שאלה לעניין
לָמָּה הַדָּם אָדֹם?
צִבְעוֹ שֶׁל הַדָּם הִנּוֹ כְּצִבְעָן שֶׁל הַכַּדּוּרִיּוֹת הָאֲדֻמּוֹת, הַצְּבוּעוֹת בְּצִבְעָהּ הָאָדֹם שֶׁל תַּחְמֹצֶת הַבַּרְזֶל הַמְּסַיַּעַת לָהֶם בְּהוֹבָלַת הַדָּם
- שאלה לעניין
- פורסם כ"ה תמוז התשע"ד
אֶחָד מִתַּפְקִידָיו הָעִקָּרִיִּים וְהַחֲשׁוּבִים שֶׁל הַדָּם הַזּוֹרֵם בְּגוּפֵנוּ הוּא לְהַעֲבִיר חַמְצָן מִן הָרֵאוֹת לְכָל אֵיבְרֵי וְתָאֵי הַגּוּף. תַּפְקִיד זֶה שֶׁל הַדָּם אֵינוֹ קַיָּם רַק אֵצֶל בְּנֵי הָאָדָם, אֶלָּא גַּם אֵצֶל בַּעֲלֵי חַיִּים נוֹסָפִים.
בְּדָמָם שֶׁל כַּמָּה בַּעֲלֵי חַיִּים מְצוּיִים פִּיגְמֶנְטִים (חָמְרֵי צֶבַע) שֶׁיֵּשׁ לָהֶם תְּכוּנָה מְיֻחֶדֶת – הֵם יְכוֹלִים לְהִתְחַבֵּר בִּמְהִירוּת אֶל אָטוֹמֵי חַמְצָן, וְגַם לְשַׁחְרֵר אֶת הַחַמְצָן בִּמְהִירוּת.
הַיָּדוּעַ מִבֵּין הַפִּיגְמֶנְטִים הַלָּלוּ הוּא חֶלְבּוֹן הַבַּרְזֶל, הַמְּכוֹנָה 'הֶמוֹגְלוֹבִּין', שֶׁצִּבְעוֹ אָדֹם, וְהוּא קוֹשֵׁר אֶת הַחַמְצָן שֶׁבַּדָּם אֶל הַשְּׁקַעֲרוּרִיּוֹת שֶׁעַל פְּנֵי הַכַּדּוּרִית.
אִם כָּךְ צִבְעוֹ שֶׁל הַדָּם הִנּוֹ כְּצִבְעָן שֶׁל הַכַּדּוּרִיּוֹת הָאֲדֻמּוֹת, הַצְּבוּעוֹת בְּצִבְעָהּ הָאָדֹם שֶׁל תַּחְמֹצֶת הַבַּרְזֶל הַמְּסַיַּעַת לָהֶם בְּהוֹבָלַת הַדָּם.
מְעַנְיֵן לָדַעַת כִּי צִבְעוֹ שֶׁל הַדָּם בָּהִיר יוֹתֵר כַּאֲשֶׁר הַכַּדּוּרִיּוֹת נוֹשְׂאוֹת חַמְצָן אֶל אֵיבְרֵי הַגּוּף, וְעָמוּם יוֹתֵר כְּשֶׁהֵן נוֹשְׂאוֹת פַּחְמָן דּוּ-חַמְצָנִי מִן הָאֵיבָרִים חָזְרָה אֶל הָרֵאוֹת.
אֵצֶל הָאָדָם, כַּדּוּרִיּוּת הַדָּם הָאֲדֻמּוֹת נוֹצָרוֹת בְּמֵחַ הָעֲצָמוֹת, מַבְשִׁילוֹת בְּתוֹךְ 2 - 5 יָמִים, וְחַיּוֹת עַד מֵאָה וְעֶשְׂרִים יוֹם.