הלכה ומצוות

מה זו תוספת שביעית?

מהם התאריכים של תוספת שביעי, למה הדבר נועד, וממתי אסור לנטוע עצים עוד לפני שנת השמיטה? המדריך ההלכתי המקוצר לשנת שמיטה תשע"ה

אא

תוספת שביעית

מן התורה שנת השמיטה מתחילה מהראשון לחודש תשרי ומסתיימת בעשרים ותשע לחודש אלול. מעבר לכך, ישנה הלכה למשה מסיני שכל זמן שבית המקדש היה קיים נאסרה עבודת האדמה שלושים יום קודם שנת השמיטה. דין זה נקרא "תוספת שביעית", וחכמים אף הוסיפו ואסרו:  - חרישה בשדה תבואה: מחג הפסח שלפני השמיטה, וחרישה בשדה אילן: מחג שבועות שלפני השמיטה.

אמנם בימינו אין נוהג דין "תוספת שביעית", ולכן רוב העבודות מותרות עד לראש השנה ממש, אלא שצריך להוסיף שיעור מועט בערב ראש השנה כמו כל תוספת, ולכן:

פעולות האסורות בימינו מדין "תוספת שביעית": (התאריכים המצוינים הם של השנה שלפני שנת השמיטה)

אסור לנטוע עצי מאכל 44 יום קודם תחילת שנת השמיטה, היינו מיום ט"ז באב, אם אינם נמצאים בגוש עפר לפני ט"ו באב, סיבת האיסור היא משום שהנוטע סמוך לשמיטה יחשבוהו שנטע בשמיטה

יש מחמירים שלא לזרוע ג' ימים קודם שנת השמיטה, כדי שלא תהיה הקליטה בשמיטה, ויש מתירים לזרוע עד כ"ט אלול. וכדי לא להיכנס למחלוקת זו טוב שהזריעה תתבצע לפני שנת השמיטה, כך שגם שהקליטה לא תהיה בשנת השמיטה.

אסור לזרוע ירקות לפני שנת השמיטה אם הם ינבטו בשנת השמיטה. ולכל ירק זמן שונה, לדוגמא: גזר צריך לזרעו שבועיים לפני שנת השמיטה, ולכן יזרעו הירקות עד שבועיים לפני שנת השמיטה, כך שקליטת הזרע והנביטה יתרחשו לפני שנת השמיטה ולא יאסרו מדין ספיחים.

יש אומרים שאין לזרוע גם פרחים ושושנים, העומדים רק לריח ולא לאכילה סמוך לראש השנה, אלא יזרעם שינבטו קודם השמיטה, ויש חולקים ומתירים לזרעם ממש סמוך לשמיטה היינו עד כ"ט אלול וכן עיקר לדינא.

מלאכות שמותר לעשותן בשמיטה במקום שיש הפסד, רצוי ונכון לעשותם לפני השמיטה מאשר לעשותם בשמיטה.

 

פעולות המותרות מדין "תוספת שביעית": (התאריכים המצוינים הם של השנה שלפני שנת השמיטה)

מותר לנטוע עצי מאכל קודם 44 יום לפני השמיטה, היינו עד יום ט"ו, אפילו אינם נמצאים בגוש עפר

מותר לנטוע עצי מאכל עד כ"ט אלול, אם התקיימו 2 תנאים והם:

הם היו בגוש עפר קודם ט"ו באב.

שהאילן יכול לחיות עם גוש עפר זה 14 יום מחוץ לאדמה (סיבת ההיתר היא משום ששתיל זה אינו זקוק לימי קליטה נוספים).

מעיקר הדין מותר לנטוע אילנות סרק שאינם מוצאים פירות, שיחי נוי, בשמים וכדומה עד כ"ט אלול, ומכל מקום לכתחילה ייטע אותם עד ט"ו לאלול סמוך לשקיעה היינו עד שבועיים קודם שנת השמיטה (כדי שקליטתם תהיה לפני שנת השמיטה).

מותר להרכיב על עץ או כנה, (הנטועים קודם ט"ו באב), עד כ"ט אלול, ולכתחילה יש לסיים את הרכבה באופן שהיא תיקלט קודם ראש השנה.

מעיקר הדין מותר לזרוע פרחים ושושנים שבאים לריח בלבד עד כ"ט אלול. אמנם ראוי להחמיר ולזרוע לפני כ"ט אלול, כך שקליטת הזרעים תהיה לפני שנת השמיטה.

 

אדם שעבר ונטע באיסור לפני שנת השמיטה - אסור לו לאכול ירקות אלו משום ספיחים.

-גוי שנטע לאחר ט"ז באב לפני שנת השמיטה, בלי ידיעת הבעלים, יתייעץ עם תלמיד חכם.

ובכל שאלה כדי להתייעץ עם תלמידי חכמים

תגיות:שמיטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה