חדשות בארץ

נאס"א תיטול חלק בפרויקט שיגור החללית הישראלית הראשונה לירח

בהסכם לשיתוף פעולה שנחתם היום בין נאס"א וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, נקבע כי על החללית יותקן מכשיר מחזיר לייזר של נאס"א שנועד לסייע באיתור המיקום המדויק של החללית על הקרקע לאחר הנחיתה

הצגת החללית הישראלית הראשונה, 10 ביולי (צילום: פלאש90)הצגת החללית הישראלית הראשונה, 10 ביולי (צילום: פלאש90)
אא

נאס"א וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע חתמו היום (רביעי) על הסכם חדש, לפיו סוכנות החלל האמריקנית תיקח חלק בפרויקט שיגורה של חללית ישראלית ראשונה לירח שיתבצע בחודשים הקרובים על ידי עמותת SpaceIL.

מנהל סוכנות החלל הישראלית, אבי בלסברגר, וראש נאס"א ג'ים בריידנסטיין חתמו על ההסכם בגרמניה, במהלך כנס החלל העולמי (IAC). בטקס נכח גם ד"ר עידו ענתבי, מנכ"ל עמותת SpaceIL שהוקמה ב- 2011 כיוזמה פרטית שנועדה להנחית את החללית הישראלית הראשונה על הירח.

על פי ההסכם החדש, על החללית יותקן מכשיר מחזיר לייזר של נאס"א שנועד לסייע באיתור המיקום המדויק של החללית על הקרקע לאחר הנחיתה. בנוסף, נאס"א תאפשר ל- SpaceIL לקבל שירותי תקשורת עם החללית ואיכון לחלל העמוק באמצעות רשת אנטנות הענק שלה הפרושה בשלושה מקומות ברחבי העולם. יהיה בכך בכדי לסייע לתקשורת של החללית עם כדור הארץ. 

עוד הוסכם, כי נאס"א תקבל גישה לנתונים שיספק מכשיר המגנומטר שמותקן על החללית. המכשיר, שפותח בשיתוף עם מכון וייצמן למדע, יבצע מדידות של השדה המגנטי באתר הנחיתה של החללית. זאת ועוד: הלוויין לחקר הירח (LRO), ששוגר על ידי נאס"א לפני עשור וסובב כיום את הירח, ינסה לצלם את החללית הישראלית כשהיא תנחת על הירח.

החתימה על ההסכם באה בעקבות ביקורו האחרון של בריידנסטיין בישראל בחודש יוני. במהלך הביקור חתם האורח האמריקני על מזכר הבנות עם סוכנות החלל הישראלית לקידום שיתוף הפעולה בין הסוכנויות ונפגש עם נציגי SpaceIL.

בתגובה לחתימה על ההסכם אמר שר המדע, אופיר אקוניס: ״שיתוף הפעולה בין ישראל לבין ארצות הברית הולך ומתחזק בכל התחומים, וכך גם הקשר בין נאס״א לסוכנות החלל הישראלית. ישראל גאה להיות חלק מהמסע המחודש לירח ולקדם את היכולות הטכנולוגיות שלנו – בכל מקום".

בריידנסטיין אמר היום כי הוא שמח להרחיב, באמצעות ההסכם, את ההתקדמות בפעילות המסחרית בסביבת הירח. "שותפויות חדשניות כמו אלו הן חיוניות ככל שאנחנו מתקדמים לחזרה לירח וליצירת הזדמנויות חדשות שם", הוסיף. ד"ר ענתבי אמר מצידו כי "כמיזם פרטי שנולד כרעיון אמיץ כנגד כל הסיכויים, זהו כבוד גדול עבורנו שנאס"א רואה בנו שחקן ראוי בזירת החלל העמוק. כולנו תקווה שהחללית שלנו היא רק הסנונית הראשונה וכי יבואו משימות חלל ואתגרים טכנולוגיים נוספים בתחום". ענתבי ציין כי הוא "מאמין שלישראל יש פוטנציאל התפתחות רב בתחום החלל, במיוחד לאור הניסיון של התעשייה האווירית, כפי שבא לידי ביטוי בשותפותם במשימת SpaceIL".

ב- 10 ביולי הכריזו עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית, כי החללית הישראלית הראשונה תשוגר לירח בחודש דצמבר, לאחר כשמונה שנות עבודה על הפרויקט. החללית צפויה לנחות על אדמת הירח ב- 13 בפברואר 2019, ובכך תצרף את ישראל למועדון היוקרתי של המדינות הבודדות שעשו זאת עד כה – ארצות הברית, רוסיה וסין. גובהה של החללית הישראלית כמטר וחצי בלבד וקוטרה כשני מטרים, והיא בעלת מסה של 600 ק"ג. זו תהיה החללית הקטנה ביותר שתנחת על הירח. היא תשוגר מקייפ קנוורל בפלורידה באמצעות משגר פלקון 9 של חברת SpaceX.

תגיות:חלליתנאס"אסוכנות החלל הישראלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה