בריאות ותזונה

אז מה עושים עם כוסמת?

רבים שאלוני כיצד יש לצרוך את הכוסמת, ומה בכלל ניתן להכין ממנה. תשובתי היא, שיש להתייחס לכוסמת כמו לאורז. כל מה שרציתם לדעת על הכוסמת

אא

כשאני מציע למטופלים לשלב בתפריט שלהם את הכוסמת, הם פוקחים זוג עיניים ושואלים: "מה זה כוסמת?". אכן, גרגרי הכוסמת אינם מוכרים ולכן אערוך במאמרי זה היכרות עם מזון איכותי זה. ראשית אציין, שהכוסמת בה עוסק המאמר אינה הכוסמת המקראית שכפי הנראה היא חיטת ה'כוסמין' שכיום די נפוצה.

ניתן למצוא שני סוגי כוסמת: כוסמת קלויה שצבעה חום וכוסמת שאינה קלויה שצבעה ירקרק בהיר והיא כמובן טבעית. טעם הכוסמת הקלויה עמוק וכבד, ולעומת זאת טעם הכוסמת הירקרק עדין וטעים.

הכוסמת מכילה ערכים תזונתיים רבים. יש כמובן לציין שאם מנביטים את הכוסמת, הערך התזונתי שלה עולה מאוד. אתן מספר דוגמאות לרכיבים התזונתיים המצויים בה:

חלבון - הכוסמת מכילה כמות גבוהה של חלבון. החלבון מורכב מ-22 חומצות אמיניות המהוות אבני הבניין של החלבון. תשע חומצות אמיניות הנקראות חיוניות, כלומר שאין הגוף יכול לבנות ויש לקבלן מהמזון. שאר החומצות האמיניות יודע הגוף לבנות בעצמו. החלבון שבכוסמת נחשב לחלבון מלא בשל העובדה שהוא מכיל את כל 9 החומצות האמיניות החיוניות. 

מינרלים וויטמינים - הכוסמת מכילה גם שפע של ברזל, מגנזיום, אשלגן, סלניום, סוגים שונים של ויטמיני B, סיבים תזונתיים ועוד. 

גלוטן – (בדומה לקינואה) אף הכוסמת מהווה בשורה לחולי הצליאק ולאלו הרגישים לחיטה בשל העובדה שאינה מכילה גלוטן.   

סוכרתיים – (בדומה לקינואה) אף הכוסמת מתאים לאכילה לסוכרתיים בשל העובדה שהאינדקס הגליקמי שלה יחסית נמוך. כמו כן, בשל העובדה שהסיבים התזונתיים שבה מסייעים לאיזון רמות הסוכר בדם ובכך מונעים קפיצות סוכר קיצוניות למעלה ולמטה.

רבים שאלוני כיצד יש לצרוך את הכוסמת, ומה בכלל ניתן להכין ממנה. תשובתי היא, שיש להתייחס לכוסמת כמו לאורז. יש לבשלה כאורז וניתן להכין ממנה תבשילים רבים כגון מרקים שונים, קציצות, פשטידות בתנור, סלטים קרים וכדומה. 

המלצה שלי, נסו את הכוסמת ובעיקר הירקרקה ולא תתאכזבו. לבריאות!

אליהו שכטר הוא איירידיולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותכוסמת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה