פיתוח האישיות

מתי מותר לכעוס?

אין שום מקרה בעולם שבו מותר לכעוס! אלא שישנם מקרים שבהם מותר לנו להראות את עצמנו ככועסים, אבל לכעוס באמת אסור לעולם

אא

וזאת לדעת: אין שום מקרה בעולם שבו מותר לכעוס! אלא שישנם מקרים שבהם מותר לנו להראות את עצמנו ככועסים, אבל לכעוס באמת אסור לעולם, ואפילו לא לדבר מצווה. עוד צריך לדעת שגם במקרים בהם צריך להראות ככועס, כגון: אב או אם על ילד שסרח וצריך להחזירו למוטב, או רב על תלמידיו כדי שילמדו היטב וכו', גם זה אינו מותר, אלא רק כשאין כל דרך אחרת, וגם אז רק באופן כזה, שהכעס הוא כהצגה חיצונית ולא כעס אמיתי.

ולכן, אם כאמור צריך להעניש את הילד או לגעור בו, אין לעשות זאת מתוך כעס או עצבים, כי אין שום היתר להכות את הילדים ''כדי להירגע''. כי עונש נותנים רק כדי לחנך, ועונש חינוכי אי אפשר לתת מתוך עצבים. מסופר על גדול אחד, שהיה לו בגד מיוחד לבחון את הכעס, ובכל פעם שהוא היה רוצה לעשות את עצמו ככועס, הוא היה קורא לשמשו שיביא לו את ''החליפה של הכעס'', ואז לאחר שלבש אותה, אם הוא היה מרגיש שהצורך להראות את הכעס כבר עבר, הנה מה טוב ומחזירים את החליפה למקום.

אך אם עדיין היה נראה לו שצריך להראות ככועס, אזי פשוט הדבר, שמקרה זה מצריך להפגין כעס חיצוני, וע''י הנהגה זו, הוא גם הציל את עצמו מלהגיע לידי כעס פנימי, האסור. ומי שאין באפשרותו לייחד לעצמו בגד לכעס, אז לפני שהוא רוצה להראות את עצמו ככועס, ישתדל לומר מעין ''לשם יחוד'' כמו שאומרים לפני קיום המצוות. ויאמר: ''הריני בא לעשות את עצמי ככועס, כדי לחנך ולא שאני כועס באמת, ובזה לעשות נחת רוח ליוצרנו ולעשות רצון בוראנו, ויהי נועם...''

ומי שישתדל לעשות זאת כל פעם, לפני שהוא כועס, אזי פשוט הדבר שברוב המקרים, כשהוא רק יחשוב להגיד את זה, הוא כבר יראה שאין לו כל סיבה לכוס, ובמקרים רבים הוא גם יראה שאין לו כל סיבה לעשות את עצמו ככועס..מ''מ, אם למרות אמירת הדברים הוא בכול אופן מתפרץ, עם כל זאת גם במקרי הכעס הבאים יש עניין לחזור ולומר אותם. כי עצם העובדה שהוא מצליח לעשות משהו לפני הכעס, זה לכשעצמו כבר מקנה לו שליטה כלשהי על עצמו, שהרי הוא מצליח לדחות את התפרצות לפחות עד לאחר אמירת הדברים.

"לחזור ולחזור, ושוב לחזור"!

מי שבאמת רוצה להצליח בעבודה על מידת הכעס, צריך לחזור על הדברים שנכתבו כאן לפחות עד שהוא ידע כמעט בעל פה, שהרי רק כך הוא יזכור מה צריך לעשות, איך ומתי. לכן את כל התירוצים של מידת העצלות יש לשים בצד, ואת ההתנשאות של מידת הגאווה האומרת שדברים אלו הם לא בשבילי, גם אותה ''נזרוק הצידה'', והבה נתעלה על עצמנו ונאבק בכל כוחנו כנגד המידה הרעה הזו! נזכור שכדאי יותר להשקיע את הכוחות שלנו במאבק כנגד הכעס, מלהשקיע את האנרגיות שלנו בכעס עצמו! מ''מ כדי שנוכל לשנן ולזכור ביתר קלות את כל השלבים במלחמה נגד הכעס, נסכם בקצרה את עיקרי הדברים

תגיות:כעס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה