מהמוזיקה לקריינות ולספרות: ראיון עם אבי בן ישראל

אחרי 14 שנה במוזיקה, הוא קיבל הצעה לקריין סיפורי ילדים לחגים. עד מהרה הוא נקשר לספרות הילדים, הוציא דיסקים לכל החגים, ואף עבר לספרות הכתובה. ראיון עם אבי בן ישראל, על השילוב המעניין. הזמר הסופר

אא

את אבי בן ישראל רובנו אולי מכירים כזמר וכיוצר במוזיקה המזרחית החסידית, אך יש לו צד נוסף שאותו גילה בשלב מאוחר יותר בחייו, מה שהחל בקריינות של סיפורי ילדים והמשיך בכתיבת הסיפורים, והפך לשילוב מעניין בין זמר לכותב ספרי ילדים חינוכיים בכפיפה אחת. מה גורם לזמר להתחיל לכתוב ספרי ילדים? יצאנו לבדוק.

אבי בן ישראל, 39, החל את הקריירה שלו כזמר כבר לפני 21 שנה. "התחלתי לשיר בגיל 18", הוא מספר, "והתרפיה שלי היתה השירה. הוריי תמיד נתנו לי גיבוי מלא, זרמו איתי בכיוון השירה". אחרי שסיים בן ישראל את הלימוד בישיבות, בגיל 18, הוא זכה להתחתן ולהביא שלושה ילדים. הידע שרכש בתקופת הלימוד בישיבה, שימש אותו בתפקידו כמורה חייל לתנ"ך בשירותו הצבאי. "היה לי את הידע מקטנות בישיבה, בתנ"ך ובשאר מקצועות התורה, ומכיוון שאני זמר, אני יודע שאפשר לשלב גם שירה וגם תורה ביחד", הוא אומר.

במשך שנים הופיע בן ישראל בבמות שונות ושימח חתנים וכלות. "אני אוהב לשמח אנשים", הוא אומר, "אני פה בעולם כדי לתת, לכל אדם יש שליחות מיוחדת בעולם, והשליחות העליונה ביותר היא כוח הנתינה. לפעמים מילה טובה היא נתינה עצומה ולפעמים רק אמירת שלום למישהו ברחוב היא סוג של נתינה. ואם זכיתי בכישרון משמים אז אני משתדל לנצל אותו על מנת לשמח מבוגרים וילדים". בן ישראל מקפיד לפקוד את מחלקות הילדים בבתי החולים פעמיים בשבוע על מנת לשמח אותם במוזיקה טובה ובביקור עם חבריו מהתחום. כל פנייה אל בן ישראל נענית בדרך כלל בחיוב, ואם יש צורך, הוא מפעיל ומתרים את האחרים על מנת לעזור. את המקרר בביתו הוא הספיק לתרום לחתן שבא עד לביתו שבוע לפני חתונתו, והוא דואג לסלי מזון ולתמיכה חודשית לנצרכים דרך תורם אנונימי. כל זה, בד בבד עם ההופעות המוזיקליות וכתיבת הספרים.

מתי החלה התפנית לכיוון הספרים?

"לפני שבע שנים. יום אחד פגשתי את המלחין שמואל יונה, והוא ביקש ממני לעשות קריינות לשירים לילדים לחג הפסח, שירים וסיפורים לילדים בשילוב ילדים באולפן. באתי לקריין, וראיתי שזה מאוד מוצלח, אבל אחרי כמה חודשים הוא אמר לי שזה לא כל כך מוכר, כנראה זה לא היה משווק טוב. אז קניתי ממנו את הזכויות, ועשיתי איתו תנאי שנקליט יחד את כל החגים כדי שבכל חג נוכל למכור דיסק מיוחד לחג. בדיסקים יש סיפורים שלא תמיד הילדים זוכים לשמוע בבתי הספר, אנחנו נותנים להם הרחבה על החג. הרצנו את זה במשך שנתיים. והוצאתי מארז של דיסקים שהתקבל ב"ה בברכה, וגם היה אישור וברכה של גדולי ישראל".

הילדים שואלים, בן ישראל עונה

אחרי שנתיים וחצי עבר בן ישראל על כל מה שקריין והחליט להפוך את הפרויקט גם לכתוב, בניקוד מלא ובלויווי תמונות. "ישבתי כמעט שלושה חודשים על הספר הראשון, ט"ו בשבט",מספר בן ישראל. "אחר כך עברנו לפורים, פסח, וב"ה היום יש תשעה ספרים. מורים, מחנכים, גננות ואפילו רבנים – כולם באים לרכוש את הספרים. שתי מהדורות יצאו, ועכשיו אנחנו לקראת השלישית. יש לי תמונות עם רבנים שמתרשמים מאוד מהספרים, ביניהם מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א". (תמונות מימין, י"ר)

הדיסקים של אבי בן ישראל לילדים מלווים בעיצובים המרהיבים ובציורים הנפלאים מבית מלכות וקסברגר, ויחד עמו מוקלטים ילדים בסיפורים. בכל דיסק מביא בן ישראל סיפורים, כללים ומנהגים שונים הקשורים לאותו החג, הוא שואל עליהם שאלות וחד עליהם חידות. "במהלך הסיפורים הילדים שואלים אותי שאלות שונות ואני משיב להם בהסברים בהירים וברורים", הוא מסביר. "הסיפורים של כל חג מבוססים על מדרשים ואגדות של חז"ל אשר בדרך כלל אינם נלמדים בגנים ובבתי הספר, ולכן מהווים אבן שואבת ותעסוקה חינוכית ומרתקת עבור הילדים".

בדיסקים השונים ניתן לשמוע שירים ידועים לצד שירים חדשים, שהלחין ושר אבי בן ישראל. "מטרת השירים לבטא את המסר החינוכי העומד מאחורי כל סיפור וסיפור בהתאם לכל חג", מסביר בן ישראל. "כל דיסק מהסדרה הוקלט באולפן מקצועי והוא מלווה במוזיקת רקע ברמה גבוהה ובאיכות שמע מעולה.

סדרת הדיסקים נועדה להעסיק את הילדים במתן דגש על הפן הפדגוגי שמסייע לפתח ולהעשיר את הידע של הילדים, ולשם כך הסדרה עברה עריכה לשונית ואושרה על ידי רבנים ואנשי חינוך".

וגם: זהירות בדרכים

אבי מסביר כי הסדרה מתאימה למגוון גילאים. "כמו כן", הוא אומר, "הספרים שבאו בעקבות הדיסקים מכילים גם הם תוכן תורני וחינוכי עשיר ומהנה, והם כוללים נושאים ייחודיים ומקוריים, דברי חז"ל לצד סיפורים חינוכיים, והכל בשפה רהוטה וברורה, כשכל נושא מובא עם מקורותיו באופן שכל קורא, בכל גיל יכול לעמוד על מקורם של הדברים ולהעמיק בעיון בהם".

לאחר עבודת חקר מאומצת של שלוש שנים ובדיקת שטח מעמיקה, החליט אבי בן ישראל להוציא דיסק שיקיף את נושא הזהירות בדרכים. "הבנתי שכדי להטמיע בילדים את כללי הזהירות בדרכים לעומק ולאורך זמן, וכדי להגביר את המודעות לסכנות הטמונות בכביש, לא מספיק לצאת בקמפיינים ולפעול באופן חד פעמי, אלא יש להסביר ולשנן לילדים את כללי הזהירות בדרכים בצורה חווייתית וקליטה", מסביר בן ישראל.

בשל כך השיק אבי לאחרונה דיסק שמע ייחודי בשם "זהירות בדרכים". בדיסק ניתן לשמוע את בן ישראל בהשתתפות מספר ילדים המדקלמים את כללי הזהירות בדרכים, ובן ישראל מסביר את הכלל וההיגיון העומד מאחוריו בשפה רהוטה וברורה, בשילוב שירים קליטים שמטרתם לעזור לילד ולהפנים את הכללים בצורה מלאה. "בנוסף, בדיסק מושמעים סיפורים מתוך עולמם של הילדים שנועדו לחבר אותם לנושא מהמקום שלהם כילדים", הוא מסביר, "שיזכרו אותם לאורך זמן ויבינו את הסכנה בכביש. ההסברים המובאים בדיסק מתייחסים גם למצבים יוצאי דופן, וזאת על מנת לעזור לילד להעמיק את הבנתו בנושא ולחשוף אותו למגוון סיטואציות הקשורות לסכנות שבכביש על מנת שברגע האמת יוכל להפעיל שיקול דעת נכון".

בנוסף, הוציא לאור אבי בן ישראל ספר שירים ופיוטים בשם "אברהם יגל" ובו למעלה מ-1,000 שירים ופיוטים חדשים לצד ישנים, הכולל בתוכו סדר שבת ויום טוב השלם, שירת הבקשות, כל פיוטי העדות ושירי החגים. ניתן למצוא בספר שירים מיה אכסוף ועד שיריהם של מידד טסה וחיים ישראל.

לרכישת ספרי אבי בן ישראל, ועוד שלל ספרים ומוצרי יהדות, כנסו עכשיו למדור "הידברות שופס", חנות היודאיקה של הידברות.

 

תגיות:אבי בן ישראלספרי ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה