ראש השנה

שאלות ותשובות בנושא ראש השנה

כיצד ניתן לשמור את החג בסביבה חילונית? איך ניתן להתכונן לחג, כשמיד אחריו מגיעה השבת? והאם ליהודי שאינו חסיד ברסלב מומלץ לטוס לאומן?

  • ט' חשון התשע"ד
אא

כבוד הרב שלום. כבר כמה שנים טובות אני שומרת את שבת והחג כחלק מתהליך חזרה בתשובה מתמשך. כל הסביבה שלי חילונית, כולל המשפחה והחבר מזה שנים רבות, לו אני מתכננת להינשא. כל חג אותו סיפור - מתחילים כמה חודשים לפני לברר "מה יעשו איתי בחג". המשפחה לא יכולה לערוך את החג מחוץ לבית כי לא יהיה לי איך לחזור הביתה (אסור לנסוע...), הארוס שלי וחברים מתכננים נסיעה של כל החברה ואז מתבאסים כי "הרבנית" לא נוסעת. הם גם נוהגים ליידע אותי שזו הבעיה שלי, והם לא יתקעו בבית בגללי. זה כ"כ מתסכל אותי, ומדי שנה זה רק מתחזק. אני אמנם רואה טלויזיה בחג, אבל מאוד חשוב לי לשמור על כל היתר, ואיני מוכנה לוותר. השבוע נודע לי שראש השנה חל מרביעי ונמשך עד שבת, כמו שהיה לפני שנתיים. כבוד הרב, אני חייבת את עזרתך. בבקשה, תחזק אותי ותדגיש בעיניי כמה זה חשוב. אני חייבת כמה מילות עידוד.

שלום לך, בת ישראל הקדושה והיקרה. אשרייך שאת זוכה להציל את משפחתך מחילול שבת וחג, זאת מלבד מעלתך הגדולה כמי ששומרת שבת ונעשית שותפה לקב"ה בבריאת העולם. בכך תזכי לנחלה בלי מצרים ולחיי העולם הבא, ולמחילה על החטאים בצירוף התשובה. מעלתך גדולה יותר ממעלת מי ששומר שבת בסביבה תומכת, ואין קץ למעלת בת ישראל השומרת שבת מול כל הלחצים של הסביבה. בכל שבת ושבת מכריזים בשמיים עלייך בפני כל המלאכים בפמליא של מעלה שיבואו ויביטו בשני הצדיקה ששומרת את השבת, למרות כל הסביבה שאינה תומכת ומפריעה לך. כתוב בגמרא שהקב"ה מכריז בכל יום על מי שנמצא בסביבה אשר מקשה עליו את שמירת המצוות, ובכל זאת הוא שומר את המצוות במסירות נפש. כאשר תעלי לשמיים לאחר אריכות ימים ושנים לא תוכלי להאמין עד כמה גדול שכרך על מסירות נפשך לקב"ה, והכול בגלל הקושי האדיר. וככל שבקושי גדול יותר כך השכר גדול יותר. הקב"ה יעזור שגם ארוסך יזכה לחזור בתשובה וישמור את השבת יחד איתך, ויישב איתך בסעודות השבת ולא יטייל לבד. חשיבות מיוחדת ביותר יש לכך שתזכי למסור את נפשך למען ה ביום ראש השנה שהוא יום הדין שבו גוזרים על כל אדם מה יהיה לו בשנה הבאה לפי מעשיו ולפי צרכיו, ובוודאי בזכות זה תזכי לשנה טובה ומתוקה, ולהינצל מכל רע ולקבל רק גזירות טובות וישועות ונחמות. מעריך אותך מאוד מאוד, ומקנא בעולם הבא שלך. הלוואי יהי חלקי עימך בעולם הבא.

* * *

אחי לוחץ עליי לטוס עימו לאומן בראש השנה. על פי אמונתו, רבי נחמן מתחייב לתקן כל יהודי שמגיע אליו לקבר בראש השנה. הרב שלי דחה על הסף את הנסיעה דווקא בראש השנה, בטענה שלא יעלה על הדעת שכ-25 אלף איש יעזבו את ישראל וילכו דווקא בראש השנה לגולהאכן הוא ציין שעל פי ההלכה מותר לעזוב את הארץ ע"מ להשתטח על קבר של צדיק, אבל בראש השנה ממילא כל הצדיקים נמצאים בירושלים. אני מבולבל ואשמח לתשובה מהירה.

שלום וברכה. אם אינך חסיד ברסלבי מובהק, הרי ששהיה בארץ ישראל נחשבת למצווה גדולה, וידועים דברי הפוסקים על העניין להרבות זכויות בימים אלו. חסידי ברסלב, בהוראת רבותיהם, משתדלים לנסוע לאומן בראש השנה, אם הדבר מתאפשר להם מבחינה כספית ומשפחתית (וכמובן, רק באופן שאין הדבר פוגע באחרים, חס ושלום).

למה חוגגים את ראש השנה במשך יומיים ולא יום אחד?

הסיבה בפשט היא שכיוון שבזמן בית המקדש קבעו את ראש השנה לפי ראיה של עדים, וראש השנה חל בראש חודש, היה ספק שמא יגיעו עדים באמצע היום ויתברר שהיום זה ראש השנה. אבל חז''ל קבעו את ראש השנה ליומיים בצורה קבועה. כיוון שהדין נמשך יומיים, כמו שאר החגים שבחו''ל נוהגים יומייםראש השנה נחגג במשך יומיים גם ליושבי ארץ ישראל. היום הראשון הוא דין קשה, ובמהלכו בוחנים כל אדם ואדם ביחידות האם ראוי לחיים. מבואר בספרים שהרוב אינם יוצאים זכאים בדין של היום הראשון. היום השני הוא דין חלש, שבו בוחנים את האדם ביחס לכלל - האם הוא עוזר לאחרים, שייך לכלל ישראל, מסייע לכלל וכו. בדין הזה יותר קל לזכות. לדוגמה, אפילו אם מישהו חלילה אינו ראוי לחיים, אבל בגלל שהוא מתנדב פעם בשבוע להסיע זקנים לתפילה, הוא יזכה לחיים בשביל אותו זקן שצריך לסיוע לתפילה, על כל המשתמע מזה.

לכן עצה טובה לזכות בדין - למצוא משהו שבו אדם מתחבר לכלל, ויש בו צורך בו לטובת הציבור.

 * * *

השנה נחגוג את ראש השנה ברביעי-חמישי, ומיד לאחר מכן שבת. אני צריכה להשתמש בפלטת שבת ובמיחם. הפלטה תישאר דלוקה כמובן עד מוצ''ש, אבל המיחם עלול להתרוקן. מה עושים, ואיך מדליקים נרות שבת? ומה זה עירוב תבשילים?

שלום וברכה! בחג מותר לבשל לשבת, כמו שאבאר בהמשך. על כן יש לך לחמם ביום שישי מים על הגז, ולשפוך את המים הרותחים לתוך המיחם לצורך השבת.

נרות שבת יש להדליק ביום שישי לפני השקיעה, מאש שדולקת כבר, והדרך הפרקטית ביותר להשארת אש דולקת, היא ע''י נר נשמה של 72 שעות, ובכך יהיה לך אש להדלקת הנרות בלילה השני של ראש השנה ולשבת. מותר להדליק גפרור מנר הנשמה, ולהדליק בו את הנרות, אך אין לכבותו, אלא מניחים אותו בנחת ויכבה מאליו.

מה שהותר לבשל מהחג לשבת לא הותר אלא אם כן עשו עירוב תבשילין. דהיינו לוקחים בערב החג מאפה ותבשיל, כגון חלה וביצה מבושלת, או שני תבשילים, מייחדים אותם לאכילה בשבת, מברכים את הברכה כנדפס בכל סידור ומחזור, ומוסיפים לומר את הנוסח הנדפס שם. ועל ידי כך נחשב כאילו התחלנו מערב החג להכין את צרכי השבת, ומותר להמשיך לבשל בחג לצורך שבת. אך אין זה מתיר להכין מיום חמישי ליום שישי (היום השני של ראש השנה), ולא מיום חמישי לשבת.

תגיות:ראש השנההלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה