בריאות ותזונה

ויטמין B12  - כל מה שרציתם לדעת 

ויטמין B12  - למה הוא טוב, האם צריך קלחת אותו כתוסף, והאם הוא מסיס במים? כל מה שרציתם לדעת על ויטמיןB12

  • כ"ה תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

וויטמין B12 הוא בעל תפקיד חשוב מאוד בבניית החומר הגנטי והחלבונים בגוף. הויטמין נחוץ מאוד למערכת העצבים.

מקורות לוויטמין בתזונה הנפוצה הם מוצרים מן החי כגון בשר (בעיקר בשר בקר) ובמיוחד כבד בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב. תפריט עשיר במזונות מן החי חשוב ביותר על מנת לשמור על רמה מספקת של ויטמין B12.

מחסור קל בוויטמין אינו מתבטא בתסמינים שונים. מחסור חמור יותר גורם לאנמיה ולפגיעה בתאים שונים. בשל הפגיעה, מופיעים הסימנים הבאים: חולשה ועייפות, חיוורון, דופק מהיר ודפיקות לב, ירידה במשקל, כאבי בטן, דימומים מהחניכיים ונטייה להיפצע ולדמם בקלות,

מחסור קשה וממושך בוויטמין B12 עלול לפגוע במערכת העצבים. בין הפגיעות ניתן למנות: תחושת נימול, דיכאון ופגיעה בזיכרון. לרוב, לאחר טיפול באמצעות הוויטמין מושג שיפור בתפקודה של מערכת העצבים,

על מנת לאבחן מחסור בויטמין B12, יש לבצע בדיקת דם פשוטה של רמת הוויטמין בדם. בנוסף, חשוב לבצע גם ספירת דם כדי להעריך אם קיימת כבר אנמיה או פגיעה בתאי הדם הלבנים או בטסיות הדם.

במקרה בו מתגלה מחסור בויטמין, ולאחר הוראת רופא – ניתן ליטול טבליות מציצה B12-חומצה פולית על מנת להגביר את ספיגת הוויטמין. כיוון שספיגת הוויטמין מהכדור היא בעיקר דרך רירית הפה, חשוב למצוץ את הכדור ולא לבלוע אותו. המינון המומלץ הוא בדרך כלל כדור אחד ביום, למשך מספר חודשים.

דרך נוספת היא באמצעות זריקות רפואיות של הויטמין. טיפול זה ניתן, לרוב, כאשר המחסור בויטמין הוא קשה וממושך או שישנם תסמינים קשים, הטיפול המומלץ הוא מתן הוויטמין בזריקות. הזריקות ניתנות בתחילה בתדירות גבוהה של פעם בשבוע, ובהמשך פעם בחודש. לעיתים נזקקים לקבלת הזריקה פעם בחודש למשך כל החיים (למשל לאחר ניתוח במעי).

תגיות:בריאותויטמיןB12

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה