חדשות בארץ

סקר הלמ"ס: כמעט 50 אחוז מהישראלים סובלים מעודף משקל

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדקה בשנת 2017 את נתוני המשקל ואת הרגלי התזונה והאכילה של האוכלוסיה הבוגרת מגיל 20 ומעלה. ממצאי המשקל לא ממש מעודדים

(קרדיט: שאטרסטוק)(קרדיט: שאטרסטוק)
אא

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום נתונים בנושאים של משקל, דיאטה, תזונה והרגלי אכילה מתוך "הסקר החברתי 2017" – סקר שנתי, המספק מידע על תנאי החיים והרווחה של האוכלוסיה הבוגרת בישראל. הסקר מבוסס על ראיונות שערכו אנשי הלמ"ס במהלך 2017 עם כ- 7,300 בני אדם בני 20 ומעלה, המייצגים כ- 5.5 מיליון איש. בנוסף לשאלות קבועות, הסקר כולל גם שאלות מתחלפות, שב- 2017 התמקדו בבריאות ואורח חיים. סקר קודם בנושאים אלו נערך ב- 2010.

מנתוני הסקר עולה כי 48% מהאוכלוסיה – כמעט מחצית – נמצאים במצב של עודף משקל, השמנה או השמנת יתר. 46% מהיהודים סובלים מכך, לעומת 54% בקרב המגזר הערבי. בפילוח מגדרי, המצב אצל הגברים חמור בהרבה: 55% מהם סובלים מעודף משקל, השמנה או השמנת יתר, לעומת 41% בקרב הנשים. בפילוח על פי שכבות גיל – 37% מבני 44-20 ו- 60% מבני 45 ומעלה סובלים מעודף משקל, השמנה או השמנת יתר. גברים נמצאים בעודף משקל יותר מנשים בכל שכבות הגיל (39% לעומת 26% בהתאמה).

מרואייני הסקר נשאלו האם הם רוצים בכלל לרדת במשקל. 52% השיבו בחיוב. 31% מאלו שמשקלם תקין מעוניינים לרדת במשקל. 68% מהישראלים שנמצאים במצב של עודף משקל רוצים לרדת במשקל, לעומת 87% מאלו שנמצאים במצב של השמנה והשמנת יתר. 35% רוצים להישאר באותו משקל, ואילו 6% רוצים לעלות במשקל. 54% מהיהודים רוצים לרדת במשקל, לעומת 41% בלבד מהערבים.

בפילוח מגדרי: נשים מעוניינות יותר לרדת במשקל: 58% מהן לעומת 46% מהגברים. בקרב אלו שמשקלם תקין – שיעור הנשים שרוצות להרזות גבוה פי 3 משיעור הגברים (44% לעומת 14%, בהתאמה).

ומה באשר להוצאת הרצון אל הפועל ולביצועה הממשי של דיאטה? כאן, כצפוי, התוצאות נמוכות בהרבה. 21% בלבד מהישראלים באוכלוסיה הבוגרת עושים דיאטה – 24% מהנשים ו- 18% מהגברים. 14% מבעלי המשקל התקין עושים דיאטה, 26% מאלו שנמצאים במצב של עודף משקל, ו- 36% ממי שסובלים מהשמנה או השמנת יותר. נשים עושות יותר דיאטה מגברים – בכל משקל. 22% מכלל היהודים עושים דיאטה, לעומת 16% מכלל הערבים.

הסקר בדק גם האם כאשר אנחנו עושים דיאטה, היא מבוססת על הנחיות שקיבלנו מגורם מקצועי כלשהוא – רופא, יועץ תזונה או דיאטנית. 47% מכלל מבצעי הדיאטה אכן עשו זאת בהסתמך על גורמים מקצועיים. 31% קיבלו הנחיות מגורמים אחרים – לדוגמה תוכנית מאורגנת, קבוצת תמיכה, ספרים, מידע ברשת, משפחה או מכרים.

בשורה התחתונה בכל הנוגע לסוגיות המשקל והדיאטה, הסקר קובע כי מאז 2010 לא חלו שינויים מהותיים באחוזי הנמצאים בעודף משקל, המעוניינים לרדת במשקל והעושים דיאטה.

הרגלי האכילה שלנו

בנוגע להרגלי האכילה של הישראלים, הסקר מצא כי 41% אוכלים לפחות 3 מנות ירקות ביום – כגון יחידה של עגבנייה, מלפפון או פלפל. נשים יותר מגברים; יהודים יותר מערבים; אלו שגרים במשקי בית שהכנסתם החודשית הממוצעת לנפש גבוהה מ- 2,000 שקלים יותר ממשקי בית שבהם ההכנסה קטנה מ- 2,000 שקלים לנפש. יצוין, כי ההמלצה של משרד הבריאות היא לאכול לפחות 5 מנות ירקות ליום.

45% מהמרואיינים השיבו כי הם אוכלים לפחות 2 מנות פרי ביום – כגון תפוח, תפוז, אשכול ענבים בינוני או פלח מלון. בני 65 ומעלה יותר מאשר בני שכבת הגיל שבין 64-20. בדומה לירקות, ההקפדה על אכילת הפירות גבוהה יותר במשקי בית שהכנסתם החודשים הממוצעת לנפש גבוהה מ- 2,000 שקלים. משרד הבריאות ממליץ על לפחות 3-2 מנות פרי יומיות.

31% מהאוכלוסיה הבוגרת אוכלים מאכלים המכילים דגנים מלאים לפחות פעמיים ביום – כגון לחם או פסטה העשויים מחיטה מלאה. ערבים עושים זאת יותר מיהודים, בעלי ההכנסה הנמוכה (עד 2,000 שקלים לנפש בחודש בממוצע) יותר מבעלי ההכנסה הגבוהה.

60% מהישראלים אוכלים קטניות (שעועית לבנה, עדשים, גרגרי חומוס ועוד) לפחות פעמיים בשבוע – גברים יותר מנשים; ערבים יותר מיהודים.

29% אוכלים דגים לפחות פעמיים בשבוע – 34% מהיהודים לעומת 8% מהערבים; חרדים יותר מחילונים (61% לעומת 28%).

26% אוכלים בשר אדום או בשר מעובד לפחות 3 פעמים בשבוע – למשל נקניק, נקניקיות, קבב והמבורגר. גברים יותר מנשים; בני 64-20 יותר מבני 65 ומעלה; 46% בקרב הערבים לעומת 21% מהיהודים. משרד הבריאות ממליץ להמעיט בצריכת בשר אדום או מעובד ולאכול חלקים רזים של עוף, הודו ובשר בקר.

38% שותים לפחות שלושה משקאות ממותקים ביום – גברים יותר מנשים; בני 64-20 יותר מבני 65 ומעלה; ערבים יותר מיהודים. 17% שותים לפחות 5 כוסות משקה ממותק ביום. קטגוריה זו כוללת: מיץ ממותק בסוכר, משקה תוסס ממותק, משקה אנרגיה, מים בטעמים, וכן קפה או תה בתוספת סוכר. משרד הבריאות ממליץ להמעיט בצריכת מאכלים ומשקאות עם תוספת סוכר.

79% משתמשים בשמן זית כשמן עיקרי בתוספת למזון – ערבים יותר מיהודים. 41% משתמשים בשמן זית כשמן עיקרי בבישול ובטיגון – ערבים יותר מיהודים. משרד הבריאות ממליץ לצרוך שמנים מהצומח עם עדיפות לשמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, שקדים, גרעינים ללא המלחה (כגון גרעיני חמנייה ודלעת) וטחינה גולמית משומשום מלא.

תגיות:דיאטהתזונהלמ"ס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה