שבת

הלכות כבישה ועיבוד בשבת

האם מותר להמליח ירקות? האם מותר להוסיף מלח לסלט ירקות, והאם מותר להמליח מלפפונים לאורחים?

אא

המלחת ירקות

באיזה אופן אפשר לתת בשבת מלח על מלפפונים או עגבניות?

בשו"ע (בסימן שכ"א סעיף ג' וד') מבואר שאם רוצה למלוח ארבע או חמש חתיכות צנון בשבת, אסור. ובמשנ"ב (שם ס"ק ט"ו) הביא שנחלקו הראשונים בטעם הדבר: לשיטת הרמב"ם משום שנראה כ"כובש כבשים" וכבוש כמבושל, ולדעת רש"י טעם האיסור מפני שע"י המלח מתקשים חתיכות הצנון והוי תיקון ודמי למעבד. והשו"ע פסק שדבר זה נראה ככובש כבשים ואסור.

אולם אם נתן מעט שמן קודם נתינת המלח מוריד מכוחו של המלח לכבוש ומותר. וגם אם לא נתן מעט שמן קודם נתינת המלח, יתן מיד אחר נתינת המלח. (משנ"ב שם ס"ד י"ד)

ולגבי מלפפון, מכיון שדרך הכבישה היא גם בחתוך וגם בשלם, לכן נתינת מלח בכל צורה צריכה להיעשות רק באופן האמור לעיל.

אמנם, בעגבניות הדרך לכובשן רק כאשר הן שלמות ואין רגילות לכבוש עגבניות חתוכות, לכן מותר לתת מלח על חתיכות עגבניה גם ללא נתינת שמן תחילה. וכן הדין גם במלפפון קלוף, היות ואין הדרך לכובשו כך. (ע"פ המשנ"ב שם ס"ק י"ג).

 

החזרת מלפפונים כבושים למי המשרה שלהם

האם מותר בשבת להחזיר מלפפונים חמוצים לכלי עם מי המשרה שלהם, מכיון שבכך כובש שוב את המלפפונים?

כשם ש'אין בישול אחר בישול' (סימן שי"ח ס"ד) כך 'אין כבישה אחר כבישה' ולכן מותר להחזיר מלפפונים חמוצים וכדו' לתוך הכלי עם מי המשרה שלהם. וכל האיסור שנאמר בכבישה הוא לחדש דבר-מה במאכל, כגון 'כבישה אחר בישול' או להיפך, אבל ב'כבישה אחר כבישה' אין כל חידוש באוכל ומותר. ואם רואה שעדיין לא נגמרה כבישתם לגמרי, אסור לו להחזירם וגם לא לסגור את הצנצנת שבכך מזרז את כבישתם. (כמו לענין בישול בסימן שי"ח ס"ד ורנ"ד ס"ד ורנ"ז ס"ד. שוב ראיתי שכ"כ בשו"ת חלקת יעקב ח"ב סימן קכ"ה, וע"ע בחזו"ע שבת ד' עמוד תנ"ג).

ויש שרצו לומר כי אם מחזיר מלפפונים חמוצים לכלי, יש בעיה של שימוש חוזר בכלי שאינו טבול, או משום איסור יצירת כלי בשבת. ויש לומר שאין לחשוש לדברים אלו כיון שאם מחזיר את המלפפון שהיה כבר בכלי אינו נחשב כשימוש חדש, ולכן אין בזה יצירת כלי וכמו כן אין חיוב של טבילת כלים.

 

נתינת מלח בסלט ירקות

האם מותר לתת בשבת מלח בסלט ירקות וכדו'?

מבואר בשו"ע (סימן שכ"א סעיף ג') שאסור למלוח מספר חתיכות צנון מפני שנראה ככובש כבשים. ועל פי זה יש לומר שאסור למלוח סלט ירקות, כיון שיש בסלט סוגי ירקות שהדרך לכובשם, כגון מלפפון ובצל ונראה ככובש, ואיסור כבישה בשבת הוא משום שנראה כמבשל.1

אולם אם מקדים ונותן תחילה בסלט שמן, מכהה בכך את חוזק המלח ולכן מותר לתת אח"כ גם מלח. וגם אם נתן את המלח בראשונה, יתן מיד שמן להחליש את כח המלח ובכך אין זה נראה ככובש כבשים. (ס"ק י"ד במשנ"ב)

ויש לדעת כי מלפפון מקולף אין דרך לכובשו ומותר לתת עליו מלח, וכן עגבניה חתוכה, אבל מלפפון חתוך הדרך לכובשו ואסור. (עפ"י המשנ"ב בס"ק י"ג).

 

מליחת מלפפונים לאורחים

כבישת ירקות נאסרה בשבת ולכן אין למלוח מלפפונים אלא באופן שמולח אחד אחד ואוכל. האם יכול למלוח באופן זה ולהניח על הצלחת כדי להגיש לאורחים?

לבני ספרד מותר והוא שיקויימו שלושה תנאים: א. שמולח כל חתיכה לבד ולא שימלחם יחד. ב. שלא יגעו החתיכות זו בזו. ג. שלא ישהם זמן ארוך כדי שיזיעו הרבה, אבל לזמן מועט ומזיעין קצת מותר. (שו"ע סימן שכ"א ס"ד ומשנ"ב שם). ולבני אשכנז אין להקל, דהמנהג לטבל כל חתיכה לבד ולאוכלה, (משנ"ב שם ס"ק כ').

תגיות:הלכות שבתכבישה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה