שאלה לעניין
הַאִם בַּעֲלֵי חַיִּים יְכוֹלִים לְשַׁקֵּר?
יֶשְׁנָם בַּעֲלֵי חַיִּים שֶׁעַל גּוּפָם דֻּגְמָא שֶׁל עֵינַיִם מַפְחִידוֹת, שֶׁמַּבְהִילוֹת וּמְגָרְשׁוֹת מֵעֲלֵיהֶם בַּעֲלֵי חַיִּים הָעֲלוּלִים לְהַטְרִיד אוֹתָם
- שאלה לעניין
- פורסם כ"ה תמוז התשע"ד
יֶשְׁנָם בַּעֲלֵי חַיִּים הַמִּתְהַדְּרִים בְּצוּרוֹת מְעַנְיְנוֹת עַל גּוּפָם, כַּאֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם בְּכָךְ מַטָּרָה אַחַת בְּרוּרָה – לְהַטְעוֹת אֶת הָאוֹיְבִים הַשּׁוֹנִים הַמְּאַיְּמִים עֲלֵיהֶם וּלְבַלְבֵּל אוֹתָם. עַל גּוּפָם שֶׁל דַּג הַפַּרְפָּרוֹן וְדַג הַחַרְטוֹם, לְדֻגְמָא, יֶשְׁנָם שְׁנֵי זוּגוֹת עֵינַיִם, זוּג עֵינַיִם אֶחָד אֲמִתִּי – בָּרֹאשׁ, וְזוּג שֵׁנִי – מְזֻיָּף, הַמְּצֻיָּר בַּקָּצֶה הַשֵּׁנִי – עַל הַזָּנָב. בְּדֶרֶךְ זוֹ מַצְלִיחַ הַדָּג לְהָגֵן עַל עֵינָיו מִפְּנֵי הָאוֹיְבִים וְכָךְ גַּם לְהַצִּיל אֶת חַיָּיו. תּוֹפָעָה זוֹ נִקְרֵאתָ מַצַּג הֲסָטָה (מַצָּג – מַרְאֶה).
וְאִם דִּבַּרְנוּ עַל עֵינַיִם – כְּדַאי לָדַעַת כִּי יֶשְׁנָם בַּעֲלֵי חַיִּים שֶׁעַל גּוּפָם דֻּגְמָא שֶׁל עֵינַיִם מַפְחִידוֹת, שֶׁמַּבְהִילוֹת וּמְגָרְשׁוֹת מֵעֲלֵיהֶם בַּעֲלֵי חַיִּים הָעֲלוּלִים לְהַטְרִיד אוֹתָם. לְזֹאת קוֹרְאִים מַצַּג הַרְתָּעָה.
אֶל מַצְּגֵי הַהַרְתָּעָה מִצְטָרְפִים בַּעֲלֵי חַיִּים נוֹסָפִים הַמֻּכָּרִים לְכֻלָּנוּ – הַכֶּלֶב וְהֶחָתוּל. הֶחָתוּל מְנַפֵּחַ אֶת גּוּפוֹ וּמְסַמֵּר אֶת שַׂעֲרוֹת הַפַּרְוָה שֶׁלּוֹ, כְּאִלּוּ בִּקֵּשׁ לוֹמַר: "תִּרְאוּ כַּמָּה אֲנִי גָּדוֹל וְתִזָּהֲרוּ מִמֶּנִּי" – לַמְרוֹת שֶׁלַּאֲמִתּוֹ שֶׁל דָּבָר הוּא מְפַחֵד מִפְּנֵי בְּנֵי הָאָדָם הַגְּדוֹלִים וְהַגְּבוֹהִים הַסּוֹבְבִים אוֹתוֹ. וְגַם הַכֶּלֶב, הַחוֹשֵׂף אֶת שִׁנָּיו, מְנַסֶּה לְהַעֲבִיר בְּכָךְ מֶסֶר דּוֹמֶה.
הַצָּגָה יְדוּעָה נוֹסֶפֶת הִיא הַעֲמָדַת פְּנֵי מֵת, בָּהּ מִשְׁתַּמְּשׁוֹת חַיּוֹת מְסֻיָּמוֹת. הַ"שַּׂחְקָנִים" מַעֲמִידִים פְּנֵי מֵתִים, עַל יְדֵי חֹסֶר תְּזוּזָה, אֵיבָרִים נֻקְשִׁים, וַאֲפִלּוּ עַל יְדֵי פִּזּוּר רֵיחַ שֶׁל רִקָּבוֹן כְּפִי שֶׁנּוֹהֲגוֹת צְפַרְדֵּעִים וּנְחָשִׁים מְסֻיָּמִים. הַהַצָּגָה הַזּוֹ גּוֹרֶמֶת לַטּוֹרֵף לְהֶסֵּחַ הַדַּעַת, הוּא אֵינוֹ דּוֹאֵג עוֹד שֶׁמָּא יִמָּלֵט הַטֶּרֶף מִיָּדָיו, וְאֶת חֹסֶר תְּשׂוּמַת הַלֵּב הַזּוֹ מְנַצֵּל הַקָּרְבָּן, רֶגַע אֶחָד קָצָר – וְהוּא נֶעֱלָם וְאֵינֶנּוּ.