חדשות יהדות

תעלומה בת 2000 שנה: האם ארון הברית התגלה באחד מן המקומות הללו?

האם ארון הברית נמצא באחת מהארצות הללו: צרפת, מצרים, ירדן, רומא, אתיופיה או ארה"ב, והתעלומה שהטרידה מאות היסטוריונים מאז חורבן בית ראשון - קרובה לסיומה?

אא

2,000 שנה שהוא נעלם מעיני כל, אך חוקרים רבים ברחבי העולם עודם מנסים להבין את התעלומה הגדולה והבלתי פתורה שמאחוריו: היכן באמת נמצא ארון הברית שבו שמורים שני לוחות הברית שקיבל משה רבנו בהר סיני? 

כמה עובדות על ארון הברית, שאולי לא ידעתם: 

- הארון היה מצופה ומעוטר בזר מזהב. 

- לארון הברית שמות נוספים במקורות, וביניהם ארון האלוקים וארון העדות.

- ארון הברית הונח בתוך המקום הקדוש ביותר בבית המקדש הראשון, הלא הוא קודש הקדשים, שיש אומרים כי זהו המקום העיקרי שבו שוכנת השכינה. 

- הארון נבנה על ידי בצלאל בן אורי, שהוציא לפועל את ציווי השם דרך משה רבנו. 

- לפני ששוכן בקודש הקודשים בבית המקדש, הארון נישא על גבי מקדש נייד המכונה משכן, אותו נשאו בני ישראל כשהלכו במדבר, וכן בכניסתם לארץ כנען. 

לאחר חורבן בית המקדש הראשון הארון נעלם ואין איש יודע מקום הימצאו הוודאי. מאות חוקרים ואנשי דת ניסו את מזלם בספקולציות שונות לאורך ההיסטוריה, אך איש מהם לא הצליח לספק הוכחה ניצחת להימצאותו של הארון במקום זה או אחר.

וכבר כתב על כך הרמב"ן (רבי משה בן נחמן) כי ארון הברית עתיד להתגלות באחד משני הזמנים הבאים: או בעת בניין הבית השלישי והאחרון ב"ה, או במלחמות שעתידות להתרחש בעולם לפני ביאת המשיח. 

 

האם היהדות מגלה לנו היכן נמצא ארון הברית?

חכמינו זכרונם לברכה מעלים שתי סברות לגבי המיקום של ארון הברית: רבי אליעזר ורבי שמעון אוחזים בדעה אחת שעל פיה הארון התגלגל יחד עם הגולים לבבל. לעומת זאת, דעתו של רבי יהודה היא שהארון גלה, והוחבא תחת הר הבית. 

לפי המובא בספר חשמונאים ב', מקום אפשרי להימצאות התיבה של ארון הקודש הוא על הר נבו שמערב ירדן.  עוד מוסיפים חז"ל ומספרים כי בימי בית שני, אחד הכוהנים ששירת בבית המקדש הבחין במרצפת שונה משאר המרצפות, שבלשכת העצים. אותו כהן התפלא במקצת מהמחזה שראו עיניו, וביקש לספר על כך לחברו - אך עוד בטרם הספיק לכלות את דבריו, יצאה נשמתו באחת. או אז הבינו כי באותו מקום נגנז הארון. 

 

האם חיים בינינו אנשים שזכו לראות את ארון הקודש?

רב הכותל לשעבר, הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל, סבור כי זכה לראות במו עיניו את ארון הקודש, ועל כך תוכלו לקרוא בלחיצה על הקישור כאן .

 

אלו מדינות 'מנכסות' לעצמן את ארון הקודש, וטוענות שהוא נמצא אצלן?

מאמר מפורט שעלה בימים אלו ב'דיילי סטאר' הבריטי, מציג מפה של המקומות השונים שניסו לנכס לעצמם את ארון הברית במהלך ההיסטוריה. מעניין לציין שרבים מהמקומות הללו היו לדברי התיאורטיקנים - מקומות תיפלה נוצריים כגון כנסיות. 

 

מצרים ואתיופיה 

תאוריה אחת גורסת כי ארון הברית הוברח למצרים בימיו של מנשה מלך יהודה, ונמצא שם עד היום במקום מיוחד שנקרא 'באר הנשמות'. יש המאמינים כי מבאר הנשמות נלקח הארון בשנית והובל לאי קטן על נהר הנילוס, שבו ישנו מקדש ששייך ליהודים. בפעם השלישית שהוצא משם, הוא הובל לפי תאוריה זו אל כנסיית מרים מציון השוכנת בעיר אקסום באתיופיה.

 

איטליה

חלק מן החוקרים סבורים שארון הברית נמצא בבזיליקת יוחנן הקדוש בלטראנו - הלא היא הכנסייה הראשית והמרכזית של הזרם הקתולי. דעות אחרות סבורות כי ארון הקודש נמצא דווקא ברומא, ועל כך מובא במקורותינו הקדושים כי רבי אליעזר בן רבי יוסי הגלילי סיפר שראה את פרוכת הזהב ברומא. פרוכת הזהב היא המכסה שכיסה את ארון הברית, אך רבי יוסי ראה אותה כשעליה כתם דם. כשניסה להתחקות אחר כתם זה, נאמר לו כי מדובר בכתם שניתז מהקורבן שהקריב הכהן הגדול ביום הכיפורים.  

 

צרפת

התיאורטיקנים שאוחזים בדעה כי ארון הברית נמצא בצרפת, טוענים כי הוא התגלגל אל קתדרלת שארטר על ידי אבירים טמפלרים שהיו בדרכם מישראל לצרפת, ובה מצאו את מותם כשהוצאו להורג על ידי המלך פיליפ במאה ה-14.דעות נוספות טוענות כי הארון נמצא איפשהו בקרבת תעלת למאנש. 

 

בריטניה

בריטים רבים שטוענים כי ארון הקודש נמצא אצלם, סבורים כי הוא הגיע לארצם על ידי 'אבירי היכל שלמה' שנקראים גם האבירים הטמפלרים. לדבריהם, האבירים חפרו בהר הבית בשנת 1099, בזמן שירושלים נכבשה על ידי הצלבנים. לדבריהם, בעת החפירות התגלה לעיניהם ארון הברית ובו שני הלוחות שניתנו למשה רבנו, המטה של אהרון הכהן וצנצנת מן. 

תיאורטיקנים בריטיים נחלקים לשתי דעות: האחת היא שהארון על כל תכולתו זו נלקח למקום סודי באתיופיה, ואילו השנייה היא שהברון ראלף דה סודלי הצליח להערים על כולם ולקחת את הארון לאחוזת המגורים הפרטית שלו במקדש (טמפל) הרדוויק. האם יש קשר לכך שבמקום זה נמצא משרד הביטחון הבריטי, והוא נחשב לאחד המקומות הביטחוניים והשמורים ביותר עלי אדמות? גם אנחנו היינו רוצים לדעת!

 

ארצות הברית

אחדים מחוקרי ההיסטוריה אינם שוללים את הימצאותו של ארון הברית גם בארה"ב. לדבריהם, הוא הובא לשם על ידי ממשלת צרפת עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914, זאת כדי להגן על הממצא ההיסטורי החשוב והיקר מפני היזק. תיאורטיקנים אלו סבורים כי ארון הקודש שמור מאחורי מנעול ובריח באחד המקומות השמורים ביותר במדינה, הלא הוא המתקן הסודי שבנאבדה. 

 

ואחרונה חביבה: ישראל

רוב הפוסקים בארץ סבורים כי ארון הקודש הוסתר במערות מתחת להר הבית, סמוך למקום שבו הייתה אבן השתייה. 

הרמב"ם (הלכות בית הבחירה, פרק ד) כתב כי "אבן היתה בקודש הקדשים במערבו שעליה היה הארון מונח, ולפניו צנצנת המן ומטה אהרן, ובעת שבנה שלמה את הבית וידע שסופו ליחרב בנה בו מקום לגנוז בו הארון למטה במטמוניות עמוקות ועקלקלות, ויאשיהו המלך צוה וגנזו במקום שבנה שלמה שנאמר ויאמר ללוים המבינים לכל ישראל הקדושים ליי` תנו את ארון הקדש בבית אשר בנה שלמה בן דויד מלך ישראל אין לכם משא בכתף עתה עבדו את י"י אלהיכם וגו`, ונגנז עמו מטה אהרן והצנצנת ושמן המשחה וכל אלו לא חזרו בבית שני".

מקורות נוספים:

https://www.hidabroot.org/question/15437

תאוריה נוספת גורסת כי שרידי הארון נעלמו אי שם באגם הכינרת, והוא עתיד לצוץ באחרית הימים מן המים, אך כאמור - על פי דעת הרוב מקובלנו שהארון נמצא אכן במערות שמתחת להר הבית, ובהן גם יתגלה ב"ה עם ביאת המשיח במהרה בימינו, אמן. 

תגיות:תעלומהמשה רבנולוחות הבריתארון הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה