חדשות יהדות

"אפשר להצליח גם בלי למכור את הנשמה לשטן"

הוא הרוויח טוב והיה שותף בתכניות ריאליטי רבות. אבל בעקבות תהליך התשובה שלו, ביקש דן בן חקון לתעד את סיפוריהם של אמנים שעברו תהליך דומה לשלו. ראיון עם יוצר הסדרה "חוזרים קדימה" בערוץ 1, דן בן חקון

אא

לא קשה להבחין שמאיר סוויסה, שחקן שהיה מזוהה עם תחום הבידור במשך שנים, פוסע בסגנון הפוך מזה שהרגיל את צופיו. בסדרה "חוזרים קדימה" המשודרת בימים אלו בערוץ 1, מראיין סוויסה אמנים מפורסמים רבים שמאסו בחיים ריקים מתוכן וחיפשו משמעות – בדיוק כמוהו. אלא שהפעם זה לא משחק, זו מציאות חיים. אריאל זילבר, איה קורן, גאלה קוגן, קובי אוז, דני שטג, וגילי שושן הם חלק מהמרואיינים בסדרה.

דן בן חקון הוא יוצר הסדרה - אדם מעניין ומלא תוכן, שכל מבוקשו להעביר לעם ישראל מסר. בן חקון, 36, מסתובב זה עשור עם מחשבות בראשו על סדרת טלוויזיה אחרת ומסביר מה המסר שרצה להעביר לצופים: "עבדתי הרבה בטלוויזיה. יותר מ 50% מהעבודה שלי הייתה תוכניות ריאליטי כדוגמת 'לרדת בגדול', 'הרווק', ועוד. הרווחתי טוב מאוד וזה מה שרציתי באותו זמן – כסף. מה שכן הפריע לי בתוך התעשייה הזאת, שכל המתמודדים שהגיעו להתמודד לתוכניות הללו, רוצים להיות מפורסמים. כשהתחלתי להתקרב ליהדות, רציתי להראות שאפשר להצליח גם בלי למכור את הנשמה שלך לשטן".

"הייתי בארצות הברית בטיול אחרי צבא", מספר על עצמו בן חקון. "לא ידעתי על היהדות ממש כלום. יצא והתארחתי בשבת אצל משפחה דתית. אחרי האוכל הם הקריאו דבר תורה מתוך חוברת של הרב זמיר כהן, 'תורה מן השמים'. דיברו שם על דברים שהמדע מגלה רק עכשיו והתורה גילתה מזמן, כמו מולד הירח, בעלי חיים תחת המים ועוד. הנושא הזה פתח אצלי משהו קטן שגרם לי לחשוב שמשהו בחיים שלי, לא מספיק אמיתי – אבל זה לא גרם לי לצעד כלשהו, רק עורר נקודה לא ידועה.

זמן קצר לאחר אותה שבת, הגיעו חגי תשרי. בתור בחור יהודי מישראל, היה לי כבוד למסורת, תמיד צמתי בכיפור, והפעם, ביוסטון טקסס, החלטתי שאני רוצה לפחות להתפלל ביום הקדוש הזה, להרגיש שייך. חיפשתי בית כנסת ונפלתי על בית כנסת רפורמי. מהר מאוד הבנתי שבינו לבין יהדות אין טיפת קשר, והרגשתי פחד של ממש מכך שהופכים את היהדות למשהו שהיא לא. הייתי בחור צעיר בן 21, לא ידעתי מה אני רוצה מעצמי, אבל ידעתי שאני רוצה לקחת חלק מהיהדות. החלטתי שאני מתחיל לשמור שבת - איך שאני חוזר לארץ. באמת כעבור חודשיים נחתי בישראל והתחלתי לשמור. במובנים שלי זה היה לא לצאת לבלות בשבת. כי לא באמת ידעתי מה זה אומר לשמור שבת. מאז עברו עליי עשר שנות תהליך. התחלתי לקרוא ספרים, פה הגיעה הכיפה, אחריה ציצית, ממש לאט, כל פעם משהו חדש, עד שהחלטתי לחזור לגמרי בתשובה".

(צילום: רפי בן חקון)(צילום: רפי בן חקון)

יש לדעתך קשר בין הצלחה ויהדות?

"כל האמנות שקשורה ליהדות, מוכיחה בשנים האחרונות שאפשר להצליח יותר ולמכור יותר. אלו סרטים זכו לביקורות ולרווחים גבוהים? 'המשגיחים', 'למלא את החלל' - סרטים שהצליחו מאוד והם של יוצרים דתיים".

לא נתקלת בקשיים להביא יהדות לטלוויזיה?
"האמת היא שערוץ 1 היו נפלאים",  הוא צוחק. "אני לא יודע אם מתוך כוונה או לא, אולי היו להם בעיות אחרות להתעסק בהן, הם לא הפריעו לי בכלל. 99.9%  הייתה לי יד חופשית. היו הערות מינימאליות, אך ללא התערבות בתוכן".

לא נרתעת מביקורות שליליות באתרים השונים?
"
אני אשמח לביקורות שליליות - העיקר שזה תפס כותרת, כי מי שראה את התוכנית באמת, יודע לקבל את התוכן ולהבין. אין מה לצפות בשנת 2014 שתקשורת חילונית תיתן פרגון לחרדים. והאמת היא שאחרי הביקורות הקשות, מספר הצפיות ביו טיוב עלה. את השכר הגשמי עבור הסדרה קיבלתי לפני זמן רב. עכשיו השכר שלי זה מי שרואה את הסדרה ונעשה לו טוב על הלב. הסדרה הזו פותחת לאנשים את הלב. לכולם. מי שרואה בלב נקי, אובייקטיבי, לא נשאר אדיש. יש שם תשובות להכל".

מדוע לדעתך אמנים מחפשים רוחניות ביהדות?

"אמנים מחפשים לבצע דברים בצורה הכי טובה שיש. אם זה משחק, פיסול, שירה, הם רוצים להגיע הכי קרוב שיש. מחפשים את האמת באמנות, ולכן זה מביא אותם לחיפוש מעבר לשטחיות. אם הם נתקלו בשיר של ר' יהודה הלוי, אז הם רואים אמת שעולה בכמה דרגות על זו שהם מכירים. אמן לא יכול לשקר לעצמו. בנוסף, אמן שזוכה לתהילה, בסופו של דבר חוזר לכלום, וזה גורם לו לחפש משמעות". 

תגיות:דן בן חקוןערוץ 1בעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה