הלכה

פינת ההלכה: מה כדאי ללמוד - גמרא או הלכה?

מי שיש לו ארבע שעות או יותר ללמוד בכל יום, יקבע שלוש מהן ללימוד ההלכה, והשאר ללימוד הגמרא והראשונים כאשר תשיג ידו

אא

שאלה: מה ראוי ונכון ללמוד בזמן שנקבע לתלמוד תורה?

תשובה: נאמר במסכת קידושין (דף ל.): "אמר רבי יהושע בן חנניה, לעולם יחלק אדם את זמן הלימוד שלו לשלושה חלקים, שליש במקרא (חומש) שליש במשנה ושליש בתלמוד (גמרא)". ומרן הבית יוסף (סימן רמו) כתב בשם רבינו הרמ"ה, שלא אמרו רבותינו לחלק את הזמן לשלושה חלקים למקרא, למשנה ולתלמוד, אלא לבני הדורות הראשונים, שהיה ליבם פתוח כפתחו של אולם, והיו מספיקים ללמוד משנה ותלמוד בשני שליש מזמנם. אבל אנו, די לנו בלימוד מקרא (חומש) בילדותינו, והלוואי שיספיקו שאר ימינו כולם למשנה ולתלמוד.

וביאור הדברים הוא, שמפני שבדורות האחרונים נחלשו הבריות, ואינם מספיקים ללמוד אפילו בזמן מרובה מה שהיו הראשונים לומדים בזמן קצר, לפיכך אם נוציא שליש מזמנינו על לימוד המקרא, לא נוכל לבוא לידי לימוד הלכה למעשה. לכן כתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א שהנכון הוא להשקיע את רוב הזמן בספרים העוסקים בלימוד הלכה למעשה. אמנם בתחילת דרכו של האדם, נכון שיחלק את זמנו גם ללימוד מקרא ומשנה וגמרא, כדי שידע את דרך פסיקת ההלכה, ללמוד דבר מתוך דבר, אבל כשיגדל בתורה יפנה כל עסקו ללמוד תלמוד ופוסקים, ולעתים מזומנות יקרא המקרא וישנה המשנה, כדי שלא ישכח דבר מדיני התורה.כתב עוד מרן הרב שליט"א, שבעלי בתים שאין להם פנאי ללמוד יותר משעתיים-שלוש בכל יום, לא ילמדו אלא הלכה למעשה מתוך השולחן ערוך ונושאי כליו שמפיהם אנו חיים, שזהו שורש ועיקר הלימוד בתורתנו הקדושה, לדעת מה יעשה ישראל (כלומר לדעת איך צריך יהודי לנהוג), ואינם יוצאים כלל ידי חובת מצוות תלמוד תורה בלימוד המשנה והגמרא, כי אין למדים הלכה מפני תלמוד, וכן מה שאמרו (בנדה עג.) "כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא", היינו הלכות פסוקות.

אבל הלומדים "דף יומי" בלבד מהתלמוד שלנו, אינם יוצאים בזה ידי חובת מצוות תלמוד תורה, שהרי כתב רבינו מהר"י בן מיגאש (רבו של הרמב"ם) שאין בימינו מי שיוכל לפסוק הלכה מפי התלמוד, אלא רק על פי פסקי הגאונים. ואותם המדמים בנפשם להורות מפני חוזק עיונם בתלמוד (אותם הסבורים שהם יכולים להורות לגודל חכמתם ישר מן התלמוד) ראוי למנעם מזה, שאין בזמנינו מי שהוא ראוי לכך, וכן דעת הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א.

אולם מי שיש לו ארבע שעות או יותר ללמוד בכל יום, יקבע שלוש מהן ללימוד ההלכה, והשאר ללימוד הגמרא והראשונים כאשר תשיג ידו. ויש להוסיף, שאם מחמת קושי בלימוד וכדומה, אינו מסוגל להשקיע רוב זמן לימודו בלימוד הלכה למעשה, ישאל תלמיד חכם כיצד עליו לחלק את זמנו ובאיזה ספרים עליו ללמוד.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

תגיות:הלכהגמראלימודתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה