חדשות יהדות

אזעקה נשמעת בישיבה: לברוח או להמשיך ללמוד?

עשרות שאלות אודות המצב הביטחוני הגיעו לביתו של הגראי"ל שטיינמן שליט"א. מה ענה הרב לראש הישיבה ששאל אם להפסיק את השיעור הכללי? וכן במה צריכים להתחזק לומדי התורה והמון העם?

אא

ביתו של הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן בעיר בני ברק (צילום: פלאש 90)ביתו של הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן בעיר בני ברק (צילום: פלאש 90)

עשרות שאלות אודות המצב הביטחוני הגיעו מאז תחילת ימי מבצע "צוק איתן" לביתו של הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן שליט"א. אנשים מודאגים עבור עצמם, או בני משפחותיהם, ביקשו לדעת בעיקר, מה עושים כאשר נשמעת אזעקה? האם עוצרים את לימוד התורה? האם עוזבים את היכל הישיבה? ועל העובדה שאנחנו רואים כל כך הרבה ניסים מלמעלה, אמר הרב: "מכריזים משמים - רבי יהודי תחזור כבר בתשובה".

הגאון רבי משה יהודה שניידר, הלומד חברותא עם הרב שטיינמן, פרסם חלק מהתשובות שענה הרב לשואלים, מתוך הדגשה ברורה שישנן תשובות שעשויות להשתנות במקרים מסוימים ולשואלים כאלו ואחרים, לפיכך אין להקיש בין מקרים. בכל פעם שמגיעה שאלה, היא נדרשת לעיון נרחב ובהתאם לתנאים רבים, לכן כל שאלה, גם אם נראית זהה לשניה, היא אינדיבידואלית, וכל מקרה לגופו.

כאשר נשמעת אזעקה באמצע הסדר בישיבה, צריך להפסיק את הלימוד ולצאת למרחב מוגן? נשאל הרב על ידי מספר רבנים בישיבות שונות? "ולא הסכים להקל שלא להפסיק את הלימוד", כך פרסם הרב שניידר.

"האם להפסיק באמצע שיעור כללי"? שאל אחד מראשי הישיבות. ענה לו הרב: "וכי שיעור כללי דוחה פיקוח נפש?"

ומה בעניין של תורה מגנא ומצלא? ענה על כך הרב: "אולי זה רק למי שלומד תורה 'לשמה', ואיננו יכולים לומר שלומדים לשמה..."

"אם וכאשר נשמעת אזעקה ולומדי התורה בהיכל אינם שומעים אותה, צריכים להפסיק אותם מלימודם"? שאל משגיח בישיבה פלונית. השיב הרב:  "אם לא שומעים, כנראה שמשמים יודעים שזה לא נוגע להם". ובאותו עניין ענה למשגיח אחר, שמדובר בשאלות של פיקוח נפש, ולא פשוט להכריע בהן. כך גם ענה לאדם שאמר שאינו רוצה לצאת מבית המדרש בזמן אזעקה: "ואם חלילה וחס יקרה משהו?"

"במה צריכים להתחזק"? שאלו עשרות אנשים מודאגים. "בני תורה צריכים להתחזק בעניין שמירת הדיבור, כי עיקר עיסוקם הוא 'בפה', ולהמון העם יש להתחזק בשמירת השבת". ענה הרב שטיינמן.

תגיות:צוק איתןאזעקותישיבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה