לאישה

דרוש: מנהיג אמיתי

מיהו המנהיג האמיתי? מהן תכונותיו של מנהיג כזה? נתבונן ונקבל השראה מיוסף הצדיק

אא

"אלה תולדות יעקב יוסף בן שבע עשרה", אומר רש"י: מסר יעקב כל חכמתו ליוסף, שהלך בדרכי אביו והיה עוסק אף הוא לגייר גרים (רמז: "מגורי אביו") וכן כל מה שעבר על יעקב - עבר על יוסף. יוסף למד לרפא חולים, והיה רועה צאן שזה בחינת מנהיג הדור, וכן בן שבע עשרה בגימטריה = טוב (17), וקלסתר יוסף כיעקב. יעקב הוא עצם נקודת האמת בחינת: "תתן אמת ליעקב", כשראה אלופי עשו נתיירא ואמר: מי יוכל לכבוש את כולם? כותב רש"י: "ניצוץ אחד יוצא מיוסף המכלה ושורף את כולם. משל לפשתני שנכנסו גמליו טעונים פשתן, תמה הפחמי אנה ייכנס כל הפשתן הזה? השיבו פיקח ואמר: ניצוץ אחד יוצא ממפוח שלך ושורף את כולו". הפשתני הוא בבחינת קין שהביא קרבנו פשתן, והיה בעל מחלוקת הראשון וממנו נמשכות כל מחלוקות שבעולם, שהשקר חולק על האמת ורוצה להעלימו. לכן יעקב חשש שיתגבר השקר ויעלים האמת. אך בחינת יוסף היא בחינת האמת, המאירה בעולם ככתוב: "ובית יוסף להבה ובית עשו לקש" - עד ששורף ומכלה את כל השקר שבעולם.

רחל אמנו יולדת את יוסף והיא קוראת לו בשם תמוה לכאורה. מה פירוש "יוסף ה´ לי בן אחר"? האם ליוסף אין מהות משל עצמו? מדוע הוא קרוי כך? אלא שבאמת מהותו של יוסף היא "פיוס" (בהיפוך), יוסף הוא איש השלום, האחדות, החיבור והיכולת להנהיג ע"י התגברות על המפריד ומציאת המשותף.

כל ימיו לא גילה יוסף לאביו את עניין מכירתו ע"י האחים ונמנע במשך 17 שנה מלהיות עם אביו ביחידות כדי שלא יצטרך לגלות זאת. כשמגיעים אחיו, הוא אינו מתנקם בהם חלילה, אלא יוצר תהליך העצמה מדהים וגורם "משבר" ע"י דרישתו שיביאו את אחיהם הקטן (בנימין), וכל זה כדי לראות האם יחזרו על טעות המכירה ויוותרו על אחיהם. אולם יהודה מגלה את מלכותו ומנהיגותו, עושה "ויגש" ומוכיח ליוסף שהוא למד את הלקח בהציעו שהוא יהיה לעבד במקום אחיו, או אז יוסף מסיים את המשבר, מתוודע לאחיו ושולח אותם להביא את כל בית יעקב למצרים כדי לפרנסם בתקופת הרעב.

בתחילת הפרשה, מסופר על החלום של יוסף. יוסף הצדיק הוא ´בעל החלומות´, הוא איש של חלום במובן של חזון וראיה למרחוק. מנהיגות אמיתית מתחילה בחזון. השורש ח.ל.מ ניתן להטיה בכמה אפשרויות: חולם, לוחם, מוחל, וממנו נגזרות המלים לחם, מלח. יוסף, חולם, לוחם ביצרו והופך להיות מלך העולם ואחד משבעת הרועים, הוא מוחל על העוול שנעשה לו. זהו מלך אמיתי והקב"ה מזכהו להיות "המשביר" לכל מצרים ולכל משפחתו – מספק הלחם והמלח לעולם כולו וכל עשייתו היא לבניין העולם.

כל אדם הוא מנהיג – את עצמו ומשפחתו. העצמת תכונת המנהיגות שבתוכנו מנתבת אותנו לממש ולהגשים את העוצמה האמיתית שבנו. 

נכתב ע"י ד"ר אהובה ניסן, פסיכו-כירולוגית ומאמנת להעצמה אישית-זוגית-משפחתית 

תגיות:מנהיגותיוסף הצדיק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה