חדשות בארץ

טרור ברמת שלמה

כך הפכו תושבי שכונת רמת שלמה בירושלים, הסמוכה לרכס שועפאט, שממנו נחטף הנער הערבי ונרצח, לבני ערובה של פורעים ערביים משועפאט, שלעתים מטילים את אימתם על תושבי השכונה ומתנכלים להם

אא

"עקב המאורעות הקשים בימים האחרונים, נתבקשנו על ידי הרבנים להודיע כי בכל בית כנסת יהיה לפחות מכשיר סלולארי אחד זמין, ולהודיע למשטרה על כל תנועה חשודה. כמו כן, רצוי שבכל בית כנסת יהיה נושא נשק, ויש לאסור על הילדים לצאת מהבתים ללא כל השגחה".

הודעה זו קידמה את פניהם של אלפי מתפללים בליל שבת האחרון, לא בהתנחלות יצהר או ביישוב תפוח, אלא בשכונת רמת שלמה שבצפון ירושלים. שכונה חרדית למהדרין, שמעולם לא נטען כי מדובר בהתנחלות או באדמות פלסטיניות. שכונה ככל השכונות החרדיות בעיר שחוברה לה יחדיו.

שכונת רמת שלמה, ירושלים (צילום: פלאש 90)שכונת רמת שלמה, ירושלים (צילום: פלאש 90)

ירושלים בוערת

ירושלים בוערת מאז רציחתו של הנער הפלסטיני. ימים לא קלים חווים שוטרי משטרת ירושלים, המתמודדים עם התפרעויות של ערבים בכל החזיתות, משכונת גילה שבדרום, ועד רמת שלמה שבצפון. ימים אשר מזכירים להם כי אינתיפאדה שלישית בפתח, מסוכנת יותר ממה שחווינו עד כה. היטיב להגדיר זאת בזמנו ראש הממשלה המנוח אריאל שרון ז"ל: עוד נתגעגע לימי הסכינאות והאבנים.

אכן, אם מחורבותיה של עזה הופכים את חייהם של תושבי הדרום לגיהינום, אז מהשכונות הערביות בפאתי ירושלים, מטילים הערבים את אימתם על תושבי הבירה, בהשלכת רימונים וחזיזים שנועדו לפגוע ולהרוג. כאלו הם חיי העם היושב בציון, הנרדפים על אדמתם בעקבתא דמשיחא.

כיצד הפכה שכונת "רמת שלמה" השלווה למוקד חיכוך נוסף בין יהודים לערבים והצטרפה לשכונות נוספות הגובלות בשכונות ערביות, כמו: הר חומה, גילה והעיר העתיקה?

לפני כשני עשורים לערך, ביקש ראש העיר דאז טדי קולק, להקים את "איצטדיון טדי" סמוך לשכונת שועפאט הערבית. ההתנגדות של תושבי שכונת רמות הסמוכה הייתה עזה, הם חששו כי בניית האצטדיון תשליך על אופייה של השכונה העומדת להיבנות במקום, לימים שכונת רמת שלמה.

"באותם ימים כיהן כשר הפנים יו"ר תנועת ש"ס ח"כ הרב אריה דרעי, שהציע לראש העיר טדי קולק, להעתיק את האצטדיון לשכונת מלחה, ובתמורה לכך, יאשר משרד הפנים את ההקצאה", מספר ר' משה עידן, שהיה בין מקימי השכונה באותם ימים, והוביל את הקמת הקריות הספרדיות, במרכזן קריית "עטרה ליושנה".

שר הפנים דאז, הרב אריה דרעי, התעקש שלא לקפח את הציבור הספרדי בהקצאות, וכיום מונים תושבי השכונה למעלה מ-40% ספרדים, קרוב ל-40% ליטאים, וכ-20% חסידים.

כיום מתנוססים שם לתפארה תלמודי תורה וסמינרים, עשרות בתי כנסיות ובתי מדרשיות, שהמרכזיים שבהם הם מוסדות "נר יוסף" בראשותו של המרא דאתרא הגאון הרב אהרון סמדג'ה שליט"א. במרכז רוחני מפואר זה קול התורה בוקע בכל שעות היממה. כוללי אברכים בכל שעות היום, כוללי ערב, שיעורי תורה למבוגרים ונוער, כולל חצות לילה, ועוד היד נטויה.

רעולי פנים מתעמתים עם כוחות משטרה (צילום: פלאש 90)רעולי פנים מתעמתים עם כוחות משטרה (צילום: פלאש 90)

גן שעשועים מפריד בין יהודים לערבים

שכונת רמת שלמה גובלת ברכס שועפאט, ועד לפני כארבעה חודשים, גן שעשועים הפריד בין השכונה החרדית לשכונה הערבית. התושבים הערבים משקיפים ללא קושי על זאטוטים המקפצים במגלשה או מתנדנדים בנדנדה. לעתים תכופות אירעו מקרים שילדים משחקים בגן שעשועים, וילדים ערבים מצליפים בהם אבנים ללא רחמים על מנת לפגוע, וכל זה בתואנה של משחק. בדיוק כפי שישמעאל לימד את יצחק לצוד וליידות אבנים בחיות. כאשר דרשו הורי הילדים את ההתערבות המשטרה, מפני שיש כאן סכנת נפשות של ממש וכל כוונתם של אותם זורקי אבנים היא לפגוע, תוך השמעת קריאות "מוות ליהודים", השיבו השוטרים: "מה אתם רוצים, שנעצור ילדים ונערים?!" אך את הנוער הנושר ברמת שלמה, הם כן יודעים לעצור על כל תנועה חשודה.

למרבה הצער, תושבי השכונה ואף ילדיהם הורגלו בכך, בפרט כשיש מהומות קשות המתפשטות בכל רחבי ירושלים, מזרח העיר, הרובע היהודי, העיר העתיקה, שכונות גילה והר חומה, בזמנים לא שגרתיים כמו במקרה הנוכחי של חטיפת הנער ורציחתו, באופן טבעי שכונת רמת שלמה נשאבת כמו בוואקום לרשימת השכונות שבהן אחינו היהודים נופלים קורבן לידיהם של פורעים ערבים ימ"ש. והפעם יותר מתמיד, מפני שהנער הנרצח עצמו נחטף ונלקח מתוך שכונת שועפאט.

לאחרונה הגיעו הרשויות למסקנה, בזכות התערבותם של העסקנים, כי חייבים לסלול כביש חיץ שיחצוץ לחלוטין בין רמת שלמה לשכונת שועפאט, וזאת עקב ההתרעות החוזרות ונשנות על חדירות בלתי פוסקות של מחבלים לתוך השכונה, וסיורם החופשי של תושבי שועפאט בלב רמת שלמה. התוכנית יצאה לדרך, ובארבעת החודשים האחרונים החלו במלאכת התשתיות. הכביש רובו כבר נסלל, אבל על פי התוכנית, סלילתו תימשך לכל אורך השכונה עד לכביש 443, על מנת למנוע הישנות מקרים שבהם תושבי שועפאט הערבים יסתובבו בשכונה באין מפריע ויטילו את אימתם על היהודים.

כך למשל, קורה לא אחת שתושבי שועפאט מבקשים לעשות קיצור דרך ברכבם, וחוצים את השכונה היהודית, בעודם מזנקים ברכבם תוך כדי התרסה והפחדת תושבי השכונה היהודיים, המבוהלים ונסים מאימתם לבתיהם. יתירה מכך, רבים מהם רוצים לקצר את הדרך על מנת להגיע למרכז, ועוברים בלב לבה של השכונה היהודית בהוללות ובלעג וקלס כלפי תושבי השכונה, משל היו אלה ביתם ושכונתם.

רבני השכונה ובראשם הרה"ג רבי אהרון סמדג'ה שליט"א והרה"ג רבי אליהו בר שלום שליט"א, מבקשים מהתושבים להימנע מעימותים, ועושים הכול כדי להרגיע את הרוחות בכל ימות השנה. לפני כשנתיים, הייתה תקופה ממושכת של עימותים בין נערים יהודים לבין פורעים ערבים, הגר"א סמדג'ה יזם פגישה עם המוכתר של שועפאט, ויחד הגיעו להבנות ברוח טובה על הרגעת השטח מצדם של הפלסטינים, ומניעת כל התגרות מצדם של בני נוער בודדים.

 

רצח קטורזה הי"ד

ההתנכלויות והפרעות שמבצעים אנשי שועפאט בתושבי רמת שלמה, לא החלו היום וגם לא אתמול. עם הקמת השכונה, לפני כחמש עשרה שנה בערך, כאשר הבתים הראשונים החלו להיות מאוישים בראשוני היהודים שעלו להתיישב במקום, בוצע הרצח הנתעב והשפל של הקדוש דוד קטורזה הי"ד, אשר השכים עם שחר כדרכו בקודש להתפלל עם הנץ החמה, ותושבי שכונת שועפאט שעטו לעברו ורצחו אותו בדם קר. ככל הנראה עקבו אחריו כשהוא יוצא מדי יום מפתח ביתו בעלות השחר, ודקרו אותו למוות.

מאז אותו יום הלכו ובאו בתקופות שונות התנכלויות הפורעים הערבים ימ"ש. רק בשבוע שעבר עמד מחבל פלסטיני למרגלות שועפאט, והחל לירות ללא אבחנה בתושבי השכונה היהודיים. בדרך נס לא נפגע אף יהודי, אף שמעשה טרור שפל זה, היה יכול לגבות קורבנות נוספים. אך תושבי הרמה, שמורגלים להתפרעויות אלו, מיהרו לדווח למשטרה שנמצאת בדרך קבע באזור, ורק לאחר בואם של כוחות גדולים של מג"ב ומשטרה, הופסקו היריות שנשמעו במשך דקות ארוכות.

בערב שבת קודש האחרון, צלצל הטלפון בבתי אחד מרבני השכונה, ועל הקו היה מבכירי השיטור הקהילתי בשכונה, שדרש בשם משטרת ירושלים והשב"כ, לנקוט בכל האמצעים הקפדניים הנדרשים, מחשש לשלומם ולביטחונם של תושבי השכונה. במשטרת ירושלים התקבלו התרעות חמות על כך שתושבי שועפאט שוב מתכוונים להתנפל על היהודים ולבצע בהם את זממם. הפעם זו לא הייתה השערה, אלא התרעה נקודתית חמורה במיוחד. כבר מצהרי היום, כוחות גדולים מאוד של שוטרים וחיילים החלו לזרום לשכונה, ועשרות שוטרים התפרסו בכל הרחובות והצמתים המרכזיים, מלבד כוח גדול שחצץ בקו התפר בין הרמה לבין שועפאט.

רבני השכונה בהתייעצות עם גדולי הדור שליט"א, הפיצו הודעות בכל בתי הכנסיות והוראתם הייתה להותיר בכל בית כנסת ובית מדרש מכשיר סלולארי אחד פתוח לכל צרה שלא תבוא, חלילה. על ההורים נאסר לשלוח את ילדיהם אפילו לחצרות ולגינות ללא כל השגחה, והייתה קריאה לנושאי נשק לשאת את נשקם ביום השבת מחשש לחדירת מחבלים. תושבי השכונה, שמעולם לא קיבלו הוראות כאלו מכוחות הביטחון, חשו עצמם כתושבי הדרום או אחת ההתנחלויות המבודדות. החרדה הייתה גדולה והבהלה עצומה. אך השוטרים ביקשו להרגיעם, ומאידך לנקוט בכל הצעדים הנדרשים.

תושבים רבים לא חששו כל כך להתרעה הנקודתית בשבת, אלא לימים הבאים. סוף כל סוף, מהעבר השני של השכונה גרות מאות משפחות ערביות עוינות, שהפכו לצמאות דם ותאבות נקמה בעקבות חטיפתו ורציחתו של הנער תושב השכונה, ובלבם מקנן החשש, ובצדק, כי הנקמה תפגע אך ורק בהם ביום מן הימים.

 

קידוש ליל שבת לשוטרים

במשך השבת נצפו מראות מרגשים במיוחד של יהודים לבושים בבגדי שבת, חלק מהם עוטים ספודיק על ראשם, יוצאים לאחר תפילת ערבית בליל שבת לעבר השוטרים, ומציעים להם יינות לקידוש, חלות, שתייה ושפע של מיני מתיקה. לא מעט מהם אפילו הציעו את ביתם באדיבות למנוחת השוטרים, וחלק מהם נהנו לשמוע הגיגים על פרשת השבוע. כי כך הם ישראל, ערבים זה לזה.

אך עם זאת, שוב מקננים הדאגה והחשש מה יהיה ביום שאחרי, ביום שיעזבו השוטרים את השכונה. לכך, בדיוק התכנסו בכירי המנהל הקהילתי בראשותו של ראש המינהל עזרא ברגר, ודנו בהתפתחויות האחרונות בשכונה לנוכח האירועים הביטחוניים. סוכם כי ראשי המינהל יעמדו בקשר מתמיד עם השיטור הקהילתי, אשר מקבל את הנחיות ממ"ז ירושלים, ואלו מעבירים את הנחיותיהם בהתאם להתפתחויות וההתרעות בשטח.

בכלל, אזור שכונת רמת שלמה הפך לשדה קרב של ממש. בדיוק כמו שכונות רבות בירושלים. זריקות אבנים לעבר אזרחים, חזיזים ונפצים אל השוטרים, ובקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון. תושבי הבירה זועמים ואף מתוסכלים. מדובר בתושבי מזרח ירושלים או צפון העיר לכל דבר המחזיקים בידם תעודת זהות כחולה, עובדים בחנויות ובמרכולים ובכל עבודה אחרת, ובלשון אחרת, היהודים מספקים להם פרנסה, ואותם ערבים, מתפרעים ברחובות הערים. מנסים כל העת לחטוף ילדים, לפגוע ביהודים, לשרוף את תחנת הרכבת הקלה, לנתק כליל את חוטי החשמל, ולנסר את המסילות. אלו בני ישמעאל שידו בכול ויד כל בו. עשרות מיליוני שקלים השקיעו עירית ירושלים ומשרד התחבורה בבניית תשתיות לרכבת הקלה ברכס שועפאט ובבית חנינה, ובלבד שתהיה לתושבי השכונות הללו מלוא הנוחות בהגעתם בבטחה למקומות העבודה, עד אשר באו אלו אשר נהנים מהרכבת הקלה כמה פעמים ביום, ועקרו אותה ממקומה.

 

סבלם של תושבי פסגת זאב

חברת סיטיפס הודיעה על ביטול מסלול הרכבת לשועפאט ובית חנינא עד להודעה חדשה, בדיוק כפי שעשתה חברת "אגד" כאשר ביטלה זה למעלה משנה את כל קווי האוטובוס לתוך שכונת מאה שערים, רק מפני שכמה נערי שולים עמדו בדרכו של האוטובוס ולא נתנו לו לעבור, כל שכן השחתת ועקירת תשתיות הרכבת ממקומן, אך למעשה מי שבאמת סובלים, אלו תושבי שכונת פסגת זאב. הרכבת עוברת דרך השכונות הערביות על מנת להגיע לשכונה היהודית, וכעת, עם ביטול המסלול המקורי והגעת הרכבת עד לגבעת התחמושת בלבד, נותרו תושבי פסגת זאב ללא יכולת שימוש ברכבת הקלה, ואף תושבי רמת שלמה, שהיו משתמשים בשירותי הרכבת עד לשועפאט.

ראש העיר, ניר ברקת, שהביע זעם על הצתת תחנות הרכבת ועקירת התשתיות, הודיע כי בכוונתו להביא לאישור מועצת העיר החלטה ולפיה ישונה כל תוואי הרכבת הקלה הגובל בשכונות הערביות בצפון ירושלים.

מתפרעים העלו באש את תחנת הרכבת הקלה בשועפאט (צילום: פלאש 90)מתפרעים העלו באש את תחנת הרכבת הקלה בשועפאט (צילום: פלאש 90)

"החרדים אינם זכאים לשמירה"

ואם לא די בסבלם של תושבי רמת שלמה הנרדפים על עצם היותם יהודים היושבים באדמותיהם, מסתבר כי דווקא רדיפת משרד החינוך את הציבור החרדי, שהלכה והתחזקה מאז בואו של שר החינוך שי פירון למשרד, קשה שבעתיים.

כזכור, משרד החינוך מסרב לממן קייטנות לחרדים בטענה שהם חרדים ולא מגיע להם. למה, ככה, כי שר החינוך מתעב את הציבור החרדי, ולכן לא רק קייטנות הוא מסרב להקצות להם, אלא אפילו אבטחה במוסד החינוכי שבו הם לומדים, כמתחייב בחוק. כל מוסד חינוכי חייב להצמיד מאבטח בפתח המוסד, על מנת להבטיח את ביטחונם של התלמידים ושלומם. כך בכל מוסד בארץ. השנה, עקב החלטת פירון לפגוע בציבור החרדי ולא לתקצב את הקייטנות, נותרו תלמודי תורה רבים ללא כל אבטחה. רוב ככל הת"תים אינם יכולים לשאת בנטל ההוצאות, שממילא כבד בשל גזירת פירון, והעדיפו לוותר על אבטחה במוסדות בלית ברירה. אלו שיש להם עדיין אבטחה, עושים זאת מכספי המוסד ועל חשבונם של ההורים המודאגים.

אך יש מקומות מועדים ביותר, לנוכח העובדה שהם נמצאים בקו התפר, כמו שכונת רמת שלמה בירושלים, ולמרות זאת משרד החינוך אינו מוצא לנכון לתקצב עבורם אבטחה. מנהל ת"ת "תורה ברמה" בראשות הרב שלמה ברסקה, סגן ראש העיר לשעבר וכיום מבכירי מנהלת השכונה והאחראי לטיפול בנוער הנושר, פנה אל משרד החינוך בתחינה לתקצב עבורו אבטחה לתלמוד תורה לחודש נוסף, עד אשר ייצאו התלמידים לימי בין הזמנים בחודש אב. קשה להם כל כך לימוד התורה בימים הללו... אך הוא נענה בשלילה.

יתירה מכך, בראשית השבוע, יצאו תלמידי כיתה א' והגנים לטיול שנתי יחד עם הוריהם למקום קרוב יחסית ושאין בו חשש סכנה. הרב ברסקה שכר מאבטח שילווה את האוטובוס כמתחייב בחוק. ברגע האחרון הוא מקבל הודעה ממשרד החינוך המורה על ביטול הטיול. הרב ברסקה התעקש כי הוא מוציא את התלמידים יחד עם הוריהם לטיול, וכי הוא אינו מתכוון לבטל את התענוג האישי מההורים ומילדיהם, שנערכו לכך מבעוד מועד והיו נרגשים במיוחד. "גם תבן לא ניתן לעבדיך ולבנים אמרו לנו עשו. לא ייתכן שמשרד החינוך מסיר את האבטחה, מבטל את התקציב, פוגע קשות בתלמוד תורה, ובסופו של דבר חורצים את גורלם של התלמידים", אמר הרב ברסקה, והודיע למשרד החינוך כי התלמידים יוצאים לטיול באבטחה שמימנו ההורים בעצמם, כמו גם האבטחה של הת"ת בחודש יולי, שבו משרד החינוך החליט לבטל את התקציב, אף שכאמור מדובר בשכונה רגישה מאוד בימים אלו, הנמצאת על קו התפר בין יהודים לערבים.

הרב ברסקה דוחה את טענות התקשורת כי הנוער הנושר בשכונה, הוא זה שמתגרה כל העת בתושבי שועפאט, ואומר כי כל זה עורבא פרח. מדובר בבני נוער שבאופן טבעי חוששים להתעסק עם הערבים, והמקסימום מבחינתם זה קריאות לעברם ותו לא. אך מאידך הערבים מפגינים במקרה הטוב בזריקת אבנים והשלכת חזיזים, כאשר השיא הגיע בעת שעמד תושב שועפאט והחל לירות ללא אבחנה בתושבים היהודיים.

כיצד ייגזר דינה של השכונה המצויה בלב קו התפר, איש אינו יודע. הרי ממשלת אולמרט כבר הבטיחה בניית 1,800 יח"ד, וממשלת נתניהו כבר שיווקה אותן כמה וכמה פעמים לציבור, אך בפועל זה אפילו לא בשלבי תכנון. עדיין לא נמצא ראש ממשלה שיסכים להתעמת עם הממשל האמריקני או עם האיחוד האירופי. מה שישביע את רצון התושבים, הוא אישור בנייה לגובה שמתכננת עירית ירושלים בכל בנייני השכונה, ויתירה מזו יצירת חיץ מוחלט, סלילת כביש בין בתי השכונה לשכונת שועפאט, על מנת להבטיח את שלומם של התושבים, כביש שיארך עד ל-443, כמעין סלילת כביש 6.

 

חוסו על נפש ילדיכם

בימים אלו, נמצאים ראשי המנהלת יחד עם השיטור הקהילתי ורבני השכונה, בדיונים יומיים על מנת לדון באבטחת שלומם של התושבים עד יעבור זעם. החשש הוא מפני התפרצות בכל רגע נתון, עקב העובדה שהאירועים האלימים באזור כולו טרם באו לסיומם. מדי ערב יוצאים ערבים לאחר ארוחת שבירת צום הרמאדן לרחובה של עיר, מתפרעים, משליכים סלעים על השוטרים ומשחיתים ציוד ורכוש רב של עירית ירושלים, בכלל זה עגלות אשפה, רמזורים, עמודי חשמל, תאורה ועוד.

הרבנים קוראים לתושבים לשבת בבתיהם לכל הפחות בשעות הערב המאוחרות, ולא להתגרות במשחית כאשר הוא מרקד ומבקש לפגוע בנפש יהודי. חכי עד יעבור זעם. הם רעננו את קריאת הקודש מערב שבת האחרון, וקוראים לציבור לגלות ערנות ולהודיע מיד למשטרה על כל תנועה חשודה או פנים לא מוכרות בשכונה. זה יכול להיות בבית המדרש, בישיבה, בתלמוד תורה, בסופר השכונתי ובכל מקום שהוא. למגינת לב התושבים, הם גרים ממש בתוכם, עוברים ושבים בשכונותיהם ללא כל פוצה פה ומצפצף, ויודעים היטב היכן וכיצד לפגוע חלילה.

הרבנים שבים ומבקשים מההורים שיחוסו על נפש ילדיהם ולא יניחו להם להסתובב לבדם בין בתי השכונה בימים אלו, ואפילו תינוקות של בית רבן שהולכים לבדם לתלמודי תורה ולגני הילדים, יש להצמיד להם ליווי של אדם מבוגר לכל אורך הדרך, ובפרט כאשר הם משחקים בגינות הציבוריות ובגינה המרכזית הגובלת בשכונת שועפאט. 

תגיות:טרורירושליםמהומות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה