האם הגיע הזמן להתחתן?
חשוב להתכונן לנישואים, אך לא להגזים בחקירות ובדרישות
- מפסקי הרב עובדיה יוסף
- פורסם א' כסלו התשע"ד
מובא במשנה במסכת אבות (ה כא): "בן שמונה עשרה לחופה". וכן פסק מרן השולחן ערוך, שהחיוב לשאת אישה מתחיל בגיל שמונה עשרה שנים. והרבה טעמים נאמרו לבאר עניין זה, שהרי כל המצוות - אדם מתחייב בהן מגיל שלוש עשרה (ואישה מגיל 12), ואם כן, מניין לנו שחיוב הנישואין הוא מגיל שמונה עשרה, בשונה מכל המצוות? הגאון רבי יוסף חזן [מגאוני איזמיר לפני מאתיים שנה] בספר חקרי לב, כתב שאפשר לומר שטעם הדבר הוא משום שהיה ברור לרבותינו שאין אדם יכול עדיין (אף בדורות ההם) להינשא עד שיסתדר מספיק מבחינה רוחנית וכלכלית. ולכן לא חייבוהו לשאת אישה לפני גיל זה.
ובגמרא במסכת קידושין (כט:): "אמר רבא, וכן תנא דבי רבי ישמעאל, עד עשרים שנה יושב הקדוש ברוך הוא ומצפה מתי יישא אישה. כיוון שהגיע לעשרים ולא נשא אישה, אומר – תיפח עצמותיו". ולכן יש להשתדל לשאת אישה קודם גיל עשרים שנה. וגם בזמננו יש לנהוג כן לדעת מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א. לכן ייקח אישה יראת ה´ שתמצא חן בעיניו וממשפחה טובה, ושתהא שמועתה טובה. אך לא יועילו לו דרישות וחקירות מוגזמות. וכן אין כל תועלת בפגישות מרובות מדי וכדומה, אלא הכל ייעשה בתבונה ובשכל ישר. והעיקר להתפלל לה´ יתברך שימציא לו בת זוג הוגנת, וכמו שאמרו רבותינו במסכת ברכות (ח.): "על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצֹא – זו אישה".
אמרו בגמרא במסכת פסחים (מט:): "לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ויישא בת תלמיד חכם, וישיא בתו לתלמיד חכם, משל לענבי הגפן בענבי הגפן – דבר נאה ומתקבל. ולא יישא בת עם הארץ [דהיינו בת אדם שאינו שומר מצוות כדת], משל לענבי הגפן בענבי הסנה – דבר כעוּר ואינו מתקבל". וטעם האיסור לשאת בת עם הארץ פירשו הראשונים, מפני שהן אינן מחונכות ומורגלות בקיום המצוות, ולבן אטום מלהבין ענייני המצוות (שאמונתן מעורערת מאד). ולכן אין לאדם לשאת אישה כזו.
ומכל מקום בזמננו נאמר מפי גדולי הדור, שמכיוון שכיום מקובל (בשונה מזמנים עברו) שבנות מתחנכות גם הן במוסדות חינוך, ויש אף בעלות תשובה הדרות בפנימייה וכדומה – שוב אין דינן כבנות עמי הארץ שבגמרא. שהרי הן מדקדקות במצוות כבנות תלמידי חכמים, ויראת ה´ נסוכה על פניהן. ולכן אין שום חשש איסור לשאת בת כזו. ואדרבא, לפעמים דווקא אותן בנות זוכות להקים בתים נעלים יותר מבנות תלמידי חכמים. וכן היא דעת מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א. אולם אם היא עדיין קשורה לבית אביה באופן שמתדרדרת מבחינה רוחנית בשבתה אצלם, יש להתרחק משידוך כזה, או לעשות רק באופן שתישמר מהשפעה שלילית. ובכל מקרה יש להתייעץ עם מורה הוראה, תלמיד חכם אמיתי, שישיא לו עצה הוגנת בכל מקרה לגופו.
פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"
להרשמה למייל הלכה יומית: www.halachayomit.co.il
החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>