סוכות

שו"ת סוכות - השאלות המעניינות

האם מותר לאכול בסוכות מחוץ לסוכה? האם ניתן להעביר מאש לאש במהלך החג? ועד כמה יש להימנע מעבודה בחול המועד? שו"ת סוכות

  • ט' חשון התשע"ד
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שלום. האם בסוכות אפשר להעביר אש לאש ולבשל (כמו בראש השנה) או שעלי לנהוג כבשבת - להשאיר אוכל בפלטה ולהשתמש בשעון שבת?

שלום וברכה. בחג הסוכות, כבכל חג, מותר להעביר אש ולבשל. אולם כאשר חג הסוכות חל בשבת, נוהגות בו כל הלכות שבת כרגיל, ואין לבשל או להעביר אש. הדברים אמורים גם לגבי שמחת תורה.

* * *

שלום כבוד הרב. רציתי לדעת האם מותר לקנות מוצרי איפור וטיפוח בחוה"מ, לאו דוקא לשם הנאה אלא כמוצר נצרך תדיר. ומה לגבי בגדים ונעלים?

שלום וברכה. כל משא ומתן ומסחר אסור במועד. מותר לצורך המועד או כאשר יש מבצע מיוחד לימים אלו בלבד, שאז זה מוגדר כדבר האבד.

* * *

אצלי בבית לא רוצים לעשות סוכה, ואני היחידה שמקפידה... רציתי לשאול - האם אפשר בכלל לעשות את חג סוכות בלי סוכה?

שלום וברכה. נשים פטורות לגמרי מסוכה. את כל סעודות והלכות החג תוכלי לעשות כרגיל ללא סוכה.

* * *

קרוב משפחה שלי חוגג בר מצווה לבנו בחול המועד סוכות. מהו הדין לגבי סוכה, ומה מותר לאכול באולם בלי סוכה? או אולי שמא אסור כלל לאכול?

שלום וברכה. לנשים מותר לאכול הכול מחוץ לסוכה. לגבר מותר רק לשתות מים ולאכול פירות, דגים ובשר, מבלי לאכול לחם או מזונות. ראוי לנסות ולשכנע את בעל האירוע שלא יחגוג את כניסת בנו למצוות באיסור, וימתין עד לאחר הסוכות או לחלופין ימצא אולם שבקרבתו נבנתה סוכה.

* * *

מהו הטעם הפשטני לנענוע ארבעת המינים (טעמים מדרשים כבר מוכרים לנו, כולל דברי הרמח"ל שנוצחים ע"י כך במלחמה, עשיית חורים בשמיים להורדת גשמים, 4 המינים כמשל לסוגי אנשים, יצירת אחדות). יתכן שההנחה שלי אינה נכונה כלל, ואין טעם פשטני אלא בגדר "חוק" כמו פרה אדומה.

שלום וברכה. הטעם על פי הפשט, מכיון שסוכות הוא זמן שמחתנו כמפורש בתורה, לכן נוטלים את המינים הללו ומנענעים בהם. נענוע ענפי עצים היה ביטוי שמחה רווח בתקופת המקרא, ככתוב אצל דוד המלך כשהעלו את ארון הברית לעיר דוד, שדוד וסובביו שמחו ושימחו "במנענעים" (ספר שמואל ב). בנוסף לכך כתוב בספר החינוך (מצוה שכד) בזה הלשון: "משרשי המצווה. הקדמה, כבר כתבתי לך בני כמה פעמים במה שקדם, שהאדם נפעל כפי פעולותיו שיעשה תמיד, ורעיוניו וכל עשתונותיו נתפשות אחרי פועל ידיו, אם טוב ואם רע. ועל כן כי רצה המקום לזכות עמו ישראל אשר בחר הרבה להם מצוות, להיות נפשם מתפעלת בהן לטובה תמיד כל היום: ומכלל המצוות שציוונו להתפיש מחשבתנו בעבודתו בטהרה היא מצות התפילין, להיותן מונחין כנגד איברי האדם הידועים בו למשכן השכל והם הלב והמוח, ומתוך פעלו זה תמיד ייחד כל מחשבותיו לטוב, ויזכור ויזהר תמיד כל היום לכוון כל מעשיו ביושר ובצדק: וכמו כן מצות הלולב עם שלשת מיניו מזה השורש היא, לפי שימי החג הם ימי שמחה גדולה לישראל, כי הוא עת אסיפת התבואות ופירות האילן בבית, ואז ישמחו בני אדם שמחה רבה, ומפני כן נקרא חג האסיף, וצוה האל לעמו לעשות לפניו חג באותו העת, לזכותם להיות עיקר השמחה לשמו. ובהיות השמחה מושכת החומר הרבה ומשכחת ממנו יראת אלוהים בעת ההיא, ציוונו השם לקחת בין ידינו דברים המזכירים אותנו כי כל שמחת לבנו לשמו ולכבודו. והיה מרצונו להיות המזכיר מין המשמח, כמו שהעת עת שמחה, כי צדק כל אמרי פיו, וידוע מצד הטבע כי ארבעה המינין כולם משמחי לב רואיהם".

* * *

שלום רב. אני עובד דרך כח אדם בבנק הפועלים. שאלתי היא לגבי העבודה במהלך השבוע - ימי חול המועד. הייתי ביומיים חופש (חופשת מחלה) לאחר יוה"כ, ואני בספק אם היו מאשרים לי בכח אדם לקחת ימי חופשה במשך 5 ימים רצופים במהלך ימי חול המועד, לאחר ש"נעדרתי" יומיים מהעבודה. עם זאת, למען ההגינות אומר, שלא שאלתי אותם. האם מותר לי להמשיך לעבוד במהלך השבוע או שאני צריך להזדרז לנסות לקחת חופש בהקדם? (העבודה שלי כולל הפקדת מזומן, הפקדת שיקים, משיכת מזומן, משיכת שיקים, ביצוע תשלומי שוברים, מילוי טפסי הוראות קבע, משיכת/ סגירת פיקדונות וכו´.)

שלום וברכה. תנסה לקבל חופש מהעבודה, ואם לא תקבל את החופשה המיוחלת - מותר לך לעבוד בדברים אלו בחול המועד.

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי.

תגיות:סוכותהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה