מי אוהבת את השבת?

נראה שהאכפתיות בכל הנוגע לצביון השבת בישראל חוצה מגזרים והשקפות עולם. בשבוע האחרון הרעיפה שלי יחימוביץ, יו"ר מפלגת העבודה, שבחים רבים על השבת היהודית ונגד פתיחת מרכזי קניות בשבת. "זה לא מאבק חילוני-חרדי. זה רק על כסף, שלא לומר חמדנות", הסבירה

אא

בשבוע האחרון הוזמנה שלי יחימוביץ, יו"ר מפלגת העבודה, למכללת קריית אונו החרדית, במסגרת בימת השיח הציבורי שמתקיימת מדי שבוע, במסגרתה מתנהלים דיונים פתוחים בין אישי ציבור וח"כים לבין הסטודנטים החרדים. במפגש השתתפו כ-200 סטודנטיות חרדיות, ובמהלכו התבטאה יחימוביץ באופן נלהב בעד הקפדה על כבוד השבת במרחב הציבורי.

"השבת היא המתנה הגדולה ביותר שהיהדות נתנה לאנושות", אמרה יחימוביץ במהלך הדיון. "זה חוק סוציאלי ממדרגה ראשונה. תמיד מדברים על סטטוס קוו. הסטטוס קוו מאותגר כל הזמן על ידי שני הצדדים, כך למשל קרוב ל-600,000 איש עובדים כיום בשבת, רבים מהם כנגד רצונם, בשכר שעתי נצלני, בלי יום מנוחה חלופי. זה לא מאבק על חופש אלא דווקא על שעבוד של האחר ורגרסיה מאוד גדולה בעולם העבודה".

מתפלאים? אין זו הפעם הראשונה שיחימוביץ מתבטאת בצורה חיובית שכזו כלפי השבת. למעשה היסטוריית האהדה שלה כלפי השבת כבר מוכרת היטב. היא למשל כבר ידועה כחברת כנסת המתנגדת נחרצות לפתיחת בתי עסק בשבתות. לפני כחצי שנה, בעיצומה של הסערה סביב מפעל ההיי- טק אינטל בירושלים, שבו הועסקו עובדים בשבת, היא השמיעה הצהרה נחרצת בעניין בראיון לרדיו קול חי: "הייתי רוצה שחילונים יפגינו מול עסקים שפתוחים בשבתות. שיפגינו נגד ניצול עובדים. לצערי הדבר הזה לא קורה, ובלי קשר לכך שהוא ציווי דתי, הוא החוק הסוציאלי המופלא ביותר שחוקק מאז ומעולם.

גם בבלוג שלה, שבו היא נוהגת לשתף בדעותיה האישיות כתבה כבר לפני כארבע שנים: "שורשיו ההיסטוריים של היום הזה נעוצים במקורות שלנו, בשמור את יום השבת לקדשו. זה ציווי סוציאלי בן אלפי שנים, נאור באופן בלתי נתפס, נוכח העובדה שנכתב בתקופה שהיו נהוגים בה עבדות ושיעבוד האחר. לפי הציווי, לאדם - לכל אדם - יש זכות ליום מנוחה אחד בשבוע. ולא רק לגביר אלא גם לעבד, לאמה, לגר, ואפילו לבהמה".

יחימוביץ אומנם מגדירה את עצמה כ"חילונית גמורה" אולם מסבירה את גישתה דווקא מהמקום הזה. כך כתבה בספרה "אנחנו", שראה אור בשנה האחרונה, ועוסק במשנתה החברתית- כלכלית: "החופש שלי כחילונית לקנות נעלי התעמלות בשבת אינו מצדיק את שעבודו של העובד העני, את הרס העסקים הקטנים ואת אובדן יום המנוחה של הציבור בישראל. זה לא מאבק חילוני-חרדי. זה רק על כסף, שלא לומר חמדנות. מנוע אדיר של עשיית רווחים מונח על כתפיהם של העובדים ושל העסקים הקטנים. בואו נפעיל מעתה בקרה מצפונית-חילונית כשאנחנו רואים אנשים שעובדים בשבת".

עוד היא מוסיפה: "רוב העובדים בשבת אינם עושים זאת מבחירה. הם פשוט לא יתקבלו לעבודה אם לא יתחייבו לעבודה בשבת. חלק ניכר מהם לא יקבלו שיפוי כחוק בגין העבודה בשבת, וגם לא יום מנוחה חלופי. מה שקיבל העבד לפני אלפי שנים בצווי מוסרי מאין כמותו, לא מקבלת היום הקופאית ממגדל העמק. ואגב, גם לא איש ההיי-טק. לו ולמעסיקו ברור שגם כשהוא בבית, בשבת, הוא ימשיך לראות את מסך המחשב יותר מאשר את ילדיו. הרי הוא מועסק בחוזה גלובלי, שמפקיע מהעובד את זכויותיו הבסיסיות והחוקיות, לרבות הזכות ליום מנוחה שבועי. חנות מכולת שכונתית לא תיפתח בשבת, גם לא חנות בגדים. בינתיים, ייסעו הקונים בשבת לקניון, וביום ראשון כבר לא יגיעו לחנות השכונתית. ריכוז המסחר בידי עסקי ענק והרעבת העסקים הקטנים, הוא פוגעני - לא רק כלפי בעל העסק הקטן, אלא גם כלפי עובדיו ובעיקר כלפי המשק כולו".

גם לפני כשבוע, במהלך דיון על הפעלת קווי התחבורה בשבת באזור גוש דן, טרחה יחימוביץ לנקוט עמדה ברורה וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה את דעתה האישית:" לא אצביע בעד חוק התחבורה בשבת של זהבה גלאון וניצן הורוביץ. הוא קיצוני, פוגעני כלפי עובדים, והופך את השבת - יום מנוחה עם ערך סוציאלי עצום - ליום חול, על כל המשתמע מכך. החוק ממילא לא יעבור, אבל חשובה לי האמירה העקרונית. כבר היום נגזלת המנוחה מ- 600 אלף עובדים עניים, שמועסקים בעל כורחם. שבת עם תחבורה מלאה היא שבת רועשת, מזהמת, מנצלת נהגים שיהיו עובדי קבלן, ואף תביא לפתיחת מקומות עבודה נוספים, ותהיה בה פגיעה חברתית עמוקה".

 

תגיות:שלי יחימוביץשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה