אמונה

דרך להתמודדות עם הייסורים – לקבל את עצמנו ולהעריך את עצמנו

כך אמר הבעל שם טוב הקדוש זצ"ל: "הלואי שאזכה לאהוב את הצדיק הגדול ביותר שבישראל, כמו שהקדוש ברוך הוא אוהב את הרשע ביותר שבהם"

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

כדי שנוכל להתמודד עם כל נסיון, קטן כגדול, חשוב מאד שנקבל את עצמנו, נעריך את עצמנו, נהיה מודעים לכוחות שיש בנו, ולכישורים שה' נתן לנו, דבר זה חשוב הרבה יותר ממה שאנו חושבים. על פי חכמינו זוהי חובה של כל יהודי, לדעת מי הוא, להעריך את עצמו ולהאמין בעצמו. רק כך אפשר להתמודד בחיים ולהתקדם בכל תחום. זהו חלק מעבודת ה' שלנו ואל לנו לוותר על כך.

כשהאדם מכיר את כוחותיו וכשרונותיו שקיבל מה', יש בו יותר כוחות נפש להתמודד במקום נסיון.

את הכיוון לדברים שבנקודה זו וחלק מהדברים זכיתי לשמוע מפי הרבנית טיקוצ'ינסקי בלימודי ב"מרכז ההשתלמויות שע"י מרכז בית יעקב". מובן שהדברים כאן הם חלק קטן מתוך החומר הנפלא שזכיתי לקבל ממנה, ואני ממליצה לכל אחת לפנות ולקבל את הדברים מהמקור. ועוד זכיתי להוסיף מחכמתם העמוקה של רבותינו ז"ל, מהחומר שלקטתי שנים ומנסיון של עשרים שנה בתחום. במקרים כל כך רבים נוכחתי לראות עד כמה הקבלה העצמית וההערכה העצמית עוזרות להתמודד עם הנסיונות.

 

חובה להעריך את עצמנו

חובת היהודי להאמין בעצמו ובאהבת ה' אליו.

להאמין בעצמנו הוא חובת כל יהודי. ממש כפי שעלינו להאמין בה', כך עלינו להאמין בעצמנו! רבי צדוק הכהן מלובלין זצ"ל בספרו "צדקת הצדיק" קמ"ד על הפסוק "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" כותב כך: "כשם שצריך האדם להאמין בה' יתברך, כך צריך אח"כ להאמין בעצמו שיש לה' יתברך עסק עמו וצריך להאמין שהקב"ה מתענג ומשתעשע עמו כשעושה רצונו."

להכיר בערך עצמנו הוא יסוד כל היהדות, כך אומר רבנו בחיי: "הפתח הראשון הוא שידע האיש העובד ערך עצמו ויכיר מעלתו וגדולתם וחשיבותם וחיבתם אצל הבורא יתברך... אשר בהם באים לעבודת הלב השלמה."

רק בידיעת הערך שלנו ואהבת ה' כלפינו אפשר לשמוע מוסר ולהתקדם בעבודת ה' – כך באר ה"יסוד העבודה" מסלונים את הפסוק במשלי: "מוסר ה' בני אל תמאס" (משלי ג, יא). מהו "מוסר ה'" לאדם? מהי תוכחתו? "בני" – אתה, בני יקירי, בני חביבי, בני מחמדי, "אל תמאס" את עצמך, תכיר בערך עצמך, דע כמה אתה יקר לבוראך, שמצפה ומיחל לשובך."

עד כדי כך חשוב להאמין עד כמה אנו חשובים בעיני ה' וכמה גדולה חיבתו אלינו – שזה לכשעצמו יוסיף לנו שמחה וכוחות נפש. בתחילת חומש שמות נאמר: "ואלה שמות בני ישראל", מפרש רש"י: "אע"פ שמנאן בחייהן בשמותם, חזר ומנאן במיתתן, להודיע חבתן שנמשלו לכוכבים, שמוציאן ומכניסן במספר ובשמותם." ה' מנה את בני ישראל בתורה בשמותם, גם בחייהם וגם במותם, ולמה? כדי להודיע חיבתם של בני ישראל שנמשלו לכוכבים, שה' יתברך מוציא ומכניס אותם במספר ובשם.

שואל ה"שפת אמת": למי ה' רצה להודיע חיבתן של בני ישראל? ועונה: להם עצמם, שיאמינו שה' סופר כל אחד מהם ועסוק בכל אחד מהם. כמה חשוב שכל יהודי ידע את הערך שלו!

חשוב לדעת שכל יהודי יש לו ערך עצום

חשוב לדעת שכל יהודי יש לו ערך עצום, ולא משנה באיזה מצב שהוא – ה' אוהב אותו בצורה שאנחנו לא יכולים אפילו לתאר.

כך אמר הבעל שם טוב הקדוש זצ"ל: "הלואי שאזכה לאהוב את הצדיק הגדול ביותר שבישראל, כמו שהקדוש ברוך הוא אוהב את הרשע ביותר שבהם." (הובא בשארית יוסף רמד).

ומסופר שהבעל שם טוב הקדוש הלך עם תלמידיו, וראו אדם שזכה בגיל מאד מבוגר בילד, איך הוא יושב ומשתעשע עם בנו. אמר הבעל שם טוב לתלמידיו: "הרואים אתם את שמחתו של אב קשיש זה בבנו יחידו שנולד לו לעת זקנותו? דעו שהקדוש ברוך הוא אוהב את הגרוע שבישראל הרבה הרבה יותר לאין שיעור וחקר ממה שהוא אוהב את בנו. והקדוש ברוך הוא שמח ומשתעשע יותר ויותר בכל דבור של תורה ותפלה ובכל מעשה צדקה וחסד של כל יהודי, יהיה מי שיהיה, אף הירוד והשפל ביותר!" (אוצר המאמרים תש"ס קנה)

 

הזוהר הקדוש מלא במאמרים המראים לנו עד כמה גדול כל יהודי, כמה הוא וכל מעשה שלו חשובים בעיני ה'. כתוב שכל כתבי האר"י הקדוש הם כדי להוכיח את הערך של נשמה יהודית.

מרצה רצה להמחיש לשומעיו עד כמה לכל אחד מאתנו יש ערך עצום, לקח ממחטת נייר, קימט אותה וזרק אותה לרצפה, ושאל: האם מישהו ממכם מעוניין בממחטה? לא! השיב הקהל מיד. לקח המרצה שטר של 200 שקלים, קימט אותו ושאל: האם אתם מעוניינים בשטר המקומט הזה? כולם ענו: כן! לקח המרצה את השטר, הניח אותו על הרצפה ודרך עליו, ושאל: האם אתם מעוניינים בשטר גם אם הוא מלוכלך? כולם ענו בחיוב. ואז שאל המרצה: למה כשהממחטה היתה מלוכלכת, אף אחד לא רצה בה, וכשהשטר היה מקומט ומלוכלך כולם רצו בו? כי ידעתם שהוא בעל ערך. כל אחד מאתנו הוא בעל ערך עצום ולא משנה באיזה מצב שהוא יהיה.

נרחיב עוד בַערך של כל יהודי בהמשך סעיף זה, בנקודה של קבלת עול מלכות שמים, על פי דבריו של הרב טאובר שליט"א, ונראה דברים מפעימים ועצומים על ערכו של היהודי.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:הערכה עצמיתהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה