הרב לאו: כפרות? תלוי בכוונת הלב

לקראת צום יום הכיפורים המתקרב, בו כמדי שנה עורכים עשרות אלפי יהודים את מנהג הכפרות, יצא השנה הרב דוד לאו, הרב הראשי לישראל, בקריאה נרגשת לביטול המנהג מפני צער בעלי חיים הכרוך בו: "היזהרו ממצווה הבאה בעבירה"

אא

לאחרונה פנתה אתי אלטמן, מנכלי"ת עמותת ´תנו לחיות לחיות´, לרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו שליט"א, במכתב נרגש, בו שטחה את בקשתה לבטל את מנהג הכפרות הנודע, תוך תיאור סבלן הרב של התרנגולות כתוצאה ממנהג זה. בין היתר כתבה אלטמן: "מדי שנה, לקראת יום הכיפורים, מגיעות לעמותתנו תלונות רבות וקשות על הסבל המזעזע של תרנגולים המוחזקים בשווקים והמיועדים לשמש כ´כפרות´. שעות ואף ימים הם מוחזקים בכלובים קטנים, לעתים בשמש קופחת, ללא מזון וללא מים. אף שמשרד החקלאות והרבנות הוציאו הנחיות למנוע מצבים אלה – בשטח אין לזה ביטוי".

במכתב זה אף אזכרה אלטמן את פסיקתם בנושא של השולחן ערוך, הרשב"א, הרמב"ן ואפילו פוסקי בני דורנו כמו רבי חיים דוד הלוי, הרב כדורי והרב אבינר, שהתנגדו נמרצות למנהג. את המכתב היא חתמה במילים: "קריאה שלך לציבור להעדיף כפרות בכסף על כפרות בתרנגולים, יכולה למנוע צער בעלי-חיים גדול, ולהגדיל כבוד לדת ולרבנות".

תגובתו של הרב לפנייתה של אלטמן לא איחרה לבוא, והוא הזדרז להוציא קריאה פומבית המגנה את המנהג ואת הפגיעה בבעלי החיים. את הקריאה יעד הרב "לאלה הנוהגים לשמר את מנהג אבותם בעשיית כפרות בבעלי חיים", ובהמשכה הדגיש: "להזכירכם את החובה הקדושה הקיימת בכל ימות השנה להימנע מ´צער בעלי חיים´, למנוע כל סבל וכאב מיותר מבעלי החיים, לדאוג להובלתם בצורה הראויה ולדאוג לטיפול הראוי בהם".

הרב לאו הוסיף כי "במידה וינהגו בתרנגולים בדרך לא ראויה, ברור שמדובר ב´מצווה הבאה בעבירה´, ולא לכך התכוונו חכמים במצוות הכפרות. אשר על כן הן על הסוחרים והן על המקיימים את המצווה להקפיד ביתר שאת על כך".

את המכתב חתם בציטוט של בעל ה"חיי אדם" שאמר כי יש בעם ישראל מי שמאמינים "שכל כפרת יום הכיפורים תולה בזה", והם מתייחסים למנהג הכפרות בבעלי חיים, כמו למצוות אכילת מצה (שהיא חיוב מהתורה), "וסוברים שאין להם כפרה ביום הכיפורים – אם לא התרנגול". אם כן, מבהיר הרב כי "הכל תלוי בכוונת הלב ובחזרה בתשובה שלמה".

יש לציין, שאין זו הפעם הראשונה שרבנים קוראים לשמירה על ´צער בעלי חיים´. לפני כשבוע יצא הרב שלמה פפנהיים, מחשובי הרבנים בעדה החרדית, בפסק אשר קרא לחסידים שחובשים שטריימל, לעבור לשטריימל סינטטי, כיוון שהשטריימל הנוכחי, מיוצר מפרוות של זנבות של שועלים, אשר פושטים מהם בעוד בחיים ובכך מסבים להם צער בל יתואר. לטענתו של הרב: "יש כאן חילול השם. היום אנו חיים בתקופה בה מחמירים ועושים רעש בכל העולם על צער בעלי חיים. צריכים להפסיק עם המנהג הזה של פגיעה בחיות...אנחנו לא מדברים על עבירה, על ביטול מצווה. אנחנו בסך הכל מדברים על זה שהשטריימל יהיה סינתטי ולא של חיה. רבותי, יש לי ברוך השם נכדים ונינים שמתחתנים, ואני בא עם השטריימל הבלוי שלי. כשהילדים רצו לקנות לי שטריימל חדש אמרתי להם - רק סינתטי".

הפסק של הרב פפנהיים ניתן לאחר שהשתתף בשבוע שעבר בוועידה שנערכה ב´מוזיאון על התפר´ בירושלים, במסגרת מפגש יוצא דופן בין חילוניים, דתיים וחרדיים בנושא צער בעלי חייםביהדות. במפגש השתתפו בין היתר גם נכדו של הרב, שמואל פפנהיים, יהודה שיין מייסד ארגון בחמל"ה (חרדים מתנדבים למען החיות), עו"ד יוסי וולפסון מעמותת תנו לחיות לחיות, וד"ר יעל שמש מהמחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן.

תגיות:הרב דוד לאוכפרותצער בעלי חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה