דברי תורה

הסיכוי לשינוי מתחיל ב...

הַסִּכּוּי לְשִׁנּוּי, מַתְחִיל בְּ…עַל כָּךְ – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם ל' תשרי התשע"ט |עודכן
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הַנְהוּ בִרְיוֹנֵי דַּהֲוָה בְשֵׁיבָבוּתֵיהּ דְּרַבִּי זֵירָא, דַּהֲוָה מְקָרֵב לְהוֹ כִּי הֵיכֵי דְנֶהֶדְרוּ לְהוֹ בִּתְיוּבְתָא. וַהֲווֹ קָפְדֵי רַבָּנָן. כִּי נָח נַפְשֵׁיהּ דְּרַבִּי זֵירָא, אָמְרֵי: עַד הָאִידָּנָא הֲוָה חֲרִיכָא קְטִין שָׁקֵיהּ, דַּהֲוָה בָעֵי עֲלַן רַחֲמֵי; הַשְׁתָּא מַאן בָּעֵי עֲלַן רַחֲמֵי? הִרְהֲרוּ בְלִבֵּיהוֹ, וַעֲבַדוּ תְשׁוּבָה (סנהדרין דף לז/א)

בְּמַסֶּכֶת בָּבָא מְצִיעָא  מְסֻפָּר עַל גַּדְלוּתוֹ שֶׁל רַבִּי זֵירָא שֶׁאַחַת לִשְׁלֹשִׁים יוֹם הָיָה בוֹדֵק אֶת עַצְמוֹ אִם אֵשׁ הַגֵּיהִנֹּם תִּשְׁלֹט בּוֹ: הִסִּיק תַּנּוּר, עָלָה וְהִתְיַשֵּׁב בְּתוֹכוֹ וְנוֹכַח לָדַעַת כִּי הָאֵשׁ אֵינָהּ שׁוֹלֶטֶת בּוֹ! יוֹם אֶחָד נָתְנוּ בוֹ הַחֲכָמִים אֶת עֵינֵיהֶם  וְאָז נֶחֶרְכוּ שׁוֹקָיו.

הַגְּמָרָא מְבִיאָה מַעֲשֶׂה עַל אוֹדוֹתָיו.

מַעֲשֶׂה בְּבִרְיוֹנִים שֶׁהִתְגּוֹרְרוּ בִשְׁכֵנוּת לְרַבִּי זֵירָא, וְהוּא הָיָה מְקָרְבָם כְּדֵי שֶׁיַּחְזְרוּ בִתְשׁוּבָה, אַךְ הַחֲכָמִים הִקְפִּידוּ עָלָיו עַל שֶׁהוּא מְקָרְבָם.

כְּשֶׁנִּפְטַר רַבִּי זֵירָא אָמְרוּ הַבִּרְיוֹנִים, עַד עַתָּה הֵגֵן עָלֵינוּ רַבִּי זֵירָא, הֶחָרוּךְ קְצַר-הַשּׁוֹקַיִם, בְּהִתְפַּלְלוֹ עָלֵינוּ. עַתָּה מִי יִתְפַּלֵּל בַּעֲדֵנוּ?

הִרְהֲרוּ בְלִבָּם וְחָזְרוּ בִתְשׁוּבָה.

 

מה אנחנו יכולים ללמוד מבריונים?

מִי כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל - בִּרְיוֹנִים הַשָּׁבִים לְמוּטָב לְאַחַר פְּטִירַת אֶחָד מִגְּדוֹלֵי הַדּוֹר. מָה אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים לִלְמֹד מֵהַבִּרְיוֹנִים הַלָּלוּ? וּבְכֵן, לֹא מְעָט.

בְּטֶרֶם נַבִּיט עַל בִּרְיוֹנִים אֵלּוּ מִלְמַעְלָה לְמַטָּה, נִשְׁאַל אֶת עַצְמֵנוּ הַאִם בָּנוּ חָל שִׁנּוּי כָּל-שֶׁהוּא לְאַחַר פְּטִירַת צַדִּיק? מַדּוּעַ בָהֶם עוֹרְרָה הַפְּטִירָה שִׁנּוּי כֹּה יְסוֹדִי?

וּבְכֵן, הָבָה נַחֲזֹר כְּ-4,000 שָׁנָה לְאָחוֹר. בְּפָרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ מְתֹעָד מְאֹרָע הִסְטוֹרִי בְּחַיֵּי אֻמָּתֵנוּ, שֶׁיָּכוֹל לְהָבִיא לִידֵי דְמָעוֹת רַבּוֹת. הַמַּנְהִיג הַבִּלְתִּי נִשְׁכָּח, בְּמֶשֶׁךְ אַרְבָּעִים שָׁנָה, עוֹמֵד לִפְנֵי הָעָם בִּנְאוּם פְּרֵדָה שֶׁלִּפְנֵי הַמָּוֶת. מֹשֶׁה רַבֵּנוּ נִפְרָד מֵהָעָם שֶׁהוֹצִיא מִמִּצְרַיִם, וְהוּא אוֹמֵר לָהֶם בִּכְאֵב צוֹרֵב : "כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת מֶרְיְךָ וְאֶת עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה. הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם מַמְרִים הֱיִתֶם עִם ה', וְאַף כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי" – אִם בְּעוֹדִי חַי הִמְרֵיתֶם אֶת פִּי ה', קַל וָחֹמֶר לְאַחַר מוֹתִי. "כִּי יָדַעְתִּי, אַחֲרֵי מוֹתִי כִּי הַשְׁחֵת תַּשְׁחִתוּן, וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶתְכֶם. וְקָרָאת אֶתְכֶם הָרָעָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, כִּי תַעֲשׂוּ אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה' לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיכֶם".

מַדּוּעַ לֹא חָשַׁב מֹשֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁפְּטִירָתוֹ יְכוֹלָה לִגְרֹם לַתּוֹפָעָה שֶׁהִתְרַחֲשָׁה לְאַחַר פְּטִירָתוֹ שֶׁל רַבִּי זֵירָא, אֶלָּא אַדְרַבָּה, לְאַחַר פְּטִירָתוֹ יֵלְכוּ וְיִתְדַּרְדְּרוּ?

רַשַּׁ"שׁ מַסְבִּיר כִּי אֵלּוּ מִבְּנֵי דּוֹר הַמִּדְבָּר שֶׁנִּכְשְׁלוּ בְחֵטְא הָעֵגֶל וּבְחֵטְא הַמְרַגְּלִים וּבִשְׁאָר הַנִּסְיוֹנוֹת שֶׁעָמְדוּ בִפְנֵיהֶם, עָשׂוּ זֹאת מִתּוֹךְ שֶׁכָּפְרוּ בְּעִקְּרֵי הָאֱמוּנָה, בְּהַשְׁגָּחַת ה' עַל בְּרוּאָיו וּבְמַעֲרֶכֶת שָׂכָר וָעֹנֶשׁ. אֵלּוּ, אֵיזֶה מוּסָר יָפִיקוּ מִפְּטִירָתוֹ שֶׁל צַדִּיק?

בְּרַם, הַבִּרְיוֹנִים שֶׁחָיוּ בִּתְקוּפָתוֹ שֶׁל רַבִּי זֵירָא, יָדְעוּ בְּתוֹךְ לִבָּם אֶת הָאֱמֶת אֶלָּא שֶׁחָטְאוּ לְתֵאָבוֹן. הַחַיִּים לְצִדּוֹ שֶׁל רַבִּי זֵירָא הַמְסוֹכֵךְ עֲלֵיהֶם הָיוּ עֲבוּרָם מַצָּב שֶׁאִפְשֵׁר לָהֶם לְהִתְעַלֵּם מִן הָאֱמֶת, מִתּוֹךְ תְּחוּשָׁה שֶׁרַבִּי זֵירָא מֵגֵן עֲלֵיהֶם. פְּטִירָתוֹ הֶעֱמִידָה אוֹתָם בְּבַת אַחַת בְּקַו הַחֲזִית בְּלֹא הֲגַנָּה מְקַדֶּמֶת, וּבוֹ בַמָּקוֹם הֵם הִתְעוֹרְרוּ וְהֵבִינוּ שֶׁאִם לֹא יַעֲשׂוּ לְנַפְשָׁם, אִישׁ לֹא יַעֲשֶׂה זֹאת עֲבוּרָם.

יֵשׁ בַּדְּבָרִים הַלָּלוּ חֹמֶר רַב לְמַחֲשָׁבָה לְכָל אָדָם. אָנוּ רוֹאִים שֶׁיֵּשׁ אֲנָשִׁים הַמִּתְעוֹרְרִים מֵאֵרוּעִים שׁוֹנִים, 'לוֹקְחִים לַלֵּב' וּמִשְׁתַּנִּים לְגַמְרֵי בִּנְקֻדָּה מְסֻיֶּמֶת שֶׁבָּהּ עֲלֵיהֶם לְהִשְׁתַּפֵּר, בְּעוֹד אֲחֵרִים נוֹתָרִים אֲדִישִׁים וּמַמְשִׁיכִים לְהִתְנַהֵג כְּמִיָמִים יָמִימָה. הָאֲדִישׁוּת שֶׁלָּהֶם לִפְעָמִים גּוֹרֶמֶת לָהֶם לְתִסְכּוּל אַדִּיר, מַה לָּקוּי בְּמַעֲרֶכֶת הַחַיְשָׁנִים שֶׁלָּהֶם שֶׁלֹּא הִפְעִיל אֶת הַמַּנְגָּנוֹן שֶׁהֵם רוֹאִים שֶׁפּוֹעֵל אֵצֶל אֲחֵרִים. בְּדִבְרֵי הָרַשַּׁ"שׁ הִתְגַּלָּה לָנוּ, כִּי כָל אָדָם יֵיטִיב לַעֲשׂוֹת אִם יַחְקֹר בְּנַפְשׁוֹ פְנִימָה מָה הַשֹּׁרֶשׁ וְהַמָּקוֹר לַהִתְנַהֲגוּת שֶׁבִּרְצוֹנוֹ לְשַׁפְּרָהּ, הַאִם הִיא נוֹבַעַת מֵעַצְלוּת, חֹסֶר מַחֲשָׁבָה, דַּחְיָנוּת אוֹ תַאַוְתָנוּת, אוֹ שֶׁמָּא מְקוֹרָהּ בִּקְרִירוּת רוּחָנִית, כִּי שְׁנֵי עִנְיָנִים נִפְרָדִים הֵמָּה וּמַה שֶּׁיּוֹעִיל לָרִאשׁוֹן לֹא יוֹעִיל לַשֵּׁנִי.

הָרִאשׁוֹן זָקוּק לְהִתְעוֹרְרוּת מַעֲשִׂית, לְמַשֶּׁהוּ מַסְעִיר שֶׁיָּרִים אוֹתוֹ וִינַעֵר אוֹתוֹ, וּמִשָּׁם הוּא יַמְשִׁיךְ לָרוּץ בַּדֶּרֶךְ שֶׁבָּהּ תָּמִיד רָצָה לָרוּץ. הַשֵּׁנִי זָקוּק מַחֲשַׁבְתִּית, לְמַשֶּׁהוּ מַסְעִיר שֶׁיָּרִים אוֹתוֹ מֵהַקִּבּוּעַ הַמַּחֲשַׁבְתִּי וְיַעֲנִיק לוֹ הִזְדַּמְּנוּת לַחְשֹׁב אַחֶרֶת.

לְסִכּוּם: הַסִּכּוּי לְשִׁנּוּי מַתְחִיל בַּהֲבָנַת הַמַּצָּב הַנּוֹכְחִי.

אָנוּ נִמְצָאִים בְּיָמִים שֶׁל תְּשׁוּבָה, בֵּין רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְיוֹם הַכִּפּוּרִים, וּבָהֶם נִתֶּנֶת לָנוּ הִזְדַּמְּנוּת לְהִשְׁתַּפֵּר, לְהִסְתַּכֵּל בַּמַרְאָה, לִבְחֹן מִי אֲנַחְנוּ, הַאִם כָּךְ אָנוּ רוֹצִים לְהִשָּׁאֵר, וּמָה אָנוּ רוֹצִים לִהְיוֹת.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>

 

תגיות:שינויותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה