"הרבנית קנייבסקי הציעה לי להקפיד על הפרשת חלה - הסכמתי, והבראתי כליל"

מדי יום שלישי באשמורת התפללה רותי אטיאס בבית הכנסת לדרמן, ביחד עם הרבנית קנייבסקי ע"ה. את סיפורי הרבנית היא קיבצה לספר "שלישי באשמורת", שאף זכה לברכתו של הגר"ח קנייבסקי. ראיון

אא
פחות מחודשיים אחרי פטירתה הפתאומית של הרבנית קנייבסקי, וכבר נחת בחנויות הספר הראשון המרכז סיפורים מרגשים ומחזקים אודותיה - "שלישי באשמורת - כל מה שסיפרה לי הרבנית בת שבע קנייבסקי ע"ה". הספר מחולק לשערים מרכזיים (הפרשת חלה, הסתפקות במועט, מגזע תרשישים, רק לומר תודה, מידות וכו), ובראשיתו מופיע מכתב מחתנה של הרבנית, הרה"ג זליג ברוורמן. הספר גם זכה לברכתו של הגר"ח קנייבסקי, לאחר שכתב היד הועבר אליו לידי בנו, הרה"ג יצחק שאול קנייבסקי.
 
 
במבט ראשון נדמה שאת הספר המעוצב-היטב כתבה סופרת צללים ("ר.אטיאס" הוא השם המופיע על הכריכה), אך בירור קצר מגלה שהכותבת היא רותי אטיאס, פרסומאית ומנהלת משרד הפרסום החרדי "דמיון". "נולדתי וגדלתי בשיכון החזון איש, וההורים שלי גרים ממש מול בית כנסת לדרמן, שבו התפללה הרבנית מדי יום", היא מספרת. "כבר בילדותי נהגתי לשחק עם בנותיה הצעירות. הרבנית גרה שם ותמיד היתה דמות מבחינתי. היא הכירה אותי מילדות".
 
ההיכרות השטחית למדי עם הרבנית קנייבסקי הלכה והתחדדה בעקבות אירוע לא קל שחוותה אטיאס לפני 15 שנים. "באמצע החיים חוויתי לידה לא תקינה. הגעתי לטיפול נמרץ, ושם הייתי במצב לא פשוט בכלל. ההורים שלי הלכו לרבנית קנייבסקי לפנות בוקר כדי לבקש ממנה להתפלל עליי. למחרת הרבנית באה אליי לבית החולים תל השומר, ושאלה אם אחרי שאחלים אהיה מוכנה לקבל על עצמי הפרשת חלה מדי שבוע. הנהנתי בראשי. עוד באותו יום ערכתי הפרשת חלה בבית החולים, ומאז אני מפרישה חלה מדי שבוע, עד 120 בע"ה. לאחר הפרשת החלה בבית החולים - כל הבעיות שנוצרו בעקבות הסיבוך בלידה נעלמו כלא היו. לאורך השנים הרבנית סיפרה את הסיפור שלי להמון אנשים".
 
לאורך השנים המשיכה אטיאס לשמור על קשר עם הרבנית, אך הקשר עלה מדרגה בשנים האחרונות. "לפני שלוש שנים הרגשתי שאני עסוקה בעיקר בעולם הפרסום, וחשבתי שאולי כדאי לגעת יותר ברוח", היא מספרת. "החלטתי להתפלל בבית הכנסת לדרמן אחת לשבוע, בימי שלישי, בשעת אשמורת. ומכאן שם הספר שלישי באשמורת. אמנם בשבילי לקום בהנץ החמה זה מאוד קשה, אבל התמדתי בכך. השמים הסגולים, שבאים לידי ביטוי גם בכריכת הספר, נתנו לי את ההשראה. כשהגעתי לתפילה בפעם הראשונה ראיתי שאני אחת מרבות. אין ספק שזה עשה לי טוב. בסיום התפילה ראיתי שהרבנית מספרת סיפורים וכולן מתרכזות סביבה. ואז התחלתי לכתוב. כל שבוע כתבתי, והיא כבר קראה לי בואי רותי, יש לי סיפור לספר לך, כדי שתכתבי. כל שבוע באתי למשרד, ערכתי את הסיפורים ובהמשך גם הראיתי לה".
 
דיברתן גם על הוצאת הספר באופן ממשי?
"הגעתי לשלב שהיא כבר ראתה את הסיפורים, וידענו שאנחנו הולכות להוציא את הכל כספר. בקיץ האחרון אמרת לה שאולי כדאי להוציא את הספר לקראת עשרת ימי תשובה, והיא ענתה, עם החיוך היפה שלה, רותי, תחכי קצת, כאילו ניבאה את העתיד לבוא. בראש השנה בתה והחתן שלה אמרו לה שצריכים להוציא את הסיפורים כספר, והיא ענתה להם אל תדאגו, יש כבר מישהי שכותבת - רותי. עברו שבועיים והיא נפטרה. לא האמנתי שזה קורה".
 
מבחינתה של אטיאס, הרבנית עצמה חתומה על הספר החדש. "היא ראתה בדיוק את הספר שעומד לצאת", לדבריה. "גם הרב קנייבסקי ראה אותו לפני שיצא, קרא ואמר הסיפורים כאן יכולים להביא ליראת שמים. בנו, הרב יצחק שאול, אף אמר שככל שאדם נמצא בדרגה גבוהה יותר - כך הוא יוכל להעמיק ולהגיע לדרגות יותר גבוהות בזכות קריאת הסיפורים, שלמרות חזותם הפשוטה - הם אינם פשוטים כלל וכלל".
 
נראה שבאופן כללי, הרבנית נהגה להשתמש בסיפורים רבים בשיחותיה עם הנשים שפנו אליה.
"אכן, הבת של אף סיפרה שאמה סיפרה לה שמדובר בשיטה מול האנשים שבאו אליה עם צרותיהם וציפו לקבל נחמה. הגישה שלה היתה לבוא עם סיפור, וכך להעביר מסר לגבי אותן צרות. כך האדם נרגע, הוא צריך להיות קשוב, והמתח יורד. בסיפורים של הרבנית היה מסר של תקווה, וכך היא עודדה את האנשים. תמיד היא הגיעה עם הסיפורים למקומות אחרים, וכך הפונים קיבלו מענה יעיל - ומכל הנשמה".

 

תגיות:הרבנית קנייבסקיספר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה