פרשת בא

מה בין הלב לירח?

שאלוקים מניח את יסודות הבניין של עם ישראל כעם - דבר ראשון הוא נותן את מצוות קידוש החודש. אלוקים יודע שמאוד קשה לאדם להיות מושלם - ובפרט כשהוא עדיין בראשית דרכו הרוחנית

אא

קרן אור מפציעה בקצה מנהרת הגלות, ופעמי גאולת עם ישראל מתחילים להישמע. בטרם הביא אלוקים על פרעה והמצרים את המכה האחרונה – מכת בכורות, מצווה אלוקים למשה את המצווה הראשונה אותה ילמד את בני ישראל - "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים, רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה", אלוקים מלמד את מצוות "קידוש החודש".

מהי מצוות "קידוש החודש"? במצווה זו נאמר כי עם ישראל יקבע את לוח השנה על פי מחזור הלבנה (הירח). כידוע, הלבנה - בשונה מהשמש – הינה דינאמית ולא קבועה (איך שהיא נראית לעינינו, כמובן), פעמים היא מלאה ופעמים נסתרת לחלוטין. אומר אלוקים למשה, כשהלבנה אינה נראית סימן הוא שמסתיים חודש, וכשהיא מתחילה להיראות שוב – ב"מולד הלבנה" – כשהלבנה כביכול "נולדת" מחדש, זהו תחילתו של החודש הבא. ההשלכות חשובות עד למאוד, שהרי כל החגים והמועדים נקבעים על פי המחזוריות של הירח.

עלינו לנסות להבין, מדוע מבין כל מצוות התורה בחר אלוקים דווקא במצוות קידוש החודש להיות הראשונה שנמסרת לעם ישראל. מה כל כך מיוחד בה? נביא את דבריו של האדמו"ר מסלונים בספרו "נתיבות שלום", ונגלה רעיון מרתק – מסר מיוחד לעם החדש הנולד זה עתה.

מדוע באמת עם ישראל מבסס את לוח השנה על הירח ולא על השמש?

עם ישראל משול ללבנה. הלבנה אף פעם לא נמצאת במצב סטטי, היא "רצופת" שינויים והתחדשות. היא קטנה, וגדולה, פעמים היא מאירה בשיא כוחה, ופעמים היא נעלמת מעינינו כליל. (להבדיל מהשמש אשר משדרת עוצמה קבועה, תמיד היא בשיא כוחה ואין בה שינויים הנראים לעין אדם). אומות העולם מחשבים את החודשים על פי מחזוריות השמש, ואילו עם ישראל מונה את חודשיו על פי הלבנה. הוי אומר, עם ישראל יודע שכל "ירידה" היא בעצם לצורך "עלייה". כשם שהלבנה נסתרת מעינינו כליל ולמחרת היא מתגלית אלינו שוב, וחוזר חלילה, כך עם ישראל לדורותיו, פעמים הוא בשיא כוחו, פעמים הוא כושל, ופעמים שהוא כמעט ונעלם מעל פני מפת האנושות, אך בסופו של דבר תמיד הוא "נולד" מחדש. ינסו למחוק אותו באירופה הוא יזרח באמריקה, ינסו לגרום לו לשקוע בספרד הוא יזרח בישראל.

הדברים אמורים גם לגבי הפן האישי. היהדות איננה מתעלמת מחולשות האדם. עובדת היות האדם מורכב מגוף ונשמה – חומר ורוח, מונעת ממנו להיות במצב קבוע. אדרבא, היא גורמת לו להיות דינאמי, ונתון תמיד לשינויים, לעליות ומורדות. פעמים והאדם בירידה שלפני העלייה ופעמים שהוא בירידה שאחריה, כשמיד אחר כך הוא מתחיל בעליה הבאה.

כשאלוקים מניח את יסודות הבניין של עם ישראל כעם – דבר ראשון הוא נותן את מצוות קידוש החודש. אלוקים יודע שמאוד קשה לאדם להיות מושלם – ובפרט כשהוא עדיין בראשית דרכו הרוחנית. "שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם" (משלי כד, טז) - צדיק קרוי מי שנופל שבע פעמים ומתוך נפילות אלו הוא קם. האדם נופל וקם, מועד וקם פעם נוספת, בדיוק כאותה לבנה שמתחדשת ללא הפסקה ולא "מתרגשת" ממצבי נסיגה.

היעלמות הירח מדי חודש, מלמדת דבר נוסף. גם יהודי שנראה רחוק מאוד מנקודת האמת הפנימית שלו, גם אם חיצונית הוא נראה "לא קשור" לבורא – זה רק חיצוני... גם אצל הלבנה יש זמנים שהיא נעלמת לחלוטין, אולם אם נמתין בסבלנות יום או יומיים היא תשוב ותאיר בעוצמה רבה. כך הוא היהודי, שם בפנים, עמוק עמוק, דולק הניצוץ היהודי שלעולם, אבל לעולם, לא יכבה.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת בא – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת בא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה