בריאות ותזונה

כל הפרטים: מהי מחלת האבולה?

ממה המחלה נגרמת, ומהם התסמינים שלה? כמה זמן היא נמשכת, איך מאבחנים ומטפלים, ומהם הסיבוכים האפשריים? ד"ר דנה פלורנטין, רופאת הבית של כללית, עונה על השאלות

אא

אבולה (או בשמה המלא "קדחת דימומית אבולה") היא מחלה קטלנית מדבקת - עד 90% מהנדבקים בה מתים בתוך זמן קצר. היא גורמת לדימומים - חיצוניים ופנימיים - במקומות שונים בגוף. האבולה התגלתה לראשונה ב־1976 בסמוך לנהר האבולה בזאיר, ומכאן שמה. באותה ההתפרצות קטלה המחלה 340 בני אדם. מאז היו כמה מגפות אבולה באפריקה, שנגרמו מזנים שונים של הווירוס.

מה גורם לאבולה?

ד"ר דנה פלורנטין: "הגורם למחלה הוא נגיף האבולה. יש כמה זנים של הווירוס הזה, ובאחרונה אנחנו עדים להתפרצות של זן קטלני במיוחד, שנקרא זן זאיר, בכמה מדינות באפריקה".

מהם התסמינים?

"התסמינים הראשונים הם חום, כאבי שרירים וכאבי גרון. זמן קצר לאחר מכן מופיעים תסמינים קשים יותר: הקאות, שלשולים ודימומים פנימיים וחיצוניים. נגיף האבולה פוגע למעשה בכל איברי הגוף - חוץ מאשר בעצמות - ובעודו מתפשט ומתרבה הוא הורס רקמות וגורם לדימומים מכל פתחי הגוף - העיניים, האף, הפה, האוזניים, איברי פנים".

תסימינים ראשונים: חום, כאבי שרירים וכאבי גרון (אילוסטרציה: shutterstock)תסימינים ראשונים: חום, כאבי שרירים וכאבי גרון (אילוסטרציה: shutterstock)

איך אני לעומת האחרים?

"בפברואר 2014 אירעה התפרצות נוספת של מגיפת אבולה - הפעם במערב אפריקה. מאז ועד 5 באוגוסט 2014 נדבקו במחלה יותר מ־1,600 בני אדם בגינאה, בליבריה, בסיירה לאונה ובניגריה, וקרוב ל־900 מהם מתו מהמחלה. מאז התגלתה המחלה לראשונה - ב־1976 - היא גרמה למותם של קרוב ל־2,500 בני אדם.

"בתחילת אוגוסט גם הגיעה המחלה לארה"ב. שני אמריקאים - רופא ועובדת סיעוד - שטיפלו בחולי אבולה בליבריה, נדבקו במחלה והוטסו בבהילות לארה"ב. שם - כך דיווחו כלי התקשורת - הם טופלו בנסיוב חדשני שנמצא עדיין בשלבי ניסוי, ובתוך כשעה חל שיפור במצבם. נמסר שגם חיסון נגד אבולה נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים".

זה מדבק?

"כן. המחלה מועברת בין אדם לאדם. בהתפרצויות האחרונות של האבולה נדבקו בעיקר עובדי בתי חולים ובני המשפחות של החולים. דרך נוספת להידבק בווירוס היא באמצעות שימוש חוזר במחטים, וכנראה גם מאכילת אוכל נגוע. תקופת הדגירה של המחלה היא עד שלושה שבועות".

כמה זמן זה נמשך?

"המחלה מסוכנת מאוד, והתמותה ממנה יכולה להגיע לשיעור של עד 90% במקרה של זן זאיר. זנים אחרים, כמו זן סודאן, הם קטלניים פחות (עד 50% תמותה). מהרגע שהמחלה מתפרצת, המהלך שלה מהיר מאוד: זן זאיר, למשל, לרוב קוטל את החולים בתוך שבועיים".

 

המחלה עוברת מאדם לאדם

בשל שיעור הקטלניות הגבוה של המחלה, בשל העובדה שהיא לרוב קוטלת את החולים בתוך זמן קצר וכן משום שהיא עוברת מאדם לאדם, המחלה אינה מתפשטת במהירות על פני אזורים נרחבים בעולם. נכון להיום המחלה עדיין מוגבלת לאפריקה, אבל במערב מביעים חשש כבד שהיא תתפשט גם ליבשות אחרות ונוקטים אמצעי זהירות. כך, למשל, הודיעה חברת התעופה בריטיש איירווייז שהיא משעה את כל טיסותיה לליבריה ולסיירה לאונה.

איך מאבחנים?

ד"ר דנה פלורנטין: "המחלה מתחילה כמו הרבה מחלות ויראליות רגילות ולא מזיקות ובאה לידי ביטוי בתסמינים כמו בשפעת או בדיזנטריה, ולכן קשה מאוד לזהות אותה עם הופעת התסמינים הראשונים. רק בהמשך מופיעים דימומים ספונטניים - מה שמעלה את החשד לאבולה. האבחנה הסופית נעשית באמצעות זיהוי נוגדנים לאבולה בנוזלי הגוף".

איך מטפלים?

"עד כה ניתן היה לתת לחולים טיפול תומך בלבד: הורדת חום, מתן נוזלים, מתן משככי כאבים וכדומה. אך כפי שצוין קודם לכן, נראה שהאמריקנים הצליחו לפתח נסיוב יעיל נגד המחלה, שדבר קיומו נשמר לעת עתה בסוד. כמו כן יש דיווחים שהאמריקאים השיגו התקדמות רבה בפיתוח חיסון נגד המחלה".

איך ניתן להימנע מהמחלה?

"כדי להימנע מהדבקה צריך לשמור מרחק מאנשים חולים. זאת הסיבה לכך שמדינות באפריקה שבהן מזהים התפרצות של אבולה ממהרות להטיל סגר על האזורים הנגועים. למשל, בתחילת אוגוסט 2014 הודיעה ליבריה על סגירת כל בתי הספר ועל הטלת סגר מלא על אזורים ועל יישובים שבהם התגלו מקרים של אבולה. כל עובדי הממשלה, למעט בתפקידים חיוניים, הוצאו לחופשה כפויה".

 

הנחיות משרד הבריאות

בארץ פרסם משרד הבריאות את ההנחיות הבאות לציבור בנוגע למחלת האבולה: "לאור העלייה החדה בתחלואה שדוּוחה באחרונה, להלן כמה המלצות מעשיות ליוצאים לחו"ל:

מומלץ להימנע ככל האפשר מנסיעה למדינות שבהן המחלה מתפשטת: גיניאה, ליבריה וסיירה לאונה. אם בכל זאת נוסעים למדינות האלה, יש לנקוט את הצעדים הבאים:

1. יש להימנע ממגע עם חולים, עם הפרשותיהם ועם חפציהם.

2. יש להקפיד על היגיינה אישית.

3. יש להימנע ממגע עם בעלי חיים ועם הפרשותיהם, עם פגרים ואפילו מאכילת בשר.

4. במידת האפשר רצוי להימנע מביקור במוסדות בריאות. מומלץ להימנע מקבלת שירות בבתי חולים מקומיים במדינות האלה, אלא אם מדובר בבעיה רפואית דחופה.

לאחר החזרה לישראל: אם מופיעה מחלת חום מעל 38 מעלות בתוך 21 ימים לאחר החזרה לישראל ממדינות שבהן פרצה המגיפה (גיניאה, ליבריה וסיירה לאונה), יש לפנות באופן מיידי לחדר מיון בבית חולים ולהודיע כי הופיע חום לאחר שהות במדינה נגועה באבולה. במקרה של חשד לאבולה יש לפנות רק לחדר מיון ולהודיע מיד בכניסה לבית החולים על נסיבות המקרה כדי לקבל הנחיות מיגון מתאימות".

כמו כן הוציא משרד הבריאות הנחיות לבתי החולים כיצד לבודד את מי שעל פי החשד נדבקו באבולה וכיצד צריכים הצוותים הרפואיים להגן על עצמם.

עלולים להיות סיבוכים?

ד"ר פלורנטין: "הסיבוך העיקרי הוא דימומים חיצוניים ופנימיים ונמק של רקמות הגוף שעלולים לגרום למוות".

מהם סימני האזהרה שמחייבים פנייה מיידית לרופא?

"למי שחזר באחרונה מביקור באחת ממדינות אפריקה וסובל מתסמינים דמויי שפעת כמו חום, כאבי ראש, חולשת שרירים, עייפות, הקאות ושלשולים, מומלץ לפנות לבדיקה רפואית".

תגיות:בריאותאכילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה