לאישה

שפע? זה בידיים שלך

האם יש קשר בין ברכת הכהנים למבנה האצבעות? וכיצד הדברים קשורים לעבודת המידות?

אא

"יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחונך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום". משה רבנו ע"ה מצטווה על ידי ה' יתברך להעביר לאהרן ולבניו את נוסח ברכת הכהנים לעם ישראל, ובברכה זו נמשך שפע רוחני, ומתקיים: "ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם".

הברכה האלוקית (ברכה מלשון 'ברֵכה') זורמת ממקור השפע האינסופי דרך הכהנים, וליתר דיוק, דרך כפות ידיהם הפרושות באופן מסוים, אל עם ישראל. בספרו 'גוף, נפש ונשמה', מוסיף הרב יצחק גינזבורג עומק נפלא להבנת משמעות הדברים, ואומר: בכפות הידיים שלנו יש 60 עצמות, 30 עצמות נגלות ונסתרות בכל יד. כמו כן, יש 60 אותיות בברכת הכהנים. מה המשמעות? 60 האותיות והעצמות הפרושות בידיים הן הצינורות דרכן מזרים הקב"ה את השפע האלוקי! זאת ועוד, הצמדה של שתי הידיים יוצרת צורת לב, ומכאן אנו רואים שלב עבודתו של יהודי הוא לעבוד על הדברים שבמידותיו ולבו, כפי שאומרים הכהנים: "...וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה", לטהר אותו מהטומאה השלילית ולמלא אותו באהבה הנובעת ממקור הקדושה.

דברים אלו מחדדים את משמעותן של הידיים, להן משמעות ברובד השכלי, הרגשי, המנטלי וההתנהגותי של האדם. כפות הידיים מבטאות כוח ועוצמה: "ביד חזקה ובזרוע נטויה", "כוחי ועוצם ידי" ועוד. הן מבטאות את שני צדדי המציאות, כפי שאומר שלמה המלך ב'משלי': "עת לבנות ועת לעקור, עת ללדת ועת למות..." בפרק זה במשלי מובאים ארבע עשרה עתים לטוב (כמניין ארבע עשרה פרקי האצבעות) וארבע עשרה לפעולות הופכיות.

מכאן שחכמת כף היד היא חכמה מיוחדת במינה. עם זאת, יש להדגיש שבשום פנים ואופן אין לעסוק בחיזוי עתידות וראיית הנסתרות, אלא אך ורק להשתמש בידע זה (פסיכו-כירולוגיה) על מנת למפות את אישיות האדם, לאפשר לו מפגש אמיתי עם עצמו ועם תכליתו וזיהוי החסימות בדרכו לתכלית זו. למעשה, מיפוי האישיות מפגיש את האדם עם עצמו ומאפשר לזהות מה רצון ה' ממנו כדי שיוכל למלא את ייעודו בעולמו.

בפרשה אנו מצווים לשלח את הטומאה מחוץ למחנה: "צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זב וכל טמא לנפש... תשלחום ולא יטמאו את מחניהם אשר אני שוכן בתוכם". כשאנו מסכימים להעמיק ולהתבונן בעצמנו ולראות את הדפוסים השגויים שלנו, אנו משלחים אותם מחוצה לנו, מטהרים את לבנו ומאפשרים לאור אלוקי זך וטהור להיכנס, וממקום טהור זה נולדים מחשבות ורגשות טהורים. זהו שינוי תודעתי שכולנו זקוקים לו בעת הזאת של עקבתא דמשיחא, במהרה בימינו אמן! 

תגיות:עבודת המידותשפעברכת הכהנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה