סוכות

שינה בסוכה וכיבוס בחול המועד

באילו מקרים פטור האיש מלישון בסוכה, ומתי ובאיזה אופן ניתן לכבס בחול המועד? (שו"ת)

  • ז' כסלו התשע"ד
אא

מתחילת החג לא חשה אשתי בטוב, ויש לי תינוק בבית הזקוק לטיפול גם בלילה. האם זה מצדיק לא לישון בסוכה במהלך החג?

כתב השולחן ערוך (סי´ תרמ סעיף ד): "מצטער פטור מן הסוכה הואיל והתורה אמרה ´בסוכות תשבו שבעת ימים´ ודרשו חז"ל ´תשבו כעין תדורו´ ובכל השנה אדם לא גר במקום שיש לו צער", ויש לדעת שמצטער פטור מהסוכה רק בתנאי שאם הוא יצא מן הסוכה הוא יהיה ניצול מאותו צער, אך אם לא יינצל - אינו פטור מהסוכה. בעל ה´חוות יאיר´ (בספר מקור חיים סי´ תרמ) כתב, שתינוק המוטל בעריסה שצריך לנדנד את עריסתו בלילה להרגיעו ולהשקיטו - גם המטפל בו פטור מן הסוכה. על פי זה כתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א בספרו חזון עובדיה (סוכות עמוד ר´) שמי שאשתו חלשה ויש להם ילדים קטנים שמתעוררים בלילה ובוכים ויש צורך לקום ולטפל בהם, ונבצר ממנו לדעת מתי לקום אליהם אם יישן בסוכה - מותר לו לישון בבית לצורך הטיפול בילדים.     

* * *

אני מנהל בזמן החגים פנימייה המשמשת לנופש משפחות (בסוכות הנופש כולל סוכה כשרה). כחלק מהשירות עלינו לספק סדינים וכריות ללקוחות, והיות ויש משפחות המתארחות רק מאמצע חול המועד - אני חייב לכבס כמות גדולה של סדינים במהלך החג. האם יש היתר לכיבוס כעין זה?

אסור לכבס בגדים בחול המועד, אפילו לצורך המועד. והטעם, משום שגזרו חז"ל פן לא יכבס בגדיו קודם החג וייכנס לרגל כשהוא בבגדיו שאינם נקיים. ומותר לכבס מגבות שמנגבים בהן ידיים ומתלכלכות תמיד. וכן מותר לכבס בגדי ילדים קטנים מפני שדרכם להתלכלך תמיד בעפר וטיט, ואם מכבס בידיים - לא יכבסם אלא אחד-אחד, מה שנחוץ ביותר. אבל כשמכבס בגדים וחיתולים של התינוקות שמלוכלכים ביותר מזוהמתם - מותר לכבסם אפילו כמה בבת אחת מפני שצריכים להם בכל שעה. ואם מכבס במכונת כביסה, מותר לכבס בגדי הקטנים אפילו הרבה בבת אחת כל שהם לצורך המועד. וכל שכן אם מצרפם לחיתולים ובגדי הפעוטות, אבל בגדי גדולים אין לשים במכונה יחד עם בגדי הקטנים משום גזירת חז"ל שלא ייכנס לרגל כשהוא מנוול (בזוי) (שו"ע סימן תקל"ד, ספר חזון עובדיה יום טוב)ובשולחן ערוך (שם סעיף א´) כתב, שמותר לכבס מטפחות הידיים במועד, שאפילו אם כיבסן קודם המועד חוזרים ומתלכלכים, וצריך להחליפן בכל יום. ואפילו אם יש לו הרבה מהן - התירו לכבסן במועד. לפי זה כתב בספר חזון עובדיה (שם) בנידון הנ"ל, שצריך להחליף הסדינים, שכן הסדינים שצריכים להציע אותם על המיטות לכבוד האורחים שבאים למלון במועד מותר לכבסם.  סיכום: מותר לכבס הסדינים ומצעי המיטות בבתי מלון ובבתי חולים כשהדבר נצרך שם מבחינה רפואית, אולם בכיבוס בבית יש חילוקים שונים, כמבואר לעיל.    

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

תגיות:סוכותחול המועדהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה