חדשות בארץ

הספרייה התורנית לעיוורים - בסכנת סגירה

באנו חושך לגרש: בשל מכשלות ביורוקרטיות, ספריית "מסיל"ה" לציבור העיוורים שומרי המצוות, נמצאת בסכנת סגירה. "עד שהגירעון יצטמצם, ניאלץ להפסיק את הפעילות", אומר בצער מנהל הספרייה, אברהם לביא, שגם מבקש סיוע בפתיחת דלתות מול משרדי ממשלה

אא

סמלי למדי שבמהלך חג החנוכה פנתה אליי ליאת מנספלד, מרואיינת לשעבר, בבקשה להתגייס ל"מלחמת האור" – לעזור ולתמוך בספריית "מסיל"ה" המוציאה ספרים תורניים וספרי קודש המותאמים לציבור העיוורים שומרי התורה, שנמצאת בקשיים.

אברהם לביא, מנהל ספריית מסיל"ה – מכון ספרי יהדות לאדם המוגבל, זכה כמעט מן ההפקר להיות שליח עולמי למאות עיוורים דתיים. בתור בחור ישיבה היה לביא משקיע שעות על מנת להקליד במכונה ידנית את חומר הלימוד הדרוש לו בכתב ברייל. הדבר היה קשה ומלחיץ, ולעיתים היה מכין את החומר מהיום להיום. בשלב כלשהו החליט לביא להשתמש בכספי קצבת הנכות שלו, ולשכור עובד לשם כך. אשת אברך מאזור מגוריו נרתמה לנושא במסירות עצומה והורידה ממנו את העול הכבד, כך שהוא התפנה ללימודיו ברוגע. בהמשך גילו את המפעל כבדי ראיה אחרים שביקשו להיעזר בשירותיו. הקלדנית שלא עמדה בעומס סירבה להכין עבורם חומר, והם טענו כלפיו "אתה צריך לדאוג גם לאחרים". לאחר נישואיו החליט לביא להרים את הכפפה והקים את "מסיל"ה" המוציאה לאור וכן מחזיקה בספריית השאלה ענפה.

"מסיל"ה היא עמותה הקיימת כבר 23 שנים, מטרתה להוציא ספרי ברייל באיכות טובה ובהתמקדות בספרי יהדות: סידורי תפילה, חומשים, גמרות, מפרשים, תנ"ך וספרי קריאה מהקלאסיקה החרדית", מספר לביא. "עברנו תקופות יפות יותר ופחות, ולפני ארבע שנים זכינו ב"ה לעבור למבנה משלנו. משרד המדע והספורט הוא האחראי על התקצוב שלנו. ב-2011 התעוררה בעיה: לא עמדנו בתקנים שלהם, הדורשים לפחות 5,000 קוראים ו-10,000 כותרים. ניסינו לברר מה לעשות, והדריכו אותנו לצרף את הקוראים מכל השנים, כך שהגענו למספר הדרוש. אך שנה אח"כ הם טענו שצריך אישור של היועץ המשפטי לממשלה למהלך כזה. היועץ לא אישר, ואז התחילו הבעיות הרציניות. בתחילת השנה קיבלנו מקדמה של 30,000 ש"ח, שאותה הם לא ביקשו חזרה, אך לא קיבלנו כל תקציב נוסף. הבטיחו שישנו את התקנים כדי שנתאים אבל לא קרה כלום... הם רוצים שהספריות יתוקצבו לפי גודל הפעילות, ולנו יש 400 קוראים, אנחנו נבלעים לגמרי! אבל גם לכמה מאות קוראים מגיע. השירות שלנו מאד ייחודי, אנחנו חייבים להוציא בכוחות עצמנו את הספרים השונים, ובד בבד מנהלים ספריה פעילה. היו תקופות שגבינו תשלום עבור ההשאלה, אך כבר למעלה מ-8 שנים שאנו לא גובים. אני גאה לספר שהקוראים משתפים פעולה מעצמם ויש להם הוראת קבע. גם אם נגבה תשלום, אפילו גבוה, זה לעולם לא יכסה עשירת מהעלות. רק אחזקת המכשור המיוחד עולה כ-15,000 ש"ח לשנה. בעז"ה הספרייה לא תיסגר, אנחנו אומנם נמצאים כרגע בקשיים, יש גירעון של 300,000 ש"ח, ועד שיצטמצם ניאלץ להפסיק את הפעילות, אסור לי להעסיק עובדים ולא לשלם להם. אך אני יודע שיחסית הגירעון אינו גדל. אנחנו משקיעים מאמצים מול משרדי הממשלה לקבל תקצוב מתאים, ומקווים שגם אנשים פרטיים, אלו הנהנים משירותי מסיל"ה ואלו שב"ה לא זקוקים לכך, יירתמו בכל דרך אפשרית לעזרה".

ליאת, איך הכרת את מסיל"ה?

"ההכרות שלי עם מסיל"ה קשורה בסיפור מרגש. כשחזרתי בתשובה לא ידעתי איך להדליק נרות שבת מבחינת סיוע, התקשרתי לאברהם לביא, מנהל מסיל"ה, והתייעצתי אתו. שאבתי מהספרייה הרבה תעצומות, חלק חשוב מהידע היהודי השלי נעשה דרכה. כל הסידורים והמחזורים שלי הם בהוצאתה. בניגוד לספריה המרכזית בנתניה, במסיל"ה יש את כל הנוסחים, ואם דרוש משהו אחר – פונים אליהם והם עושים את מירב המאמצים לספק זאת. אפשר לומר שספרי מסיל"ה מלווים אותי באופן יומיומי בצורה משמעותית ביותר, פותחים לי דרך לתקשורת ישירה עם ה. ספרי ברייל סובלים מבלאי גדול יחסית, בגלל המישוש התכוף – הן של הדפים והן של הנקודות. אם מסיל"ה ייסגר, המקום היחיד בו אוכל להשיג סידורים וכן ספרי קריאה שאני חפצה בהם לא יהיה קיים יותר. ספרי הקריאה ממלאים לי את השבת - הזמן היחיד בו אני יכולה ליהנות מקריאה טובה. הם נקודה רצינית של אור בחיי. בחנוכה אנו שמים דגש על הפצת האור, ואם הפעילות תיעצר, עיוורים רבים, בין שומרי תורה ומצוות ובין שלא, יהיו במקום הרבה יותר חשוך. קשה לי לדמיין את השבתות שלי ללא הספרים ההם המלאים בתוכן ויהדות שאין להם תחליף".

יוסף חיים בן-דוד, עיוור נוסף שנעזר בשירותי מסיל"ה, נשמע נרגש ונסער מאד: "בתור עיוורים אנחנו מקבלים שירותים רבים בחינם: נסיעות ברכבת, כניסה למקומות שונים ועוד. כולם מבינים שעיוורים צריכים התחשבות בצרכים המיוחדים שלהם. מסיל"ה הוא ארגון מדהים שעוזר לנו בכל התחומים החשובים של החיים, אי-אפשר לעצור את החיים, אי-אפשר שלא יהיה לבחור ספרים ללמוד בהם, סידורים להתפלל מהם, שבנות לא יוכלו ללמוד מספרי קודש. זה ארגון עולמי ששולח ספרים לכל העולם, אין לו שום תחליף בכל העולם! אין שום הגיון שהצרכים שלנו לא ימולאו! מגיע לנו, למרות שאנחנו קבוצה קטנה".

נשמע שיש לך קשר מיוחד עם מסיל"ה

"נכון", הוא מחייך, "הסידור הראשון שהוציאה מסיל"ה הוא בזכותי. לפני 20 שנה הייתי ילד בארה"ב ולא היה לי סידור. הייתה בעיה קשה עם הניקוד ולא היו סידורים חדשים, מי שהיה לו סידור היה מאושר כי לא היו בנמצא סידורים חדשים. המורה שלי התקשר למסיל"ה  ודיבר עם הרב לביא, שכנע אותו רבות ולחץ עליו עד שיצא הסידור בנוסח ספרדי. אגב, כיום רוב רובם של העיוורים משתמשים בנוסח הזה".

"הספרייה לא תיסגר, בעז"ה", אומר לביא בביטחון מוצק, "כל מי שיוכל לעזור בצורה כלשהי - להפעיל קשרים במשרדי ממשלה או אפילו תרומה, יבורך".

ניתן ליצור קשר עם לביא בטל 050-4148208 או במשרדי מסיל"ה

תגיות:עיווריםספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה