בריאות ותזונה

טיפול טבעי: מה גנוז בתפוז?

התפוז הוא ה"נחליאלי" של החורף, ושנים שאנו גדלים על מיתוסים של בריאות שנכרכו בו. האם יש אמת בדברים?

אא

התפוז מורכב מקליפה המתחלקת לצד החיצוני - הכתום ולצד הפנימי - הלבן. בתוך הקליפה נמצא הפרי הכתום המתוק חמצמץ הטעים כל כך.

כששואלים אדם מן הרחוב: מה מאפיין את התפוז? לבטח הוא יענה ´כמות גדולה של ויטמין C´. אז למרות המיתוס הנכון, יש לציין שפירות וירקות המפורסמים פחות, מכילים כמות גדולה יותר של הוויטמין, ביניהם: מנגו, גויאבה, פפאיה, תותים, ברוקולי, פלפל, כרובית, אפונה ירוקה, שעועית ירוקה, עלים ירוקים ועוד.

מה חשיבות הוויטמין C לבריאות? ראשית הוא נוגד חמצון חזק במיוחד שגם מחזק את המערכת החיסונית. הוא ממלא תפקיד חשוב ביצירת הרקמות התומכות של הגוף כגון: סחוס, עצמות, שיניים ועוד. הוא מסייע בשמירה על גמישות כלי הדם, מסייע לריפוי פצעים ולהחלמה אחרי ניתוחים, מסייע לספיגת הברזל בדם חיוני לטיפול באלרגיות ועוד. חוסר בוויטמין גורם נזק לכלי הדם - דבר הגורם לכאבי פרקים, סחוסים חלשים, רגישות לחבלות, התנגדות טבעית נמוכה לדלקות, איחוי איטי של שברים, קוצר נשימה ועוד.

תזונה דלה של פירות וירקות טריים, עישון, לחץ נפשי, שימוש בתרופות כגון: אנטיביוטיקה, גלולות למניעת הריון ועוד. זיהום אוויר, צריכת אלכוהול ועוד – כל אלו גורמים למחסור בוויטמין C.

ויטמין C הוא אחד הוויטמינים העדינים והרגישים ביותר כיוון שהוא מתמוסס במים, מתפרק בבישול, בקילוף, בחשיפה לאור, בנוכחות מתכות ובאחסון ממושך. לאור זאת, כדי לשמור עליו יש לאכול את הפירות והירקות עד כמה שאפשר טריים, ללא קילוף, חיתוך או בישול. לכן, אם סוחטים מיץ תפוזים יש לשתותו סמוך לסחיטה.

למרות כל האמור לעיל, פחות ידוע שהתפוז הוא אחד מגורמי הליחה והאלרגיה המובהקים. לאור זאת, הסובלים מאלרגיות שונות, דלקות חורף, נזלת, ליחה, הפרעות עיכול, דלקות פרקים והפרעות בריאותיות שונות - רצוי שיימנעו מאכילת התפוזים או לפחות יתייעצו עם מטפל.

בכל מקרה, יש לציין שהתפוזים המופיעים בשוק בתחילת העונה והמופיעים בצבע ירוק אינם ראויים כלל

לאכילה כיוון שהם עדיין בשלב בוסרי ומכילים חומצה בריכוז מאוד גבוה. יש לאכול תפוזים רק מאמצע החורף והלאה ובעיקר לקראת סוף העונה.

אליהו שכטר הוא איירידיולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה