אמונה

כח המחשבה הוא הכח החזק ביותר אצל האדם

ילד קטן "מדבר" בידיים, ואז הוא מבין את הכוחות החזקים יותר: הדיבור, התקשורת, העיניים והמחשבה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לא פעם מבקשים הורים מילדיהם לתקשר במלים ולא בידיים. להשיג את מבוקשם במוח ולא בכח... אך בגיל קטן הילדים עדיין חושבים שהכח החזק הוא בידיים וברגליים.

כשהילדים גדלים יותר מבינים הם שכח המילים חזק יותר, ושאפשר להרוג במילים. החיים והמוות ביד הלשון. מילה יכולה לחמם, לעודד, לבנות ולנסוך כוחות, ויכולה חלילה להרחיק, לרסק ולהרוס.

הם גדלים עוד ואז מבינים שהכח שבאזניים הוא חזק יותר – ההקשבה מקשרת ודרכה נוכל לשמוע ולהתבונן, וכך לתקשר נכון יותר. דרך ההקשבה נוכל לבנות את הסובבים אותנו, את בן הזוג, את הילדים, ולהכיר אותם ביתר עומק.

מתבגרים עוד ומבינים שכח העיניים חזק יותר – העיניים הם חלון הנשמה, ולכן מי שמשקר אינו מסוגל להביט בפני חברו. הראיה משפיעה ישירות על המוח ועל הלב, כפי שאומרים חז"ל: "אינה דומה שמיעה לראיה" (ע"פ ראש השנה כה, ב), וכאותו פתגם ידוע: תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים.

וכשגדלים עוד יותר מבינים שיש כח שהוא מעל הכל – הוא כח המחשבה. כי המחשבה קובעת הכל, המחשבה מכתיבה את פעולת האיברים, קובעת את המעשה ואת דרגת המעשה. המחשבה משפיעה על כל האדם ועל סביבותיו.

הרב טאובר שליט"א נשאל על ידי בחור איך לשמור על עיניו, וענה: אם היו שמים מעטפה של מיליון דולר מתחת למוצרים מסוימים בחנות ענקית ומכריזים שמי שמוצא את המעטפה יזכה בה, היה האדם רואה משהו מולו חוץ מחיפוש המעטפה והמעטפה עצמה? לא! כשהמוח עסוק במשהו חשוב ועיקרי, לא רואים כלום.

כח המחשבה הוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר משאר הכלים שבאדם. כח המעשה מוגבל – אם נזרוק כדור, גם אם נתאמן בזריקה רחוקה, יכולת התנועה שלנו מוגבלת. הדיבור יכול להגיע רחוק יותר – אפשר לשמוע למרחוק, אפשר להשפיע בדיבור שלנו גם על מה שיקרה במיקום רחוק ביותר. באוזניים אפשר לשמוע עוד יותר רחוק – התפוצצות נשמעת למרחקים גדולים מאד. בעיניים נוכל לראות עוד יותר רחוק – למשל, נוכל לראות מרחוק שני אנשים מדברים אבל לא לשמוע מה הם מדברים. הראיה רואה רחוק יותר. אך מעל לכל הוא כח המחשבה שאתו אפשר על פי חז"ל להגיע עד לאינסוף, שהרי כתוב שהרהורי עברה קשים מעברה, כך גם גדולים הרהורי תשובה, שמעלים את כל דרגת האדם ובכוחם להפכו מרשע לצדיק.

המחשבה היא מעל לכל, כי היא נמצאת במקום הגבוה ביותר באדם. האדם שונה מהחיות שהכל אצלן באותו גובה. האדם הוא עומד, אצלו מה שגבוה יותר במיקום – גבוה יותר במהות: הכי גבוה נמצא הראש שבתוכו יושב המוח שהוא משכן הנשמה והוא אחראי על הכח הגבוה ביותר של האדם – על המחשבה. המחשבה מרוממת את האדם ומבדילה אותו מעולם החי. הלב שאחראי על הרגשות הוא קצת למטה מהראש, והכבד שהוא אחראי על התאוות נמצא למטה ממנו. יוצא שמעל הכבד נמצא הלב ומעליו הראש.

אדם שנתפס לתנועת ההשכלה, הגיע פעם לרבי יהונתן אייבשיץ ושאל אותו: "על פי היהדות – כח המחשבה הוא כמו מעשה, אם כן אני שואל אותך שאלה במחשבה ותענה לי עליה." רבי יהונתן חיכה רגע ואמר לו: "במחשבתי, עניתי לך כבר תשובה..."

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:כח המחשבההרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה