בריאות ותזונה

טיפים בסיסיים לאכול בריא

קשה לכם להתחיל להפוך את כל התפריט שלכן ולשנות הרגלי תזונה של שנים? מספר טיפים פשוטים יסייעו לכם לעשות שינויים קטנים אבל משמעותיים

אא

פעם, היינו צורכים את כל הארוחות שלנו ישירות מהטבע באהבה. נכון, עמלנו רבות לשם כך, אבל אכלנו בריא יותר. היום, הודות להתפתחות הציוויליזציה זכינו מצד אחד להמציא מכשירים, לבנות בניינים ולהפוך את החיים הפיזיים לנוחים יותר, אולם, הרגלי התזונה והפעילות שלנו ירדו פלאים בשל כך. לדאבוננו, יותר ויותר אנשים בחברה המערבית התרגלו לצרוך מזון תעשייתי ומעובד, הרחוק מלהיות עשיר בכל מה שהגוף צריך, כדי להיות בריא ולתפקד כראוי.

בעבר, התבסס התפריט היומי על מוצרי גלם בסיסיים כגון לחם, חלב וגבינה. החיים המתקדמים אומנם מציעים שלל פתרונות של תזונה מהירה אולם, אליה וקוץ בה – תהליכי עיבוד המזון הקפוא כרוכים באיבוד רכיבים חיוניים כגון ויטמינים ומינרלים. המזון המהיר אומנם מספק לגוף אנרגיה מידית, אך לא לאורך זמן. זאת ועוד, תוספים כגון חומרים משמרים וחומרי טעם וריח, אומנם נועדו להאריך את חיי המדף של המוצר – אך מה עם חיינו אנו? ככל שרכיבי המוצר תורמים יותר להארכת חיי המדף, כך הוא מאבד מהאפקט התזונתי שלו ומכאן שהוא בריא עבורנו פחות.

לא נוכל לחזור לעידן הצייד והלקט, אולם אם נצליח לצרוך פחות מזון מתועש ולהגביר את צריכת המזון הקרוב יותר לטבע – נרוויח רווח נקי שייכנס לחשבון הבריאות שלנו ונמנע מעצמנו את הסיכון לחלות במחלות המאפיינות את עידן האינסטנט: השמנה, סוכרת, לחץ דם, התקפי לב, סרטן, אוסטיאופורוזיס ועוד. זהו המחיר שאנו נדרשים לשלם בעבור חיים מודרניים נטולי עבודת כפיים מסורתית.

אז מה לעשות?

הנה רשימה התחלתית שתעזור לכם לשלוט על מה שנכנס אל גופכם:

הורידו את הסוכר – סוכרוז, פרוקטוז, דקסטרוז, גלוקוז, סירופ לתת וסירופ תירס, דבש, סוכר חום, מייפל, מולסה וסילאן – מוצרים שמכילים אותם, רמת הסוכר בהם גבוהה מאוד ולכן עדיף להימנע מצריכה מוגברת שלהם. השפעותיו השליליות של הסוכר רבות וידועות – החל מפגיעה במנגנון האינסולין וכלה במחלות כבד ולב, שלא לדבר על היכולת שלו לגרום להתמכרות, שמביאה להשמנה וצרות אחרות.

הפחיתו צריכה של מונוסודיום גלוטומט – נכון, הוא משפר בצורה ניכרת את טעם המאכלים וגורם להם להפוך למלוחים יותר, אולם מחקרים שנעשו על השפעותיו מוכיחים כי יש לו קשר ישיר עם הפרעות קשב וריכוז. זאת ועוד, ה-FDA מנהל התרופות האמריקאי, אף התריע כי אחוז מסוים מן האוכלוסייה, הרגיש יותר לרכיבי החומר, עלול לפתח אלרגיות שונות במגע עימו.

שימו לב לאות Eלכל תוסף שאליו מצורפת האות E, ישנה כמות מקסימלית אותה ניתן לצרוך. כל חריגה מהכמות הזו עשויה לגרום לבעיות עיכול כגון: כאבי בטן, גזים ושלשולים.

הנתרן אינו ותרן -  כפית מלח היא הכמות היומית המומלצת לצריכת נתרן. אולם, רוב הנתרן שאנו צורכים מגיע דווקא מהמזון המתועש שאנו אוכלים ולא מתוספת המלח בעצמנו. מומלץ מאוד לבדוק את טבלת הערכים התזונתיים עבור כל מוצר בנפרד, ולהעדיף תמיד מוצרים שאינם עולים על 400 מ"ג נתרן לכל מאה גרם. זכרו שהנתרן אינו 'ותרן', וצריכה מוגזמת ממנו עשויה לגרום למחלות לב, לחץ דם גבוה, טרשת נפוצה ועוד ועוד מחלות ובעיות בריאותיות. נסכם ונאמר, שככל שהמזון שאנו צורכים יתקרב לצורה בו הוא נברא - כך ייטב לגוף מבחינה תזונתית ובריאותית.

תגיות:אוכל תעשייתיבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה