אמונה

המסר של משה: להתמקד במטרה

ארץ ישראל נועדה לסייע בעבודת הבורא, ולא לפיתוח כלכלי מואץ, או להיות חבל ארץ לאומי שמקנה תחושת שייכות. מה המסר שרצה משה להבהיר לבני ראובן ובני גד, ולמה זה כל כך רלוונטי לעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים

  • פורסם ל' חשון התשע"ד |עודכן
אא

"פולקסוואגן, עצור בצד!", נבח שוטר התנועה למערכת הכריזה ברכבו. הרכב בלם, נכון יותר לומר - סטה באיטיות לשולי הדרך. ברכב נהגה זקנה שצחקה בעליזות ומאחור הצטנפו להן שלוש קשישות שרעדו מפחד. "אינך רואה שזהו כביש בין עירוני?! מדוע את מזדחלת על 20 קמ"ש?", פנה השוטר לנהגת.

"אין לך עיניים?!", תמהה הקשישה, "בפירוש כתוב על השלט: 20".

השוטר לא ידע אם לצחוק או לבכות. "גברת, זהו מספר הכביש, אבל המהירות החוקית בו היא 90 קמ"ש. ובכלל", שאל השוטר את היושבות מאחור, "מדוע אתן רועדות?".

אחת הקשישות גמגמה: "לפני כן נסענו בכביש 443...".

 

***

 

רגע לפני הכניסה לארץ ישראל, הארץ המובטחת, ניגשים למשה רבינו שבט גד ושבט ראובן ובקשה בפיהם: "רצוננו לקבל את חבל ארץ גלעד לנחלה. המקום עשיר במרעה דשן וטוב, לנו יש מקנה רב, כך נוכל למצוא אוכל למקננו".

משה רבינו שומע את בקשתם וגוער בהם. טענותיו נוקבות באוזניהם של בני גד וראובן: "מדוע שאחיכם יילחמו בארץ ישראל על מנת לכבשה ואתם תתגוררו פה בשלווה בשטח שנכבש בידי כל ישראל?!". טענותיו של משה לא מסתיימות בכך, במשפטים תמציתיים וחדים הוא מוכיח את שני השבטים על שלא למדו לקח מהחטאים שעשו אבותיהם במשך ארבעים שנות שהותם במדבר.

מה הפריע למשה רבינו ברצונם של שבטים אלו לדאוג למרעה טוב ודשן לבהמותיהם, בפרט שהם מצהירים מראש שאין כפל מבצעים - והם מוותרים על חלקם בארץ ישראל ולשאר השבטים תהיה נחלה מרווחת יותר?

 

את ההסבר לתוכחתו של משה באוזני השבטים, מבאר לנו רבי יצחק עראמה, בספרו הנפלא "העקידה", במיקוד הזרקורים לנקודה הבעייתית בדבריהם: בני גד וראובן מבקשים לרשת את ארץ הגלעד ואומרים למשה: "אל תעבירנו את הירדן". אין לנו שום סיבה להגיע לארץ הקודש, יש לנו כאן את כל צרכינו...

נתאר לעצמנו, ממשיך רבי יצחק עראמה, אדם ששוכר קבלן בניין לבנות עבורו בית קומות בדגש מיוחד על יופי וגימור חיצוני, איכות מעולה ונוחות מרבית, האם יעלה על הדעת שבשביל הפיגומים הנצרכים לפועלים על מנת להגיע לקומות העליונות, ירכוש הקבלן מוטות ברזל חדשים כדי שגם הפיגומים יהיו בשיא היופי וההידור?!

בוודאי שלא. ומדוע? משום שהפיגום הוא זמני. הוא אינו המטרה הסופית אלא האמצעי ליצירתה. משכך, אין סיבה להשקיע בו מעבר למינימום הבטיחותי הנדרש.

ארץ ישראל שהובטחה לאבותינו לפני אלפי שנים, הבית ששימש לנו בעבר, ובעז"ה ישמש גם בהווה הקרוב בביאת משיח צדקנו - מקום בו נוכל לעבוד את השם יתברך כראוי: משכן להשראת השכינה, ללא גויים המכבידים את זרועם עלינו, ובהרחבת הדעת. אבל כיבוש ארץ הגלעד בידי עם ישראל לפני הכניסה לארץ - נעשה רק על מנת להבטיח שיוכלו לשבת בשלווה ובבטחה בארץ ישראל.

בני גד ובני ראובן התמקדו באמצעי ושכחו את המטרה. יהודי שהיה במדבר ארבעים שנה, אכל לחם מן השמים, למד תורה מפי משה רבינו, ראה ניסים לאין שיעור - חייב לדעת: ארץ ישראל היא מקום שנועד לסייע בעבודת הבורא. לא מקום שנועד לפיתוח כלכלי מואץ, או חבל ארץ לאומי שמקנה תחושת שייכות.

ובכל זאת, התעקשו בני גד וראובן לקבל את ארץ הגלעד. הם התחייבו באוזני משה רבינו שהם יצאו חלוצים בראש מערכות ישראל במלחמת כיבוש הארץ, ומשה הסכים. לבסוף, מגלה לנו המדרש, קיבלו בני גד וראובן עונשם: הם גלו מארצם עוד לפני שגלו שאר השבטים שישבו בארץ ישראל. 

 

***

בימי בין המצרים בהם מתאבלים אנו על הדרגה הרוחנית הגבוהה שאבדה לנו בחורבן בית המקדש ויציאתנו לגלות, נתמקד מעט במה כדאי להשקיע. העולם הזה על שלל האפשרויות המצויות בו, הוא בסך הכל פיגום המיועד לטיפוס כלפי מעלה - בשביל מצות תפילין צריך עור של בהמה; לקידוש והבדלה משתמשים ביין; ועבור אתרוג לארבעת המינים זקוקים לפרדס אתרוגים.

תגיות:משהמטרהתכליתמיקודכיווןעיקר וטפלעיקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה