הלכה

פינת ההלכה: גילוח בתער ובמכונת גילוח

הנה בדורות האחרונים נכנס חידוש בתחום זה של גילוח הזקן, על ידי מכונת גילוח, והגם שהיו מגדולי ישראל שאסרו בתכלית את השימוש במכונה זו, העיקר להלכה להקל, מהטעם שאף שאסור לגלח הזקן בסכין, מכל מקום לגלח במספריים, אף שהוא נראה אחר כך כמו שגילח בסכין - מותר

  • י"ב חשון התשע"ד
אא

נאמר בתורה: "ולא תשחית את פאת זקנך". ובגמרא במסכת מכות אמרו, שאינו חייב אלא אם יגלח זקנו בתער (היינו סכין), ושיהיה זה גילוח שיש בו השחתה, אבל גילוח במספריים, אף על פי שנראה הגילוח כעין תער, אין בזה איסור מן הדין. ומכל מקום כתב הריטב"א: "ופאת זקנם לא יגלחו, ומשורת הדין כל שהוא מגלח במספריים אפילו כעין תער מותר, אבל מדת חסידים שלא לעשות כן מפני חשד הרואים, וכן ראוי לעשות". וכן דעת רוב רבותינו הראשונים והשולחן ערוך. אבל לגלח שיער הזקן בסכין ממש, יש בזה איסור חמור מאד מן התורה, ומי שעושה כן אין להעלותו כשליח ציבור להוציא את הרבים ידי חובתם, מפני שהוא עובר בשאט נפש על אחד הדינים החמורים בתורה.

והנה בדורות האחרונים נכנס חידוש בתחום זה של גילוח הזקן, על ידי מכונת גילוח, והגם שהיו מגדולי ישראל שאסרו בתכלית את השימוש במכונה זו, העיקר להלכה להקל, מהטעם שאף שאסור לגלח הזקן בסכין, מכל מקום לגלח במספריים, אף שהוא נראה אחר כך כמו שגילח בסכין. ומאחר ודרך הפעולה של רוב מכונות הגילוח היא באמצעות שני חלקים, סכין וכנגדו מתכת אחרת, וכאשר נפגשת הסכין המסתובבת בשערה, אין היא חותכת אותה אלא, בהפגשה במתכת שכנגדה, והשערה נלחצת ביניהם ונחתכת, ואם כן נראה שזה ממש כעין פעולת המספריים שכתבנו שמותר לגלח הזקן באופן כזה אף שהוא נראה כעין תער.

אולם במכונות הגילוח הקיימות בשנים האחרונות, נוצרה בעיה חדשה. כיוון שיצרני המכונות שואפים שהגילוח במכונה יהיה כמה שיותר חלק, הם מייצרים את המכונה כך שסכיני הגילוח יהיו צמודים עד כמה שניתן לעור הפנים, ולפיכך החלו לייצר רשת גמישה, שגורמת לשערה להחתך ע"י הסכין – בלי עזרת הרשת, בדיוק כפעולת התער האסור מן התורה. ולכן יש מגדולי הפוסקים שהעירו שראוי לא להשתמש בכלל במכונות אלו, ויש אחרים שהקלו בזה מסברות אחרות.

ולעניין הלכה, כתב מרן רבינו עובדיה יוסף שליט"א, שהמיקל להשתמש במכונת גילוח במקום צורך גדול, כגון מסיבות של פרנסה, או מחמת שעלול הדבר לעורר מחלוקת בבית, יש לו על מה שיסמוך, אך זאת בתנאי שיזהר שלא להדק את המכונה אל עור הפנים. ומכל מקום, נכון מאד למי שיש לו את האפשרות, שיגלח זקנו במכונה שאין בה חשש כזה, כגון שידוע בלי ספק שאין היא מגלחת את השיער עד השורש, אלא משאירה מעט ממנו. או ינהג באופן הטוב ביותר, שישאיר אפילו מעט משיער הזקן בצורה נאה ומסודרת, ובזה ידי חובת כל הדעות.

תגיות:גילוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה