דיכאון וחרדות

חרדה חברתית, לא לביישנים בלבד

ממה נובעת חרדה חברתית, ומאין מגיעות ההסמקות? אורלי סמירה מסבירה כל מה שצריך לדעת על טיפול בבעיות הנלוות לחרדה החברתית

אא

מה אתם מדמיינים לעצמכם כאשר אתם רואים את צמד המילים: "חרדה חברתית" בכותרת המאמר?

חשבתם אולי שזו תופעה של אנשים ביישנים, סגורים ומאוד מופנמים? אז זהו, שלא! אתם מוזמנים לקרוא את הסיפור הבא: לפני כחצי שנה הגיעה אלי לקליניקה מטופלת מקסימה. בחורה באמצע שנות העשרים לחייה, בחורה יפה, חייכנית ומטופחת מאד. לאחר שהיא פתחה את פיה, הבנתי מיד שהיא גם בחורה מאוד חכמה. לכאורה נשמע מושלם, הלא כן?

סיגל (שם בדוי), כבר שנים סובלת מתופעות כאלו ואחרות, והיא אינה יודעת בדיוק ממה. היא תיארה זאת כתחושת מחנק בין אנשים, קושי לדבר מול אנשים, ואפילו לאכול בחברה. חוסר בטחון שאינו אופייני לה בכלל! היא מרגישה דפיקות לב מהירות, הזעה, תחושת חום פנימי, האדמה והסמקות חוזרות ונשנות. היא אף סיפרה לי שהיא פנתה למומחים רבים לטיפול בבעיה שלה, לפסיכולוגים, לרופאים ולכל מיני יועצים ואנשי מקצוע. התשובה של כולם הייתה זהה, את צריכה ללמוד להירגע, את פשוט סובלת מסוג של חרדה. מהו סוג החרדה? ומה עושים עם האינפורמציה הזו?

ראיתי כי סיגל, בחורה צעירה עם המון פוטנציאל ורצון עז לחיות את החיים כמו כולם. אבל לעת עתה, היא איננה מסוגלת אפילו לפתוח את פיה מול אנשים, פן תסמיק. סיגל מאבדת לאט לאט את  הביטחון העצמי שלה, היא אינה מסוגלת לשאול את המרצה באוניברסיטה שאלות, היא מתביישת להציג את עבודת סוף השנה לפני כולם. רק המחשבה על כך, היא אומרת, גורמת לי לרצות לקבור את עצמי עמוק באדמה.

מה עושים? שואלת סיגל, האם קיימת תרופה שמעבירה את החרדה הזו? איך מעלימים את ההסמקה והבושה? אני מרגישה שאיבדתי את עצמי, אמרה סיגל.

הסברתי לה כי ההסמקה היא רק תופעה, ושכדי לפתור את הבעיה עצמה, יש לאבחן את הסיבה ולא את הסימפטומים. לכן צריך להבין את המכלול. לאחר תשאול מקיף ושיחה ארוכה ועמוקה, הבנתי כי מדובר ללא ספק בחרדה חברתית. חרדה זו לא נולדת סתם, היא מגיעה מטריגר עמוק בתוכנו. משהו ערער את סיגל עמוק כל כך, שהגוף שלה הרגיש שהוא ב"סכנת חיים".

למי שמכיר את מנגנון ה-Fight or Flight  (הילחם או ברח), יודע שכאשר הגוף מזהה סכנה (מה שבעיניו נחשב לסכנה), הוא יודע להתגונן. חלק מהבריחה הזו, הפעלת כל מערכות הגוף, גורמת לתופעות פיזיות כגון: הסמקה, לחץ, הזעה, דפיקות לב מהירות, תחושת חום פנימי, ועוד.

התחלתי לעבוד עם סיגל. לאחר שטיפלנו בשורש הבעיה, ההסמקה נעלמה, ואיתה גם החרדה. למדנו לנשום, החלפנו מחשבות שליליות במחשבות חיוביות, ולאחר תהליך עבודה – סיגל שלנו יכולה שוב לאכול מול אנשים, להביע את דעתה בביטחון רב ברבים, להשתתף בהרצאות ולשאול שאלות מבלי לפחד להסמיק. סיגל קיבלה את חייה בחזרה.

לפעמים להיות ממש כמו כל אחד, זה בדיוק החלום של איש אחד.

כוח הריפוי והשליטה נמצא בידיים שלנו, עלינו רק לקחת את המושכות והאחריות ולבצע את השינוי!

אורלי סמירה היא יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית CBT במחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

 

תגיות:חרדהביישנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה