חדשות בארץ

מקומם: המחבל שחטף ורצח חייל כתב ספר ילדים בכלא

וליד דקה, תושב באקה אל-גרבייה שרצח לפני 32 שנים את החייל משה תמם הי"ד, הוציא לאור ספר ילדים. אירוע השקה לספר, שהיה אמור להתקיים במתנ"ס בבאקה, בוטל בהוראת שר הפנים דרעי אך יתקיים באולם פרטי

באקה אל-גרבייה, תמונת ארכיון (צילום: משה שי, פלאש 90)באקה אל-גרבייה, תמונת ארכיון (צילום: משה שי, פלאש 90)
אא

"סיפורו של סוד השמן" – זהו שמו של ספר ילדים חדש שנכתב, לא פחות ולא יותר, על ידי המחבל וליד דקה בין כותלי הכלא הישראלי.

דקה, ערבי-ישראלי יליד באקה אל-גרבייה, הצטרף בתחילת שנות השמונים לארגון הטרור "החזית העממית לשחרור פלסטין". הוא היה חבר בחוליה שחטפה ורצחה בשנת 1984 את החייל משה תמם הי"ד, ונידון על כך למאסר עולם. בשנים האחרונות עלה שמו לכותרות במספר אירועים שערורייתיים, ביניהם: העלאת ההצגה "הזמן המקביל" בתיאטרון הערבי "אל-מידאן" בחיפה – הצגה המבוססת על מכתבים של דקה; ופרשת באסל גטאס, חבר הכנסת לשעבר מטעם בל"ד, שהורשע בהעברת טלפונים סלולריים וחומרים כתובים לאסירים בכלא קציעות, שאחד מהם היה דקה. גטאס התפטר בשנה שעבר מהכנסת והחל לרצות בכלא עונש של שנתיים מאסר בפועל.

ערוץ 7 דיווח בשבוע שעבר על הכוונה לערוך אירוע השקה חגיגי לספרו החדש של דקה במתנ"ס העירוני של באקה אל-גרבייה. בעקבות הפרסום, פנתה משפחתו של תמם לשר הפנים אריה דרעי ולשר לבטחון פנים, גלעד ארדן, בדרישה למנוע את קיום האירוע במבנה ציבורי, על חשבון משלם המיסים הישראלי. בעקבות דרישתו של דרעי, החליט ראש מועצת באקה, מורסי אבו מוך, לבטל את האירוע במתנ"ס. עם זאת, משפחתו של המחבל לא חזרה בה מהכוונה לערוך את ההשקה, והיא תתקיים באולם אירועים פרטי בבאקה.

בין האנשים המתעתדים לנאום באירוע ההשקה נמצא גם ראש מועצת באקה. אורטל תמם, אחייניתו של משה הי"ד, התעמתה אתמול - בתוכניתם של אסף ליברמן וקלמן ליבסקינד ברשת ב' - עם אבו מוך. היא מחתה על כוונתו להשמיע "נאום של כבוד למען רוצח", וקראה לו לבטל את האירוע באופן מוחלט ולא להשתתף בהעברת מסר של תמיכה בטרור: "הפכתם אותו לגיבור ולאיש התרבות הנערץ שלכם. אתם צריכים להתבייש", אמרה בכאב. אבו מוך מצידו אמר כי מדובר ב"אירוע תרבותי נטו" שיזמה משפחתו של דקה, ולא העיריה, וכי גם יהודים ינאמו בו: "אנחנו בבאקה מבינים את הכאב שלה. יחד עם זאת, אין מה לעשות – היה עבר קשה, סכסוך מדמם שפגע בנו כערבים וכיהודים, אבל הגיע הזמן לפתוח דף חדש, הגיע הזמן להתחיל בהליך של פיוס". הוא הוסיף.

כיצד בכלל נוצר מצב שמחבל, היושב בכלא על רצח של יהודי, מוציא לאור ספר? אסעד דקה, אחיו של המחבל, טען – בראיון לתוכנית "חי בלילה" – כי התהליך כולו התנהל באישורו של שירות בתי הסוהר. בשב"ס הכחישו בתוקף את הטענות כי ידעו על כוונתו של דקה לפרסם ספר, והבהירו כי לא אישרו זאת.

שרת התרבות מירי רגב הגיבה על השערוריה החדשה בה מעורב דקה: "צריך לשים סוף לתאטרון האבסורד הזה. צריך לעצור את המחבלים ולא לתת להם במה באף מקום". היא פנתה במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה לבדוק את שהתרחש.

תגיות:מחבלבאקה אל-גרבייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה