חנוכה

הדלקת החנוכיה - גם בנר חשמלי?

מתי יש להדליק את נרות החנוכה במוצאי שבת? האם מותר לברך על החנוכיה בורא מאורי האש בהבדלה? ומה דינו של נר חשמלי לעניין הדלקת החנוכיה?

אא

במוצאי שבתחנוכה מדליקים בבית הכנסת נרות חנוכה, ואחר כך מבדילים על הכוס. זאת כדי לאחֵר את יציאת השבת כמה שאפשר. ואף על פי שהמדליק נרות חנוכה פורק מעליו את קדושת השבת בעצם ההדלקה, מכל מקום הרי כל הציבור שאינם מדליקים – נשארים בקדושת השבת עד שיבדילו. וכך יש פרסומי ניסא [פרסום הנס] בהדלקת הנרות בבית הכנסת, שהרי אם יבדילו קודם ההדלקה – רוב הציבור כבר ילכו לבתיהם קודם ההדלקה.

וכשמגיע אדם לביתו, כיוון שבלאו הכי בעצם מעשה ההדלקה מסיר מעליו את קדושת השבת – עליו להקדים את ההבדלה על הכוס תחילה, ורק אחר כך ידליק את הנרות. משום שתדיר ושאינו תדיר – תדיר קודם.

למנהג רבים ושלמים, הנוהגים להחמיר שלא לעשות מלאכה במוצאי שבת עד שיבוא זמן צאת השבת לפי רבנו תם – הוא הדין שאף במוצאי שבת חנוכה צריכים הם להמתין שלא להדליק נרות עד זמן רבינו תם. מפני שאין זה רק מנהג טוב בעלמא, אלא ראוי ונכון לכל אחד ואחת לנהוג כשיטת רבינו תם, ובפרט שכן דעת מרן השולחן ערוך.

אין מברכים ברכת "בורא מאורי האש" על נרות חנוכה (וכגון בבית הכנסת שמדליקים את החנוכיה קודם ההבדלה, או במקרה שטעה והדליק נרות קודם ההבדלה), שהרי אסור ליהנות מנרות חנוכה. ואין מברכים "בורא מאורי האש" עד שייאותו לאורו, והיינו הנאה מאור הנר. אבל על נר השמָש, שהוא חוֹל – מותר לברך "בורא מאורי האש".

ולעניין הדלקת נרות חנוכה בנר חשמלי: כתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א שאין יוצאים ידי חובה בהדלקת חנוכיה חשמלית, מפני שאין בחנוכיה חשמלית לא שמן ולא פתילה. ואילו והנס שהתרחש במנורת בית המקדש – היה בשמן שהספיק לשמונה ימים. ולכן, אף שמותר להשתמש לנר חנוכה בנרות של נפט או שמן פרפין וכדומה, מכל מקום עדיין יש דמיון בינם לבין שמן זית – מה שאין כן בחשמל.

ועוד נוספו בזה סְברות לאיסור הדלקת נר חנוכה בחשמל. ומכל מקום כתב מרן הרב שליט"א, שאם יזדמן שאין לאדם שום אפשרות להדליק בשמן או בשעווה – ידליק במנורה חשמלית בלא ברכה. וצריך שיהיה הנר מונח במקום שאין רגילים להניחו בשאר ימות השנה, כדי שיהיה ניכר שהוא נר חנוכה. ועוד יש לדעת, כי אין להשתמש בנרות חשמליים בתור נרות שבת, וגם אין יוצאים בהם ידי חובה בברכת בורא "מאורי האש" בהבדלה במוצאי שבת.

פסקי הגר"ע יוסף זצ"ל באדיבות אתר "הלכה יומית"

להרשמה למייל הלכה יומית: www.halachayomit.co.il

תגיות:חנוכיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה