמַרְתִּי מְהוֹלָל", מְכֻוָּן לַשְּׂחוֹק שֶׁיַּרְאֶה הקב"ה לַצַּדִּיקִים בָּעוֹלָם הַבָּא, הַשָּׂכָר הַגָּדוֹל הַצָּפוּן לָהֶם שָׁם, שֶׁהוּא מְשֻׁבָּח בְּיוֹתֵר.

 

צדיק ורע לו, רשע וטוב לו

סֻגְיַת "צַדִּיק וְרַע לוֹ, רָשָׁע וְטוֹב לוֹ", מַעֲסִיקָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם מִיּוֹם עָמְדָם עַל דַּעְתָּם. לֹא תָמִיד הָעִנְיָנִים מִתְנַהֲלִים כְּפִי שֶׁאָנוּ חוֹשְׁבִים שֶׁהֵם הָיוּ צְרִיכִים לְהִתְנַהֵל, כְּפִי שֶׁהִתְבַּטֵּא בְּמַסֶּכֶת אָבוֹת רַבִּי יַנַּאי, מֵאַחֲרוֹנֵי הַתַּנָּאִים, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל רַבִּי: "אֵין בְּיָדֵינוּ לֹא מִשַּׁלְוַת הָרְשָׁעִים וְאַף לֹא מִיִּסּוּרֵי הַצַּדִּיקִים" - אֵין לָנוּ הֲבָנָה לְסִבַּת הַהַנְהָגָה שֶׁיֵּשׁ רְשָׁעִים שְׁרוּיִים בְּשַׁלְוָה וְיֵשׁ צַדִּיקִים מְדֻכָּאִים בְּיִסּוּרִים .

אָמְנָם בַּשֵּׂכֶל שֶׁנִּתַּן לָנוּ אָנוּ מְבִינִים שֶׁאֵינֶנּוּ יְכוֹלִים לְהָבִין, אֲבָל אָנוּ מְנַסִּים לְהָבִין מַה שֶּׁאֶפְשָׁר, וְאִם לֹא לְהָבִין – לְהַסִּיק מַסְקָנוֹת.

מַהֲרַ"ל מִפְּרַאג  מְלַמְּדֵנוּ יְדִיעָה חֲשׁוּבָה הַמְסֻגֶּלֶת לְרוֹמֵם אוֹתָנוּ, לְהַבִּיט מִגָּבוֹהַּ, מִלְמַעְלָה, עַל כָּל הַמִּתְרַחֵשׁ בְּעוֹלָמֵנוּ. הוּא מַסְבִּיר שֶׁאוֹתוֹ מַעֲשֶׂה מִתְבַּצֵּעַ עַל יְדֵי אֲנָשִׁים שׁוֹנִים בְּאֹפֶן שׁוֹנֶה. יֵשׁ מִי שֶׁגּוֹמֵל חֶסֶד עִם הַזּוּלַת מִפְּנֵי שֶׁטִּהֵר אֶת לִבּוֹ וְהִכְשִׁירוֹ לִהְיוֹת עֵרָנִי לְצָרְכֵי הַזּוּלַת, כִּי כָךְ צִוָּה ה' – לִגְמֹל חָסֶד. יֵשׁ אַחֵר שֶׁנּוֹלַד רַחוּם בְּטִבְעוֹ וְאֵינוֹ יָכוֹל לִרְאוֹת אֲנָשִׁים סוֹבְלִים. יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁאֵין בָּהֶם לֹא מִזֶּה וְלֹא מִזֶּה, וְכָל חֶפְצָם הוּא הַכָּבוֹד, הָאֲמִתִּי אוֹ הַמְדֻמֶּה, שֶׁיִּרְכְּשׁוּ לְאַחַר שֶׁיְּבַצְּעוּ אֶת מַה שֶׁיְּבַצֵּעוּ.

כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר: הַמַּעֲשֶׂה הוּא הַמַּעֲטֶפֶת הַחִיצוֹנִית הַנִּרְאֵית לְעֵינֵי הָאֲחֵרִים, אַךְ הַכַּוָּנָה הִיא הַלַּבָּה הַפְּנִימִית הַמְּנִיעָה אֶת הָאָדָם, וְהִיא הִיא הַמַּעֲנִיקָה לַמַּעֲשֶׂה אֶת מַהוּתוֹ: אִם כֻּלּוֹ פְּנִימִיּוּת, כֻּלּוֹ חִיצוֹנִיּוּת, אוֹ מְשַׁמְּשִׁים בּוֹ פְּנִימִיּוּת וְחִיצוֹנִיּוּת בְּעִרְבּוּבְיָה.

וּכְשֵׁם שֶׁהַדְּבָרִים אֲמוּרִים לְגַבֵּי מַעֲשִׂים טוֹבִים, כָּךְ הֵם אֲמוּרִים לְגַבֵּי מַעֲשִׂים רָעִים. יֵשׁ שֶׁהַנִּכְשָׁל בְּחֵטְא עוֹשֶׂה אוֹתוֹ בְּלֵב שָׁלֵם, בְּלֹא הִסּוּס; וְיֵשׁ שֶׁהוּא נֶאֱנָח, לְפָנָיו וְאַחֲרָיו וְתוֹךְ כְּדֵי עֲשִׂיָתוֹ. הָרִאשׁוֹן חָטָא גַּם בִּפְנִימִיּוּתוֹ, וְהָאַחֵר - רַק בְּחִיצוֹנִיּוּתוֹ.

כְּשֵׁם שֶׁמִּתְנַהֵג הָאָדָם כָּךְ מִתְנַהֲגִים אִתּוֹ מִשָּׁמָיִם. מִי שֶׁזּוֹכֶה לְקַיֵּם אֶת מִצְווֹת הַבּוֹרֵא מִפְּנֵי שֶׁהוּא מַרְגִּישׁ שֶׁהוּא מְחֻבָּר לְהקב"ה וְרוֹצֶה לְמַלֵּא אֶת רְצוֹנוֹ, מַגִּיעַ לוֹ שָׂכָר פְּנִימִי, נַעֲלֶה וָזַךְ, לֹא שָׂכָר שֶׁיָּכוֹל לְהַתְאִים גַּם לְבַעֲלֵי חַיִּים – אֹכֶל טוֹב וְחַיִּים שְׁלֵוִים. רָאוּי לוֹ לְקַבֵּל שָׂכָר כְּפִי מַעֲשֵׂהוּ. וּמִי שֶׁמַּעֲשָׂיו חִיצוֹנִיִּים בִּלְבַד, גַּם הוּא יְקַבֵּל שָׂכָר בְּמַעֲטֶפֶת הַגּוּף, הַחִיצוֹנִי לִפְנִימִיּוּת הַנְּשָׁמָה.

וְכֵן לְהֵפֶךְ, מִי שֶׁחוֹטֵא בִפְנִימִיּוּתוֹ – אִי אֶפְשָׁר לְנַקּוֹתוֹ כָּאן בָּעוֹלָם הַזֶּה; יֵשׁ לְנַקּוֹת אוֹתוֹ בַּמִּכְבָּסָה שֶׁל הָעוֹלָם הַבָּא. אֲבָל מִי שֶׁחוֹטֵא רַק מֵחֲמַת מִכְשׁוֹל חִיצוֹנִי, דַיּוֹ בְּחִטּוּי וְנִקּוּי הַגּוּף בָּעוֹלָם הַזֶּה.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>

 

תגיות:ותן חלקנוצדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה