אמונה

דרך להתמודדות עם היסורים – לדעת שחתמנו על כך

הנשמה מאשרת, וחותמת ברצון ובשמחה על התכנית, כי היא רואה עד כמה היא מותאמת לתיקון שלה כאן בעולם, וכמה הכלים שהיא תקבל יעזרו לה למלא את התיקון ולחזור נקיה לעולם הבא

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

נשמתנו חתמה על כל מה שיקרה לנו במשך כל חיינו.

רבנו בחיי מרחיב: "וענין המדרש הזה, כי כל הנבראים כלן נבראו בחפצם ורצונם, והקב"ה הודיעם בראשית הבריאה כל עניניהם כלם וכל המקרים העתידים לבא עליהם. וכן הודיעם ימי חייהם ומיתתם היאך תהיה, וכן ענין מזונותם אם בריוח אם בצער אם ע"י עצמן אם משל אחרים, וכן דרשו רז"ל כל מעשה בראשית לדעתם נבראו, לצביונם נבראו, שנאמר (בראשית כ) וכל צבאם, והכל רצו וקבלו." (רבנו בחיי, פרשת כי תצא כב, ח)

על פי רבנו בחיי, טרם ירדה לעולם ישבה הנשמה של כל אחת מאתנו עם הקב"ה והוא הראה לה את כל הסרט של חייה פרט אחר פרט, וה' הודיע לה איך תחיה ואיך תמות, אילו מזונות יהיו לה – האם תהיה לה פרנסה ברווח או חלילה בדוחק, האם תבוא לה בקלות או בצער, האם היא תתפרנס משל עצמה או תזדקק חלילה לאחרים.

הנשמה ראתה את כל מה שיהיה בחייה. לאיזו משפחה היא תרד, מי יהיו הוריה, איזה זיווג היא תקבל, באיזה בית תגור, במה תעבוד, לאילו סמינרים יתקבלו הבנות שלה והאם בקלות, כמה תקלות יקרו לה בחיים, כמה פעמים תאחר לאוטובוס... כל פרט ופרט היא רואה מראש.

ואומר הזוהר הקדוש שאפילו באיזה גוף להגיע הנשמה בוחרת – כי הגוף הוא כמו הרכב שמשרת את האדם, כך הגוף משרת את הנשמה במילוי תפקידה, ורק כשהיא מסכימה ברצון ובשמחה מורידים אותה לעולם.

חתימת הנשמה אינה סותרת את הירידה בעל כורחה לעולם

חשוב לציין שחתימת הנשמה מרצון אינה סותרת את הכתוב בפרקי אבות: "אל כורחך אתה נוצר", מכיון שמדובר בדברים שונים לחלוטין. הנשמה בהיותה למעלה כל כך טוב לה שם בתענוג, שאנחנו אפילו לא יכולים להבין, ולכן היא אינה רוצה לרדת לעולם, והיא גם מפחדת שחלילה לא תעמוד בנסיונות ותחזור מוכתמת, כפי שכתוב בגמרא (עירובין יג, ב) שבית שמאי ובית הלל נחלקו האם נוח לו לאדם שנברא או לא נוח לו לאדם שנברא – ופסקו: "נוח לו לאדם שלא נברא משנברא, ועכשיו משנברא יפשפש במעשיו", הנשמה אינה רוצה לרדת לעולם כי היא מפחדת שמא תכשל ותקלקל, אך ה' אומר לה: אין לך בחירה. בעל כרחך תרדי לעולם.

ואחרי שהנשמה מבינה שנגזרה הגזרה והיא חייבת לרדת לעולם, ה' יושב אתה ומראה לה את כל תכנית חייה לפרטי הפרטים, והיא יושבת ונהנית לראות איך הכל – כל מה שיקרה לה במשך כל ימי חייה, כל כך לטובתה בצורה מופלאה, ואז ה' שואל אותה: "האם התכנית נראית טובה בעיניך?" והנשמה מאשרת, וחותמת ברצון ובשמחה על התכנית, כי היא רואה עד כמה היא מותאמת לתיקון שלה כאן בעולם, וכמה הכלים שהיא תקבל יעזרו לה למלא את התיקון ולחזור נקיה לעולם הבא – עולם הנצח.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:חתימהייסוריםהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה