חדשות יהדות

הרב מצגר: מרן היה מוחה על חוק צהר

הרב הראשי לשעבר יונה מצגר התייחס לחוק צהר ואמר כי החוק היה מכעיס את מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, וכי החוקים שמחוקקים לאחרונה בענייני דת ומדינה הם פופוליסטיים. וגם: מתי אומרים כוחא דהיתרא עדיף?

אא

הרב הראשי לישראל לשעבר הרב יונה מצגר השתתף בעצרת "השלושים" לפטירתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בישיבת "נהר שלום" בירושלים, ובו התייחס לחוק צהר - לפתיחת אזורי הנישואין, שאושר לאחרונה בכנסת למורת רוחם של גדולי ישראל.

"אני בטוח שאילו (מרן הרב עובדיה) היה שומע היום מה שבשבוע האחרון כנסת ישראל חוקקו את החוק שנקרא חוק צוהר שניתן לפתוח את רישום הנישואין בכל הארץ הוא היה כועס ו´נשמע קולו בבואו אל הקודש´. אני בטוח. כי זה דבר אסון, ויכול להביא מכשלה עצומה".

הרב מצגר הסביר את עניין "כח דהיתרא עדיף" אשר אפיין את פסיקתו המקלה של מרן זצ"ל, ואשר רבים בתשורת עושים שימוש מסולף במושג זה. "´כח דהיתרא´ אין פירושו כמו רבנים היום שנותנים תשובות מהבטן בלי ראיות. ´כח דהיתרא´ שהיה לו כי הוא היה רואה את כל התורה מולו מתחילתה ועד סופה, כל מחלוקת, כל דעה, כל סברא, היה יכול להגיד לך ישר והפוך, אז ממילא ה´כח דהיתרא´ שלו היה כח עם משענת ולא כמו היום שהכל מותר".

הרב מצגר נימק את התנגדותו לחוק ואמר כי "אם אתה גר במטולה, למה אתה רואה להירשם באילת? אתה מרחיק את עדותך?", והוסיף כי "יתירה מזו, מכיוון שזה גורר הכנסות כספיות, כל רישום נישואין עולה כמה מאות שקלים, יתחילו תחרויות עסקיות עם מאכערים... כל מיני מכשלים הלכתיים עצומים, שמנענו אותן בציפורניים וכעת עושים את זה במחי יד כדי להיות פופוליסטים. אין לי ספק שהוא היה מוחה על העניין כי הוא היה בבחינת ´ונשמע קולו בבואו אל הקודש´".

יצוין כי החוק שקומם נגדו את גדולי ישראל, ובהם הרבנים הראשיים לישראל, עורר אף את התנגדותם של רבנים אשר אינם נמנים עם הציבור החרדי. "אני מוצא לנכון להודיע בזה שלדעתי, על פי תורתנו הקדושה אין לתמוך לא בחוק רישום הנישואין ולא בחוק הגיור העומדים על הפרק, זאת כדי לשמור על קדושת המחנה של עמנו בדור הזה ובדורות הבאים", כתב השבוע הרב דב ליאור לחברי מפלגת הבית היהודי.

על אף הרצון של הרבנים להקל את ההליכים הביורוקרטיים על המתגיירים ועל המתחתנים, הקלה בפיקוח והחלשת כוחם של רבני הערים עלולה להוביל חלילה למצב שבו גם הנישואין והגיורים עצמם יאבדו את תוקפם בעיני הציבור והאמון במוסד הרבנות ילך וייחלש, מה שעלול לפגוע בסופו של דבר דווקא באותם מתחתנים ובגרי הצדק.

(צילום: פלאש 90)

תגיות:הרב יונה מצגרהרב עובדיה יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה