לאישה

היי-טק כשר למהדרין

בלב תל אביב ממוקמת חברת הייטק מצליחה, בשינויים קלים: צוות העובדים בה כולל נשים שומרות תורה ומצוות בלבד, חדר הישיבות הוא שקוף מחשש לייחוד, והחופשות מותאמות במיוחד ללוח החגים היהודי. ראיון עם נילי דוידוביץ, מנכ"לית ומייסדת חברת ההייטק דעת

אא

ההארה הזו הגיעה לפני כמה שנים, כשנילי דוידוביץ' כבר החזיקה בעמדת מפתח כסמנכ"לית בחברת היי-טק מצליחה. היא ישבה עם כמה עובדים, בציפייה לישיבה שתתחיל, כשפתאום אחד הנוכחים ירה לאוויר שאלה מפתיעה: "איפה אתם חושבים שתהיו בעוד כחמש שנים מהיום?", כולם ענו בחצי חיוך את מה שעבר להם בראש, כולל נילי, שהיא טיפוס שאפתן מטבעו, שייחלה להתקדם ולהפוך למנכ"לית או לסמנכ"לית האמונה על 250 עובדים ולא רק 50. אבל גם אחר כך המחשבה הזו הוסיפה להעסיק אותה. "מצאתי את עצמי באמת חושבת על זה, כי בפנים זה העיר נקודה עמוקה יותר. בפרט אחר כך, כשסיפרתי על זה לחברה טובה, שאמרה לי: 'אני חושבת שבאמת כדאי שתחשבי על זה בגדול, ולא רק על עצמך. תראי מה את יכולה לתרום לסובבים אותך'. ולאט לאט, מתוך ערנות לצרכים של נשים חרדיות, כאישה חרדית בעצמי, שחזקה בטכנולוגיות ובניהול, החלטתי לשלב את זה ולהקים חברת הייטק שמעסיקה נשים חרדיות בלבד, מתוך דאגה לצורכיהן".

כך הקימה נילי דוידוביץ', את 'דעת', שהינה חברת בת לחברת ההיי-טק המצליחה 'ריל קומרס'. ב'דעת' מעסיקה דוידוביץ' נשים שומרות תורה ומצוות בלבד, וכך, כבר ארבע שנים שהחברה, הממוקמת בלב תל אביב, מציעה שירותי פיתוח ובדיקות תוכנה, שירותי בניית אתרים ופיתוח אפליקציות. במעט השנים שהחברה קיימת היא כבר הספיקה לרכוש לה מקום של כבוד בהייטק הישראלי, ולרכוש לעצמה רשימה מכובדת של לקוחות הכוללת בין היתר את 'בנק לאומי', חברות הביטוח 'כלל' ו'הראל', אתר 'ynet'של ידיעות אחרונות ואפילו Babilon'. העובדות בחברה, ארבעים במספר, רוכשות את ההשכלה שלהן כבר בסמינרים החרדיים בהן הן לומדות לתואר של משרד התעשייה, כמו סמינר לוסטיג, במכללות דתיות מובילות כמו 'מכון לב', ובהכשרה הקפדנית והמתקדמת שהן מקבלות תוך כדי עבודה במקום.

איך התעורר הצורך הזה מבחינתך? במה שונות נשים חרדיות מנשים בכלל?

"הצורך העיקרי הוא של נשים שומרות תורה ומצוות שמחפשות לעבוד בסביבה שהיא נשית בלבד, ללא שיתופיות עם גברים, מטעמי צניעות. כפועל יוצא מכך, גם מתוך הניסיון האישי שלי, אני משתדלת להתאים את התנאים בחברה לאורח החיים של אישה חרדית. אצלנו למשל אין דבר כזה שעות נוספות, עובדים רק שמונה שעות ביום, כשבחברות היי-טק היום עובדים מסביב לשעון, אין מציאות כזאת. חוץ מזה, החופשות אצלנו מתוכננות סביב החגים היהודיים וחול המועד. אישה חרדית, שבדרך כלל היא גם אמא למשפחה ברוכת ילדים, מקבלת את מלוא ההבנה אם הילד שלה חולה החודש גם בפעם השלישית; גם כשהיא צריכה לצאת לחופשות לידה, או גם אם לא נוח לה עם תוכן מסוים והיא צריכה להתייעץ עם הרב שלה על כך. את הכל אנחנו מקבלים בהבנה. מאוד חשוב לי לשמור על העובדות שלי. היה לי מקרה למשל שחברה מסוימת שעבדנו איתה, הזמינה את העובדות שלנו למסיבת יומולדת מעורבת של אחד העובדים, והן פנו אליי נבוכות. הסברתי להם בנעם שזה לא שייך, שהעובדות שלי מחפשות קשרים מקצועיים גרידא ולא קשרים אישיים, ושזה בוודאי לא אישי. מדהים שגם כשהם לא מבינים, הם תמיד מכבדים".

אילו פידבקים את מקבלת מאנשים מסביב ומלקוחות?

"חילוניים הגיבו לזה בצורה יוצאת מן הכלל, מה שמאוד הפתיע אותי אישית. קולגות שהכירו אותי התלהבו ומאוד מהר הציעו לי אפילו חדר במשרדים שלהם, כולל מזכירה, בחינם, או הדרכה לעובדות שלי אם יהיה צורך. אנשים מאוד תומכים ברעיון. לקוחות גם נוכחו לראות שהעבודה של נשים חרדיות אינה נופלת באיכותה. לקוחות שלנו הרבה פעמים מבקשים ממני הסבר, שואלים שאלות. לא מזמן חברה מסוימת ביקשה ממני להגיע לשיחת הכנה עם עובדי החברה, ולהסביר את המשמעות של השוני בעבודה מול העובדות של 'דעת', ומתוך כך עלו המון שאלות, כמו למה חרדים מביאים הרבה ילדים, או למה הבעל לומד כל היום ולא יוצא לעבוד. אני בעצם 'תיווכתי' להם את העולם החרדי. בסופו של דבר אני מקבלת המון תגובות מלקוחות שעובדים אתנו שזה לגמרי אחרת ממה שהם חשבו, שהודות לעבודה מולנו - החרדים הם כבר לא איזו סטיגמה שלילית רחוקה עבורם, אלא שמות עם פרצופים שהם מעריכים ומכבדים".

מה קורה כשאת נדרשת לדברים שנוגדים את ההלכה? הרי בכל זאת, אתן עובדות עם אינטרנט, שהרבה מגדולי ישראל יצאו נגדו. אז איך את בכל זאת מצליחה 'ללכת בין הטיפות'?

"קודם כל, יש רב שאני מתייעצת איתו באופן שוטף וצמוד על כל סוגיה שצצה. מלבד זאת, יש באמת עבודות שאני לא אקח, תכנים שאינם ראויים, כמו הימורים או אתרים למבוגרים. זה לא מתאים לנו. מה שאני כן אקח אחרי הסינון שלי, אם בכל זאת תהיה לי עובדת שתתנגד - אני מכבדת את דעתה ומשחררת אותה מהשתתפות בפרויקט הזה. ומלבד זאת, בקשר לסמארטפונים - אנחנו מפתחות אפליקציות בעלות תוכן ניאטרלי בלבד, כמו אתרים לחברות ביטוח ולא משחקים למשל. העובדות אצלי לא מחזיקות טלפונים שאינם כשרים וכדי למנוע ייחוד עם לקוחות שמגיעים לפעמים, חדר הישיבות אצלנו אפילו שקוף לחלוטין".

האם את לא חושבת, שכשאישה בוחרת לה קריירה כזאת, במהלך הזמן היא עלולה לפתוח איזשהו פער על פני בעלה, שהוא אברך ברוב המקרים?

"אני חושבת שאם יש יחסים טובים זה לא יפריע. מי שלא חי בשלום - הריב יכול להיות על זה כמו גם על דברים אחרים. מלבד זאת, אישה שמעריכה את התורה, הגמרא והלימוד - חיה עם זה מצוין כי היא מבינה שלה יש תואר בתכנות, ולבעלה יש 'תואר' בגמרא כביכול, בחכמת התורה הקדושה. כל המקרים שאני נחשפתי אליהם כאן, הם של נשים שבחרו בבעל אברך ועובדות לשם שמיים לפרנס בית של תורה, פשוט במקצוע שהן אוהבות".

האם את באופן אישי חושבת שעל כל אישה חרדית לצאת לעבוד וללמוד מקצוע?

"ממש לא! רק למי שזה מתאים ורק למי שרוצה בזה. יש לי למשל חברה שכל חלומה היה לגדל את הילדים שלה בעצמה, בבית. אז מבחינתי זה מצוין, שתעשה מה שגורם לה סיפוק ועושה לה טוב".

תגיות:היי טקחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה