פורום מומחיות

גן שפה או גן רגיל?

איך משכנעים את הבעל לעזור בבית, ולמה הילדה לא מדברת בגן?

  • כ"ג תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך יודעים מה עדיף - לשלוח ילדה לגן שפה, או לגן רגיל עם גננת שילוב? הציעו לנו את שתי האופציות, ואני לא יודעת מה לבחור.

התשובה לשאלה זו אינה יכולה להיות כללית, אלא אמורה להתאים בצורה ספציפית לילד/ה. בגן שפה יש מעט ילדים, היחס אישי יותר, העבודה העיקרית נעשית בהתאמה אינדיווידואלית לצרכי הילד ויש גם למידה פרונטלית. לרוב מקבלים טיפולים פרא רפואיים כגון ריפוי בעיסוק וטיפולי שפה ע"י קלינאית תקשורת, ולעיתים יש גם טיפולים רגשיים. ישנם גני שפה בהם יש אפשרות להשתלב בחלק מהשעות בגן הרגיל עם גננת שילוב, וישנם גני שפה ללא שילוב.

אני מציעה כי תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות בנוגע לבנכם/בתכם, וכך תגיעו להחלטה:

כיצד הוא משתלב בחברת ילדים? אם יש קשיים חברתיים או קשיים רגשיים משמעותיים, עדיף גן עם מס' ילדים מועט.

כיצד הוא מגיב לתיווך ולמידה? אם נדרשות חזרות רבות, חשוב שהלמידה העיקרית תיעשה בגן שפה. מהו היקף לקויות הלמידה? מכיוון שיש לכם בוודאי את תוצאות האבחון, תוכלו לבדוק. אם יש מספר לקויות למידה, והן משמעותיות – עדיף ללמוד בגן שפה. תוכלו להתייעץ עם המאבחנת או הפסיכולוגית לגבי ההתאמה הטובה ביותר. מה הגננת של שנה שעברה ממליצה? חוות דעתה יכולה לעזור לכם מאוד.

(אודי קוזין, מאבחנת דידקטית ועובדת סוציאלית, מנהלת מכון "כישורים", מרצה ומדריכה פדגוגית)

* * *

אני נשואה כבר 5 שנים. יש לי בעל נהדר ואנחנו חיים ברוך ה' בשלום, מלבד בעיה אחת: בעלי לא יעשה שום דבר בבית בלי שאנדנד לו שיעשה את זה. אני רוצה לציין שהוא יודע לתקן דברים, ואם מישהו זר מבקש ממנו – הוא ממהר לעשות את זה. רציתי לשאול מה אוכל לעשות כדי שלא אצטרך לנדנד כל כך הרבה.

קשה לאדם לעשות מה שמבקשים ממנו לעשות. כדי שיקיים בעל את מצוות אשתו, הוא צריך להתעלות על עצמו. הוא צריך רצון עז כדי להצליח לבצע דבר שאולי לא מתחשק לו כרגע לעשותו. כשאדם זר מבקש דבר – קל יותר לבצע. מדוע? מכיוון שזה חד פעמי, ובעיקר מכיוון שבעד העזרה לאחר הוא מקבל משוב שלא זוכה לקבל בכל יום.

עלייך לברור מתוך סדרת הבקשות שאת מבקשת מבעלך מה חשוב יותר ומה פחות (שלא יצא שאת כל היום רק רודפת אחריו ומנדנדת שיעשה). קחי לידך בקשה אחת ויחידה לרגע זה. בקשי ממנו שיבצעה, ואמרי לו: "חיים, אשמח מאוד אם תוכל לתקן את מכונת הכביסה, וזה חשוב לי שיהיה בהקדם".

כאשר יתקן את המכונה, אל תסתכלי על כך כדבר מובן מאליו. אל תאמרי לו: "סוף סוף נזכרת לתקן!". אמרי: "תודה רבה, ה' יברך אותך, בזכותך יהיו בגדים נקיים לילדים שלנו, תודה שמצאת זמן בשביל הבקשה שלי!". כשבעל מקבל משוב חיובי ואמתי, הוא מוצא כוחות שאין בו וממשיך לעזור לאשתו בשמחה.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

בתי בת ה-5 היא ילדה חכמה, שמדברת רגיל בבית. אך זוהי השנה השנייה שהגננות מתלוננות שהיא לא מוכנה לדבר איתן מילה, וגם עם חברות היא כמעט לא מדברת. האם את מכירה תופעה כזו? האם זה אמור לחלוף עם הזמן?

התופעה שאת מתארת נקראת אילמות סלקטיבית. בעיה זו פעמים מתפתחת מאחד או יותר מהגורמים הבאים:

1. חרדה חברתית – שגורמת לילדה להימנע מחברה ע"י חוסר דיבור.

2. התנגדות למצב מסוים – שהילדה מביעה אותה על ידי הימנעות מלדבר כביטוי לכעס פנימי.

3. כתוצאה מטראומה שהילדה עברה, והיא שומרת אותה בסוד או מתקשה להתמודד איתה.

ראשית, חשוב לנסות לזהות האם אחד מהמאפיינים הנ"ל גרמו לילדה לתופעה. המודעות וההכרות עם הגורמים לתופעה, יעזרו לך לגלותך את שורש הבעיה, ולטפל בהתאם.

לעיתים ניתן לסייע לילדה עם חרדה חברתית ע"י הזמנת חברות לבית, כדי שתיצור איתן קשר במקום בטוח, וכן לבקש מהגננת לסייע לילדה ליצור קשר עם ילדות בגן.

אם לילדה יש התנגדות למצב מסוים, שמתבטאת בחוסר דיבור, חשוב לעזור לילדה לבטא את עצמה מילולית, ותימנע מהילדה התנהגות מתנגדת ומתבצרת. ניתן גם לעזור לילדה ע"י ביבליותרפיה – לספר סיפור שבו הילדה יכולה להביע את דעתה על הילדה שבסיפור. כאשר התופעה של אילמות סלקטיבית נמשכת למעלה משנה (כמו אצל ביתך), חשוב לפנות לייעוץ מקצועי, כדי לזהות את הגורמים לבעיה, וגם כדי למנוע מצב שבו ההתנהגות תהפוך להיות דפוס אישיותי שיגביל אותה בעתיד.

(יפה בלומנטל (MA), מנהלת מכון "פעימות" לטיפול רגשי, בעלת 32 שנות ניסיון בטיפולים פסיכולוגיים)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:שאלותפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה